Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er disse KRIK-folkene fanatisk kristne? Jeg bare lurer altså...

Anonymous poster hash: 9d834...fa2

Vet ikke jeg, og det spiller heller egentlig ingen rolle. Jeg har på ingen måte noe imot kristne. :)

Anonymous poster hash: 91dcc...c66

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går selv på medisin i Oslo og synes det er bra miljø her. Finnes alle type folk, de som fester mye, leser mye, er kristne (er en del av dem ja, men så synes jeg de er supergreie), treningsfolk osv. Helt normale folk. Vi er jo veldig mange på et kull, så du finner alltid noen å henge med. :)

Så har vi ikke karakterer heller, så føler egentlig ikke det er mye konkurranse, alle deler notater og lesetriks med hverandre. Dette vil kanskje forandre seg nå som det snart blir innført karakterer.

Anonymous poster hash: d5029...cb4

Ok :) Høres bra ut, takk for svar!

Skrevet

Bare vær hyggelig selv og vær åpen for de forskjellige mennesketypene, så går det nok bra.

Men ja, det finnes en del gladkristne, idrettsfriker, nerder, besserwissere og bimboere, men også en hel del normale morsomme mennesker.... og noen drøye, herlige du bare klikker helt med :ler:

Så skal du sikkert ikke feste bare med medisinere heller? Man får som regel venner i andre miljøer også, og blandefestene er ofte like morsomme. Det sagt, noen av medisinerfestene er noe av det drøyeste jeg har vært med på ;)

Anonymous poster hash: e40fb...f57
Skrevet

Vet ikke helt om jeg liker meg i det miljøet. Er en god del mennesker med "jeg vet alt!"-mentalitet og arrogante som kun blir leger på grunn av karakterene. Folk lager fort "klikker" og synes ikke de er så særlig flinke til å inkludere eventuelle nye elever som begynner på kullet (som meg).

Men hver sin smak.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har studert i Bergen, og der var det en del kristne. Ikke så rart siden de fleste fra bibelbeltet som ønsker å studere medisin søker seg til Bergen (og de er mer religiøse på vestlandet). Men det var langt fra flertallet, og det fantes mennesker av alle typer der. Jeg er ikke en typisk medisinstudent ut fra stereotypien, men jeg fikk likevel mange gode venner der, folk som var veldig lik meg.

Vi fikk karakterer, men det var ikke noe utpreget konkurranse blant oss uansett.

Anonymous poster hash: ef1bf...f8d
Skrevet

Jeg studerer i Bergen, og det er alle mulige typer der, eneste fellesnevneren er vel at alle har klart å få gode karakterer en gang i tiden. Jeg merker det er veldig mange kristne her, som kan forklares av det AB over meg skrev. Ikke det at det plager meg, selv om jeg ikke er kristen. Men man merker de er roligere, og deltar kanskje mer på sine egne arrangementer enn på de felles.

Vi har alt mellom folkene som sikkert snart har lest alt for dette semesteret og mer til, til folkene som knapt gidder å møte på det obligatoriske. Jeg har funnet en fin balanse midt på, og deltar på mye av det som skjer, samtidig som jeg følger godt med. Vi er mange sånne, og jeg anser oss som ganske normale, lite sære folk ;)

Skrevet

Jeg har studert både i Tromsø og i Oslo, og synes det var ganske forskjellige studentmasser! I Oslo følte jeg det var mer en "kul gjeng" med folk som, vel, tok kremen av norsk ungdom-snakket godt til seg og som styrte mye av det sosiale, og i tillegg var det en del legesønner/døtre som levde litt på etternavnet sitt, noen gladkristne KRIK-medlemmer, en del veldig nerdete folk, noen som var veldig arrogante, noen gutter som trodde de var verdens kjekkeste, og selvfølgelig også mange hyggelige mennesker! I Tromsø er det mer "vanlig norsk ungdom", om det går an å kalle det det, det var en mer inhomogen sammensetning av folk i klassen og det var litt sånn at alle var venner med alle. Syntes i alle fall klassemiljøet (og alt annet på studiet) var et par-tre hakk bedre i Tromsø, i form av at alle liksom er en del av klassen, mens i Oslo er det lettere å havne litt utenfor. Men som regel går det jo greit å finne "sin gruppe", og å kunne trives uansett hvor man studerer :)

Det er i alle fall bare tull at medisinstudiet i Norge er fylt opp av asosiale, kristne nerder uten sosial intelligens som kun går på date med Lippincott, Geneser, Guyton & Hall o.l. på fredagskveldene!

Anonymous poster hash: ddcc7...716
  • Liker 1
Skrevet

Det er i alle fall bare tull at medisinstudiet i Norge er fylt opp av asosiale, kristne nerder uten sosial intelligens som kun går på date med Lippincott, Geneser, Guyton & Hall o.l. på fredagskveldene!

Anonymous poster hash: ddcc7...716

Guyton.... :kvalm:

Skrevet

Vet ikke helt om jeg liker meg i det miljøet. Er en god del mennesker med "jeg vet alt!"-mentalitet og arrogante som kun blir leger på grunn av karakterene. Folk lager fort "klikker" og synes ikke de er så særlig flinke til å inkludere eventuelle nye elever som begynner på kullet (som meg).

Men hver sin smak.

Det kommer ikke gratis. Hvor har du begynt?

Vi har noen nye i år, og de som ikke blir inkludert er de som ikke prøver, og som har en ovenfra og ned-mentalitet. Oppfører seg som om de skal vurdere oss kritisk og som om vi liksom burde løpe etter dem og forgude dem.

Skrevet

Tror det er en myte at medisinstudenter er slik.Har en venninne som tok studiet i Tyskland,og der var det både hasjrøyking,flatfyll og strippeklubb-besøk innimellom leseøktene....Men at det ofte er et veldig konkurransepreget miljø mellom studentene kommer man nok ikke utenom.

Anonymous poster hash: 9d834...fa2

Snarere tvert i mot. Det er jo en av de få studiene hvor man IKKE differensierer på karakterer, og konkurransen på skolen er minimal.

Skrevet

Haha, ikke lett å bli klok på disse svarene her.. Tror uansett jeg kan konkludere med at jeg garantert vil treffe noen jeg vil trives sammen med. :)

Skrevet

Jeg går i Trondheim, og jeg opplever at miljøet jevnt over er bra her.
Jeg synes nesten det arrangeres i overkant mye fester og sosiale arrangementer ;)

Spisse albuer vil det vel eksistere overalt, men jeg merker veldig lite til dette, og tror det skyldes at vi ikke har karakterer her.

Anonymous poster hash: 0a589...475
Skrevet

Snarere tvert i mot. Det er jo en av de få studiene hvor man IKKE differensierer på karakterer, og konkurransen på skolen er minimal.

Nå uttaler du deg tydeligvis om noe du ikke vet noe om. De fleste steder får man karakterer. Det er bare ved noen (kanskje alle nå?) universitetene i Norge man ikke differensierer på karakterer på medisinstudiet. I øvrige land kan det være konkurransepreget så det holder.

Skrevet

Nei, jeg er verken spesielt troende, nerdete eller asosial. De fleste medstudenter var ikke det heller :)

Skrevet

Nå uttaler du deg tydeligvis om noe du ikke vet noe om. De fleste steder får man karakterer. Det er bare ved noen (kanskje alle nå?) universitetene i Norge man ikke differensierer på karakterer på medisinstudiet. I øvrige land kan det være konkurransepreget så det holder.

Jojo! Men vi er da norske! Og til tross for at mange studerer medisin i Polen og Slovakia tok jeg det for gitt at vi pratet om de norske utdanningsinstitusjonene! Hvordan de gjør det i Øst-Europa vet jeg ikke, men hvis det er som du sier vil jo det være triste nyheter for middels/under middels norske middels medisinstudenter i Øst-Europa, som sannsynligvis kommer bakerst i køen! Det er jo allerede snakk debatt og krangling vedrørende studiekvaliteten der nede sammenlignet med Norge!

• Liker 2
Skrevet

Såeh... Nå skal du plutselig omdefinere hvilke studier vi snakker om, etter at TS klart og tydelig har sagt at h*n vil studere i Norge...

Anonymous poster hash: 7b66a...e06

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke helt om jeg liker meg i det miljøet. Er en god del mennesker med "jeg vet

alt!"-mentalitet og arrogante som kun blir

leger på grunn av karakterene. Folk lager

fort "klikker" og synes ikke de er så særlig

flinke til å inkludere eventuelle nye elever

som begynner på kullet (som meg).

Men hver sin smak.

Anonymous poster hash:

[acronym="Full hash:

d5029d8ba5c64ce94b4b71ee5f234cb4"]

d5029...cb4

Helt enig med deg :-) Det er et masete miljø. Går selv i Oslo og er ikke fornøyd. Trives bedre med folk som studerer andre fagområder. De er mere avslappet og jordnære. Medisinstudenter er slitsomme å være sammen med (de fleste iallefall).

Anonymous poster hash: f131b...f3c

Skrevet

Ser tråden er noen dager gammel, men tenkte jeg skulle komme med et lite innspill likevel. Selv begynte jeg på medisin i Bergen like etter videregående, og mens flere venner i årene som fulgte begynte i Trondheim.

Studiet bærer preg av en høyere gjennomsnittalder, mange har brukt flere år før de starter på studiet enten med andre studier, jobber eller karakterforbedring. Gjennomsnittsalderen for kullet jeg startet på når de ble ferdige var f.eks over 30 år.

En annen faktor som naturligvis har både positive og negative sider er den høye jenteandelen. En negativ konsekvens jeg merket i Bergen var at en studentmasse med så mange "flittige piker" fikk en mentalitet hvor alt annet enn studiet var useriøst og mindre viktig. Foruten studiet var fokus på trening for sunnhetens skyld, lavkarbokosthold etc. Kombinert med at man i Bergen har karakterer ble miljøet veldig lite avslappet.

Studentmassen i Bergen var rimelig homogen, dog det var en betydelig gruppe kristne på kullet som holdt seg for seg selv og ikke deltok på kullfester og fellesarrangement. Fra folk med erfaring fra studiet i Oslo har jeg fått høre at studentmassen der er mer tydelig fragmentert, hvor f.eks studenter med andre kultur/nasjonsbakgrunner holder sammen.

Det studiestedet jeg uten tvil har hørt mest positivt om er NTNU i Trondheim, og er nok det jeg vil anbefale for folk som ønsker å studere medisin :) Her har man ikke karakterer og preklinikk som i Bergen, og heller ikke storbyfaktoren og fragmentering som i Oslo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har studert i forskjellige land, og der jeg syns miljøet uten tvil var dårligst var på medisin i Polen. I andre land jeg har studert i har folk vært hyggelige, vi har hjulpet hverandre og folk har lagt forelesningsnotatene sine ut på nettet og delt broderlig av det vi har. Det har vært fora hvor folk har samarbeidet slik at en student sammenfatter kapittel en, en annen kapittel to og så videre, slik at alle får fullstendige sammendrag av pensum. Det var et samhold der poenget var at vi alle skulle stå på eksamen. Men i Polen var det visst om å gjøre å få flest mulig til å stryke så man kom best ut av det selv. Ingen delte noe som helst, hvis noen fikk tak i noen notater eller hva som helst av hjelpemidler, så holdt de det for seg selv. I tillegg var det skremmende mye juksing.

Anonymous poster hash: 13810...204
Skrevet

Jeg har studert i forskjellige land, og der jeg syns miljøet uten tvil var dårligst var på medisin i Polen. I andre land jeg har studert i har folk vært hyggelige, vi har hjulpet hverandre og folk har lagt forelesningsnotatene sine ut på nettet og delt broderlig av det vi har. Det har vært fora hvor folk har samarbeidet slik at en student sammenfatter kapittel en, en annen kapittel to og så videre, slik at alle får fullstendige sammendrag av pensum. Det var et samhold der poenget var at vi alle skulle stå på eksamen. Men i Polen var det visst om å gjøre å få flest mulig til å stryke så man kom best ut av det selv. Ingen delte noe som helst, hvis noen fikk tak i noen notater eller hva som helst av hjelpemidler, så holdt de det for seg selv. I tillegg var det skremmende mye juksing.

Anonymous poster hash: 13810...204

Æsj, blir kjipt å få de folka der som kolleger.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...