Gå til innhold

Menn: Hvordan hadde du reagert hvis...

Fremhevede innlegg

Skrevet

... du fikk vite at flørten/daten din (altså ikke kjæresten) hadde blitt voldtatt? Hadde dere følt medlidenhet for henne og følt sinne/hat overfor den som hadde gjort det, eller er dere så følelseskalde at dere hadde sett på henne som "løs" og "turn off"?

Anonymous poster hash: 6d825...6b6
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La meg begynne med at det er en "turn off" her, og den har ingeting med "løs" å gjøre; det har med at det plutselig kom en enorm elefant i rommet som del av "bagasjen".

Svært mange voldtektsofre får ulike problemer med hvordan de forholder seg til seksualitet. Dette er noe man så er nødt å finne ut hvordan akkurat denne jenten takler det. Noen blir ekstremt promiskiøse, for å prøve å ta tilbake kontroll over egen kropp, noen blir livredde for enkelt stillinger og situasjoner.

Forholdet kvinner /menn er typisk komplisert nok i utgangspunktet, så hvis jeg ikke er hodestups forelsket allerede (hvilket jeg typisk blir ved første tegn på at en kvinne oppdager at jeg er til), ville man nok sett andre steder.

I situasjonen ville man typisk følt medlidenhet med henne, faktisk uavhengig av hvor idiotisk hun kansje har oppført seg, men sinne/hat ville måtte være knyttet til en kjent person; det er vanskelig å ha følelser overnfor en ukjent.

Det er mye derfor menn generelt misliker voldtekts menn : Skadeverket de gjør går ut over oss andre.

• Liker 5
Gjest Malanthor
Skrevet

Er ikke en turn off i det hele tatt. Personlig ville jeg ha blitt overveldet av medlidenhet med henne og hat mot overgriper. Disse følelsene hadde nok gjort sitt til at det neppe hadde blitt noe sex den dagen hun fortalte det. Men utover det, et klart nei. Det er ikke, og burde ikke være en faktor i min mening.

Alle som hadde tatt noe slikt utover kjæresten er et sosiopatisk svin.

• Liker 7
Skrevet

Nå er ikke jeg mann, men ser for meg at dette er noe man bør ta opp i en ikke seksuelt ladet situasjon. Innbiller meg også at reaksjonen kan variere ettersom hvos seriøs vedkommende er, men kan aldri se for meg at en normalt oppegående person vil tenke tanken "løs"?!

Anonymous poster hash: 9b62a...bb1

• Liker 2
Skrevet

Nå er ikke jeg mann, men ser for meg at dette er noe man bør ta opp i en ikke seksuelt ladet situasjon. Innbiller meg også at reaksjonen kan variere ettersom hvos seriøs vedkommende er, men kan aldri se for meg at en normalt oppegående person vil tenke tanken "løs"?!

Altså seriøs i forholdet mener jeg. Er ikke sikkert han satser like hardt etter denne informasjonen hvis målet bare var å få deg til sengs.

Men igjen: jeg er dame.

Skrevet

Okay, la oss poengtere premisset til TS :

Det er snakk om at hvis du får vite dette om en date eller flørt. Altså før dere blir par, og kansje informert av noen andre.

Skrevet

Okay, la oss poengtere premisset til TS :

Det er snakk om at hvis du får vite dette om en date eller flørt. Altså før dere blir par, og kansje informert av noen andre.

Jah..Det har seg nemlig slik at jeg ble utsatt for voldtekt tidlig i sommer, og jeg sliter litt med "skyldfølelse" fordi jeg var så naiv og stolte på fyren. I løpet av sommeren og høsten har det dessuten eskalert med han jeg holder på med, og det er tydelig at han er gira. Jeg er forsåvidt også gira, og har lyst på ham, men samtidig er det noe som holder meg tilbake: Jeg vet ikke hvordan jeg vil reagere. Ikke vet jeg når og hvordan jeg skal fortelle han om voldtekten heller, og som dere kanskje skjønner, så er jeg redd for å skremme han bort. Tips, takk?

Anonymous poster hash: 6b17a...6b4

Skrevet

1. Vær så snill, slutt å skyld på deg selv. Vi er flokkdyr, vi er biologisk programmert til å stole på mennesker rundt oss.

2. Basert på hva du presenterer her, (som er litt i underkant for å gi bastante råd), ville jeg fortalt han om det.

Dels fordi han vil ta det personlig opp om du fikk pussige reaksjoner og han trodde han var skyld i det, og dels for hvis han ikke kan forholde seg til at du har blitt voldtatt så er det ikke mye point i resten.

Dere ert ydeligvis kommet så langt, at det å kjenne historien din faktisk er vesentlig.

• Liker 2
Skrevet

... du fikk vite at flørten/daten din (altså ikke kjæresten) hadde blitt voldtatt? Hadde dere følt medlidenhet for henne og følt sinne/hat overfor den som hadde gjort det, eller er dere så følelseskalde at dere hadde sett på henne som "løs" og "turn off"?

Det er jo uten tvil en vanskelig situasjon, men jeg hadde uten tvil følt sinne ovenfor den som hadde gjort det, og empati ovenfor det som hadde skjedd. Samtidig er det vanskelig å si nøyaktig hvordan jeg hadde håndtert det, på en måte kan det jo være greit å ta det litt rolig i starten for så å la henne slippe seg løs litt etter hvert eventuelt er alternativet å prøve å få til et så normalt sexliv som mulig fra første stund.

Men å se på henne som løs eller turn off, nei, det hadde ikke skjedd. Men dessverre er det jo slik at en voldtekt nesten permanent kan ødelegge sexlivet, jeg hadde hatt plenty av tolmodighet men ikke uendelig. Før eller siden må man nesten komme seg videre, selv om man kanskje ikke noensinne kommer helt over det.

Anonymous poster hash: eca88...fdc

Skrevet

Hvordan i helvete kan løs være et alternativ når det er snakk om et voldtektsoffer?? Så klart hadde jeg blitt forbanna, blir forbanna når jeg leser om det i avisen også. Damen min fortalte om det for noen år tilbake da vi nettopp var blitt sammen, så rødt og ble forbanna, men så klart følte jeg melidenhet for henne. Det er det verste jeg vet.

Det eneste som eventuelt er turn off, er at dette blir fortalt når man holder på, og ikke når man er i et forhold (man skal ikke dele sånt med hvem som helst), også det at det foregår under en date.. Ikke helt passende middagsprat.. Men noen damer er veldig sår, så om det glapp ut, så greit nok. Ingen deal breaker fordet om, damen kan være flott hun. Men er dere på vei til å bli et par, er det så klart ikke upassende av henne å si det, bare ikke PÅ en date.. Det blir litt rart..

Anonymous poster hash: 745fb...d32
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde følt medlidenhet. Også hat mot gjerningsmannen.

Det hadde hvertfall ikke påvirket mitt syn på henne i negativ retning på noen som helst måte, og til dere som hadde sett på henne som "løs" osv: gå til legen og få hodet deres sjekket øyeblikkelig.

• Liker 2
Skrevet

La meg begynne med at det er en "turn off" her, og den har ingeting med "løs" å gjøre; det har med at det plutselig kom en enorm elefant i rommet som del av "bagasjen".

Svært mange voldtektsofre får ulike problemer med hvordan de forholder seg til seksualitet. Dette er noe man så er nødt å finne ut hvordan akkurat denne jenten takler det. Noen blir ekstremt promiskiøse, for å prøve å ta tilbake kontroll over egen kropp, noen blir livredde for enkelt stillinger og situasjoner.

Forholdet kvinner /menn er typisk komplisert nok i utgangspunktet, så hvis jeg ikke er hodestups forelsket allerede (hvilket jeg typisk blir ved første tegn på at en kvinne oppdager at jeg er til), ville man nok sett andre steder.

I situasjonen ville man typisk følt medlidenhet med henne, faktisk uavhengig av hvor idiotisk hun kansje har oppført seg, men sinne/hat ville måtte være knyttet til en kjent person; det er vanskelig å ha følelser overnfor en ukjent.

Det er mye derfor menn generelt misliker voldtekts menn : Skadeverket de gjør går ut over oss andre.

WTF? Håper du ikke snakker for flesteparten av menn her. Og du er altså av de som mener at kvinner kan være skyld i voldtekt? Voldtekt er ALDRI kvinnens skyld.(jmf det du skrev om at du ville følt medlidenhet faktisk uavhengig av hvor idiotisk hun hadde oppført seg).

Jeg er sjokkert.

Anonymous poster hash: 4d97e...b59

Skrevet

WTF? Håper du ikke snakker for flesteparten av menn her. Og du er altså av de som mener at kvinner kan være skyld i voldtekt? Voldtekt er ALDRI kvinnens skyld.(jmf det du skrev om at du ville følt medlidenhet faktisk uavhengig av hvor idiotisk hun hadde oppført seg).

Jeg er sjokkert.

Anonymous poster hash: 4d97e...b59

Kvinnen? Jeg tror du mener offeret.

TS, ingen med et snev av sosial intelligens vil se på deg som løs, så ikke tenk den tanken engang. Du bør absolutt si det til flørten din, for dette vil antakelig påvirke oppførselen, spesielt seksuelt.

Det hadde absolutt ikke vært en dealbreaker for meg, hvertfall ikke dersom hun jobbet med å komme over det. Men det hadde i seg selv vært en forutsetning.

• Liker 3
Skrevet

Sett på henne som uren og ekkel.

Anonymous poster hash: 86ff9...2f5
Skrevet

Hold deg unna menn en stund, og gå til psykolog, til du har etablert et litt mer normalt syn på deg selv og på menn...

Anonymous poster hash: 5fe33...981

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha forsøkt å støtte deg i prosessen med å forstå at et overgrep begått av et annet individ ikke skal få definere deg og hvem du er. Identitet og selvfølelse henger sammen og det handler om å ikke la et overgrep få lov til å sette premissene for livet.

Skyld hører hjemme et annet sted enn hos deg og for meg vil du være en kvinne med en fortid, som alle andre. Overgrepet skal ikke få legge premissene for hvordan jeg ville møtt deg.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo egentlig en ganske grei strategi å fortelle han det. Da får du vite om han faktisk er en mann verdt å samle på.

• Liker 1
Skrevet

Ok. Jeg skjønner at jeg bør fortelle ham det på en eller annen måte. Og helst ikke når vi først er i gang. Jeg klarer liksom ikke å finne ut hvordan jeg skal komme inn på det på en naturlig måte. Jeg vil jo selvfølgelig at han skal vise forståelse/medlidenhet, men allikevel vil jeg ikke fremstille meg selv som et stakkarslig offer. Jeg liker å tro at jeg har kommet styrket ut av det.

Jeg skammer meg egentlig også over at jeg har lyst på ham, til tross for det jeg har opplevd. Det er egentlig først nå de "tunge" tankene har kommet. Når jeg tenker tilbake på hvordan han holdt meg nede og fast, merker jeg som regel at øynene blir fuktige. Disse tankene kan dukke opp "av seg selv", men også når jeg ser en som likner på ham.. Er dette normalt?

Skrevet

Jeg ville ha følt medlidenhet med henne. Det kunne ikke falle meg inn å tenke på henne som løs eller på noen annen måte synes at hun er et dårlig menneske av noen som helst grunn.

Umiddelbart etter at hun hadde sagt det, så ville jeg nok blitt litt satt ut.

Begynt å lure på hvordan jeg skulle forholde meg til henne, om det er noe "galt" jeg må passe på å ikke gjøre, om jeg kan spørre henne rett ut om det er noe jeg helst bør unngå, kanskje jeg ville vært engstelig for at jeg har gjort noe "galt" allerede. Med "galt" mener jeg et eller annet som ville minnet henne om voldtekten/voldtektsforbryteren.

Muligens, mens disse tankene hadde rast inne i hodet mitt, så kunne kanskje damen ha trodd jeg tenkte dårlig om henne siden jeg sannsynligvis ville blitt stille og rar et øyeblikk. Fort gjort å mistolke det slik om man er engstelig for at det er det som skjer.

Jeg ville videre også tenkt at _det_ der ville hun ikke ha sagt til hvem som helst uten videre, og følt at hun stolte på meg. Og at jeg antageligvis ikke har gjort noe "galt" siden hun stolte på meg nok til å fortelle meg _det_.

Hadde jeg vært interessert i et forhold med henne hadde det ikke vært turn-off, for hun ville hatt akkurat samme verdi som før. Ei bra dame som er ei bra dame er ei bra dame. Enkelt og greit. Jeg ville nok likevel tenkt at det ville kunne bli et problem, men faen heller, hvem er vel egentlig problemfrie når det kommer til stykket. Hadde vi likt hverandre er det det som teller.

Det er en ting jeg kom til å tenke på, og det er urettferdig ovenfor henne at hun skulle fått den belastningen, men jeg må være ærlig nok til å si det. Til å begynne med ville hun nok fått litt ansvar for å berolige meg med at jeg ikke gjør noe "galt". For hvordan jeg skulle forholde meg til at ting er som de faktisk er hadde plaget meg til jeg hadde vært sikker på at hun er trygg på meg.

Hva udyret som voldtok angår, så ville jeg nok følt avmakt. Sannsynligvis sinne også.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal man se ned på en jente som har blitt voldtatt? Det gir jo ikke mening i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...