Gå til innhold

1 daddel=165 kalorier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei ! :) har i det siste spist 2-3 daglig fordi det tar bort godterisuget mitt. Fikk sjokk når jeg brukte appen Shapeup for å scanne varen. 165 kalorier i én daddel! Dette tilsvarer 495 kalorier i tre stk, som jeg har spist i god tro hver dag! Er ikke snakk om tørkede dadler, for de har jo høyt sukkerinnhold, men ferske iranske kjøpt på Coop. Tror dere det er sannhet bak dette her? Pleier noen å kjøpe disse dadlene, eller har dere opplevd feil ved denne appen før? Veldig takknemlig for svar :) legger ved bilde av dadlene jeg mener

Anonymous poster hash: 867f5...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HER står det at det er 301 kcal per 100 g dadler. Jeg vet ikke hvor mye en daddel veier, det bør du nesten veie og sjekke ut selv. Aldri bruk sånne apper som angir kcal i "et eple", "en banan" eller "en daddel", vei dem selv.



Anonymous poster hash: c9897...f39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn venn av meg spiste en periode veldig mye for å gå opp i vekt. Han fortalte meg da at dadler var ekstreme på kalorier. Husker ikke nå nøyaktig antall, men jeg er ikke overrasket over det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan umulig være så mange kalorier i tre ferske dadler, det er ikke 100 gram en gang, og i 100 gram reint sukker er det 400. Og dadler er fettfritt, men det er tross alt ikke reint sukker. Den appen må helt klart være feil.

Tre ferske dadler om dagen i stedet for godteri høres ut som en god ide!

Jeg tipper forresten at det er rundt halvparten så mange kalorier. Hvis du er bekymret for mengden kalorier kan du bytte dadlene med en banan innimellom for eksempel.

Endret av Viktualia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo tenke ren dødelige uten stein og sa veier den ikke så mye.

3 dadler 30 gram gir 90 kcal

http://www.side2.no/helse/article3049740.ece

Det er jo om tørkede dadler. Ferske dadler er jo ganske mye større og tyngre enn tørkede dadler. Den er jo mye mer kaloririk enn f. eks plomme som kan sammenliknes størrelsesmessig.

Anonymous poster hash: 6a1b9...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er litt over 50 kalorier i en daddel.



Anonymous poster hash: b770f...21d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er jo om tørkede dadler. Ferske dadler er jo ganske mye større og tyngre enn tørkede dadler. Den er jo mye mer kaloririk enn f. eks plomme som kan sammenliknes størrelsesmessig.

Anonymous poster hash: 6a1b9...ec4

Skjer det noe spennende kcal messig sett med en daddel når den tørkes ? - eller er det kun vanninnholdet som reduseres... ;)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det 301 kcal per 100 g daddel, så man må finne ut hvor mye én daddel veier for å vite hvor mange kcal det er i en. Veier den feks 50 gram, så ganger du 301 med 0,5.



Anonymous poster hash: c9897...f39
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! :) har i det siste spist 2-3 daglig fordi det tar bort godterisuget mitt. Fikk sjokk når jeg brukte appen Shapeup for å scanne varen. 165 kalorier i én daddel! Dette tilsvarer 495 kalorier i tre stk, som jeg har spist i god tro hver dag! Er ikke snakk om tørkede dadler, for de har jo høyt sukkerinnhold, men ferske iranske kjøpt på Coop. Tror dere det er sannhet bak dette her? Pleier noen å kjøpe disse dadlene, eller har dere opplevd feil ved denne appen før? Veldig takknemlig for svar :) legger ved bilde av dadlene jeg mener

Anonymous poster hash: 867f5...ef1

165 kalorier vil jo tilsvare at en daddel veier over 50 gram? Og det er jo helt umulig, de er jo ganske små? :) Finn vekten på 1 og regn ut i fra 306 kcal pr 100 gr så har du svaret :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

165 kalorier vil jo tilsvare at en daddel veier over 50 gram? Og det er jo helt umulig, de er jo ganske små? :) Finn vekten på 1 og regn ut i fra 306 kcal pr 100 gr så har du svaret :jepp:

Jeg spiser ikke dadler, men plommer veier faktisk rundt 50-70 gram. Er ikke dadler litt samme str?

Anonymous poster hash: c9897...f39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke dadler, men plommer veier faktisk rundt 50-70 gram. Er ikke dadler litt samme str?

Anonymous poster hash: c9897...f39

Jeg spiser heller ikke det - men jeg innbiller meg at de er mindre og litt lettere, fordi de ikke er så full av vann som plommer? Men, mulig jeg tar feil her altså :jepp:

"The date fruit is a "drupe" in which outer fleshy part (exocarp and mesocarp) surrounds a shell (the pit or stone) of hardened endocarp with a seed inside. The fruit is oval to cylindrical in shape, 3–7 cms long, and 2–3 cms diameter, and when ripe, range from bright red to depending on the variety."

Nå er jeg i alle fall veldig nysgjerrig på svaret! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen veie en daddel så vi får svar? :D



Anonymous poster hash: c9897...f39
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest white tiger

Jeg lager kokostrøfler med dadler som kosemat, så måtte bare sjekke om dette stemte.

Jeg kjøper dadlene mine (uten stein) på innvandrerbutikker. På pakken står det at det er 305 kcal per 100g. Jeg har en dårlig vekt, men fant ut at 100g dadler er ca 20 stk (men de er litt små de jeg kjøper). Dette blir altså 15,25 kcal i en liten daddel. Dadlene på vanlige butikker er vel litt større.

Men ja, definitivt ikke 165 kcal i en daddel, så nå kan vi puste lettet ut :P

Endret av white tiger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe spennende kcal messig sett med en daddel når den tørkes ? - eller er det kun vanninnholdet som reduseres... ;)

det skjer noe med vekten og flere har nevnt kcal per gram.

Anonymous poster hash: 6a1b9...ec4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tørket daddel er det som er vanligst å kjøpe i Norge. De er små og selges gjerne til jul.

TS snakker om ferske dadler. De er på størrelse med en plomme.

Anonymous poster hash: 6a1b9...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*host* Har aldri sett en fersk daddel, jeg. :sjenert:

Forsøkte å google, men da dukket det bare opp bilder av det jeg trodde var tørkede dadler....

https://www.google.no/search?q=ferske+dadler&espv=210&es_sm=91&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mBlmUtLwFaHx4gT9m4DIAg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1251&bih=713

Noen som kan vise meg hvordan en fersk daddel ser ut?



Anonymous poster hash: e0dcd...51c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ca 20-30g for en fersk daddel :) Som tilsvarer rundt 60-70 kalorier. Da har du svaret på det :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det 301 kcal per 100 g daddel, så man må finne ut hvor mye én daddel veier for å vite hvor mange kcal det er i en. Veier den feks 50 gram, så ganger du 301 med 0,5.

Anonymous poster hash: c9897...f39

Deler mener du vel? Veier en daddel 50 gram og det er 301 kcal i 100 gram, må du jo dele på to. Da får du 150,5 kcal i en daddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

det skjer noe med vekten og flere har nevnt kcal per gram.

Anonymous poster hash: 6a1b9...ec4

Det er rett, men nå var det snakk om kcal innhold i en daddel, ikke kcal per vektenhet ;)

- derfor betekningen om eventuell 'magi' mht. kcal innhold i en daddel i fersk tilstand kontra en daddel i tørket tilstand.

Edit: Nevner løselig til 'matematikerene' at å dele på 2 og å multiplisere med 0,5 (1/2) vil gi samme resultat... :fnise:

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...