Gå til innhold

Trenger å spare penger, dumpster diving?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Poster denne som anonym da dette er et ganske vanskelig tema for meg.

Har det for tiden forferdelig trangt økonomisk. Er kommet frem til at vi bruker for mye penger på mat. Lurer derfor på om det er noe å hente på å begynne med dumpster diving? Eller risikerer man å bli kjempesyk pga bakterier osv? (Har ikke råd til legehjelp)

Har solgt unna, og har enda ting jeg ikke bruker liggende til salgs for å spe på økonomien, men det er vanskelig.

Er det noen her inne som driver med dumpsterdiving? Og selv er fra eller kjenner noen i Troms som driver med dette? Kunne tenke meg å komme i kontakt med noen som har litt erfaring fra området dersom det blir aktuelt å begynne med dette...

Håper på svar.



Anonymous poster hash: 1b027...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Kiwi er vel ein betre stad å byrje, der gir dei bort mat som går ut på dato i dag. Ein kan leve lenge på det, viss ein tek til takke med det ein får. Risikoen med dumpster diving er jo også å skade seg og liknande, og det kan fort bli dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi er vel ein betre stad å byrje, der gir dei bort mat som går ut på dato i dag. Ein kan leve lenge på det, viss ein tek til takke med det ein får. Risikoen med dumpster diving er jo også å skade seg og liknande, og det kan fort bli dyrt.

Takk for svar. Har prøvd på kiwien i nærheten av der jeg bor, men de er så alt for flinke til å fjerne maten som går ut. Gjerne 3 dager før siste forbruksdag. Hørte noen en gang som sa at Rimi hadde samme ordningen som kiwi, men finner ikke info om det noen steder, så regner med det ikke var sant. Sant det du sier om å skade seg, det er dyrt å få legehjelp.

Anonymous poster hash: 1b027...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det hvis jeg var deg. Du vet aldri hva folk kaster i bosset. Det kan være hundebæsj (uten pose på), knust glass og infiserte sprøytespisser. Hvis du kommer borti dette, blir det nesten garantert legebesøk på deg.

Hva med å forsøke Frelsesarmeen? De deler ut mat til de som sliter. Jeg vil anbefale deg å ta en tlf til dem og høre om de kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare kjøpe billigere mat eller kutte andre utgifter?

Kjøper bare first price og coop sine produkter. Kjøper lite merkeprodukter, og sjelden eller aldri dyrt kjøtt eller fisk. Har kuttet det jeg kan av andre utgifter. Har nettopp solgt bilen.

Anonymous poster hash: 1b027...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Summers

Kjøper bare first price og coop sine produkter. Kjøper lite merkeprodukter, og sjelden eller aldri dyrt kjøtt eller fisk. Har kuttet det jeg kan av andre utgifter. Har nettopp solgt bilen.

Anonymous poster hash: 1b027...800

Ville fortsatt sjekket med nav og frelsesarmeen før jeg plukket mat ut av søpla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Takk for svar. Har prøvd på kiwien i nærheten av der jeg bor, men de er så alt for flinke til å fjerne maten som går ut. Gjerne 3 dager før siste forbruksdag. Hørte noen en gang som sa at Rimi hadde samme ordningen som kiwi, men finner ikke info om det noen steder, så regner med det ikke var sant. Sant det du sier om å skade seg, det er dyrt å få legehjelp.

Anonymous poster hash: 1b027...800

Kan du ikkje snakke med dei? Seie at du har det litt trangt, og at dei kan gi det til deg i staden for å kaste det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikkje snakke med dei? Seie at du har det litt trangt, og at dei kan gi det til deg i staden for å kaste det?

Hadde det ikke vært for at jeg bor på et lite tettsted hvor det er mye sladder så skulle jeg gjerne ha gjort det. Problemet er at en jeg har gått i klasse med jobber der, og jeg stoler ikke på at han ikke sier noe til noen.

Jeg er inne i nav systemet, de holder på å behandle søknaden min nå.

Tenker ikke å gå i søpla til andre eller kommunale søppelcontainere. Tenker på de containerne som står utenfor matbutikkene

Anonymous poster hash: 1b027...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenandel hos lege er på under 200 kroner, og det er gratis etter man har nådd egenandelstaket, så å ikke ha råd til å gå til legen høres noe søkt ut.

Du får begynne med å sjekke om containerne er låst...

Anonymous poster hash: dbc5a...dac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Poster denne som anonym da dette er et ganske vanskelig tema for meg.

Har det for tiden forferdelig trangt økonomisk. Er kommet frem til at vi bruker for mye penger på mat. Lurer derfor på om det er noe å hente på å begynne med dumpster diving? Eller risikerer man å bli kjempesyk pga bakterier osv? (Har ikke råd til legehjelp)

Har solgt unna, og har enda ting jeg ikke bruker liggende til salgs for å spe på økonomien, men det er vanskelig.

Er det noen her inne som driver med dumpsterdiving? Og selv er fra eller kjenner noen i Troms som driver med dette? Kunne tenke meg å komme i kontakt med noen som har litt erfaring fra området dersom det blir aktuelt å begynne med dette...

Håper på svar.

Anonymous poster hash: 1b027...800

Hvis dette bare er en periode hvor du har trang økonomi. Så kanskje et privat lån fra venner/familie hadde vært bedre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumsterdiving er ikke farlig dersom du bruker huet, mat som er forseglet, altså uåpnet, inneholder jo ikke så mye skadelig! Sjekk kontainerne ved din butikk, ta med deg det du finner som virker greit og gå gjennom maten en gang til når du kommer hjem. Finner du mye av samme type så fryser du bare ned :) Google litt på dumpster diving, det står sikkert mye på nettet!



Anonymous poster hash: 08fef...7a3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havregryn får man til 10 kr pakken, holder til 15 porsjoner havregrøt. Ellers ris i 4 kg sekk på kiwi, og poser med linser/bønner i innvandrer butikker. Da har dere i hvert fall litt billig fyll til magen. Går jo en kort periode hvor dere venter på penger fra nav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers husker jeg da jeg var barn, så snoka vi rundt bakers fabrikken. De kastet ofte brød, boller og lignende som var helt ferskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontainerdykking er ikke farlig så lenge man oppfører seg ordentlig. Kiwi har avtale om å gi bort mar så det er ingen vits i å dykke hos de. Gå innom baker, slakter osv og be om å få svinnet. Mye av kjøttet som skjæres vekk kan spises. Bakeren får ikke solgt gårsdagens brød selvom det er fullstendig etendes.

Anonymous poster hash: 7f7a4...6d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jobbet med søppel, og hadde aldri spist noe derfra. Tigg heller fra butikkene, før det havner i søpla.



Anonymous poster hash: 2a8b8...4c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips og råd fra de fleste. Skal dra til Nav i morgen og snakke med de.



Anonymous poster hash: 1b027...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei. Bor både i Troms og driver litt på med dumpsterdiving. Ser ingen problem i at jeg bruker det som ingen andre vil ha og som kastes. Utrolig mye som kasten men som er fult spiselig. Også en del som er ødelagt eller blir det når det kastes i søpla.

Kontaineren jeg vanligvis bruker er litt vanskelig å komme inn i da åpningen er ganske høy og jeg må hoppe opp for å titte inn. Plukker bare med meg ting fra toppen som ser ok ut, og vasker og inspiserer alt når jeg kommer hjem.

Har servert og spist mange måltid med søppelmaten min, og har aldri opplevd å bli vond i magen eller at andre har det. Skal også sies at jeg ikke har noen rundt meg som vet om denne hobbyen min, men det har aldri vært noen som har reagert på maten som ligger i kjøleskapet mitt eller som jeg serverer/spiser.

Bor også i troms btw.



Anonymous poster hash: 3c3b7...3eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...