Gå til innhold

Er det noen hunder som bare ikke KAN bli venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er "dagmamma" for en Sibirsk Husky på 4 år.

Når vi er ferdig med dagens tur står den bundet utenfor hos meg.

Naboen sin lille hund virker som om den er besatt av huskyen, den bjeffer konstant om den er ute på samme side av huset, og enda verre når vi går forbi.

Huskyen er ikke plaget av det, den bryr seg stort sett ikke om andre hunder med mindre de har løpetid.

Naboen ville introdusere hundene for å se om det kunne hjelpe på bjeffingen, og lurte på om huskyen var farlig og kom til å bite.

Jeg sa som sant er, at den stort sett er uinteressert i hunder, men at jeg ikke visste hva den ville gjøre om naboens bet først.

Naboens hund har en gang blitt "jaktet på" og skadet av en husky så han mener at det er derfor bjeffingen oppstår. Det kan godt stemme.

Da vi introduserte de gikk naboens bikkje rett i strupa på huskyen, og hang seg fast. Heldigvis tok den det hele med ro og bet ikke tilbake, og naboen fikk tatt vekk hunden sin. Vi sto og pratet litt etter det, mens den lille hunden bjeffet konstant og hadde øyekontakt med huskyen, som etter en stund faktisk begynte å knurre tilbake, og vi gav opp forsøket.

Naboen er redd for at hunden hans skal rive seg løs og bli spist av huskyen.

For å være ærlig så tror jeg det er sannsynlig at den blir skadet hvis den kommer seg løs, fordi den går jo tydeligvis rett til angrep, og det tror jeg ikke huskyen kommer til å akseptere hvis den faktisk får vondt.

Finnes det noen måte vi kan få disse to til å bli venner på? Hadde vært deilig å slippe den bjeffinga, og sikkert enda deiligere for naboen, også med tanke på hans egen hunds sikkerhet.



Anonymous poster hash: ace6e...2c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs jo hvor den andre hunden står å ser hunden fra? Kanskje han som eier den bikkja kan gjøre noe med det selv og heller si til naboen at de kan gjøre det sånn at de ikke ser han stå ute? Hvis han sitter ute, forstår jeg jo. Men så lenge den sitter i et vindu, går det ann at de gjør sånn at han ikke har tilgang til vinduet. Vet det har hjupet andre, eller kontakte noen som har noe greie på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står hunden ute i bånd? Kan du ikke bare ta den inn, slik at den andre bikkja ikke ser den?



Anonymous poster hash: 1900c...298
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et gjerdet eller be naboen ha bikkja si i en hundegård. Huskyen har rett til å bite dersom den får vondt når den lille ypper sånn er det jo å be om det. Jeg tror ikke de kan bli venner og jeg synes det blir for dumt prøve etter hva som skjedde sist.

Anonymous poster hash: 045c1...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor står hunden ute i bånd? Kan du ikke bare ta den inn, slik at den andre bikkja ikke ser den?

Anonymous poster hash: 1900c...298

Denne huskyen er en ute-hund.

Noen huskyer som blir holdt inne fra de er små utvikler tynnere pels, mens denne har tjukk ute-pels så den liker seg faktisk ikke inne, det blir for varmt for den og den vil ut.

Så jeg kan faktisk ikke ha hunden inne, og det er ikke huskyen som bråker, det er den andre hunden..

TS

Anonymous poster hash: ace6e...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er jo egentlig om det går an å venne dem til hverandre så naboens bikkje slutter å bråke.

Den bjeffer når den står inne også fordi den vet når huskyen er på besøk, virker det som.

Er det ingen med lignende erfaringer eller gode råd for tilvenning?

TS



Anonymous poster hash: ace6e...2c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan ikke blo venner, nei. Ha dem til å ikke se hverandre

Anonymous poster hash: ac0d5...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille de to hundene opp mot hverandre snute mot snute for å hilse på hverandre og bli kjent vil bare virke mot sin hensikt. Gå heller turer sammen,og ikke la de komme bort til hverandre. Bare start å gå i samme retning, med nok avstand til at begge klarer å fokusere på andre ting enn den andre hunden. Du kan evt gå først hvis er slik at huskyen uansett ignorerer den lille hunden, så kan den lille hunden gå langt nok bak til at den synes det er greit. Jeg har en hannhund som kan være litt bråkete mot enkelte andre hannhunder (pga usikkerhet), og jeg ble kjent med ei som har en hannhund som også kan bråke mot andre hannhunder. I begynnelsen måtte vi alltid starte gåturene på hver vår side av gaten, ellers ble det bare bråk. Når vi hadde gått litt og merket at de ikke brydde seg om hverandre, kunne vi gå på samme side av gaten, men med litt avstand. Deretter kunne vi gå sammen, hundene side om side uten å bry seg om hverandre annet enn når de inviterte til lek. Slik måtte vi starte alle gåturer i en periode, men etter hvert som de ble bedre og bedre kjent kunne vi hoppe over den første fasen med avstand, og gå side om side med en gang. Disse hundene ble perlevenner, og vi kunne passe hverandres hunder uten at det var noen som helst problemer å håndtere dem begge alene. Så det er mulig, det krever bare at man jobber litt med saken :)



Anonymous poster hash: b8900...044
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stille de to hundene opp mot hverandre snute mot snute for å hilse på hverandre og bli kjent vil bare virke mot sin hensikt. Gå heller turer sammen,og ikke la de komme bort til hverandre. Bare start å gå i samme retning, med nok avstand til at begge klarer å fokusere på andre ting enn den andre hunden. Du kan evt gå først hvis er slik at huskyen uansett ignorerer den lille hunden, så kan den lille hunden gå langt nok bak til at den synes det er greit. Jeg har en hannhund som kan være litt bråkete mot enkelte andre hannhunder (pga usikkerhet), og jeg ble kjent med ei som har en hannhund som også kan bråke mot andre hannhunder. I begynnelsen måtte vi alltid starte gåturene på hver vår side av gaten, ellers ble det bare bråk. Når vi hadde gått litt og merket at de ikke brydde seg om hverandre, kunne vi gå på samme side av gaten, men med litt avstand. Deretter kunne vi gå sammen, hundene side om side uten å bry seg om hverandre annet enn når de inviterte til lek. Slik måtte vi starte alle gåturer i en periode, men etter hvert som de ble bedre og bedre kjent kunne vi hoppe over den første fasen med avstand, og gå side om side med en gang. Disse hundene ble perlevenner, og vi kunne passe hverandres hunder uten at det var noen som helst problemer å håndtere dem begge alene. Så det er mulig, det krever bare at man jobber litt med saken :)

Anonymous poster hash: b8900...044

Det var en god ide, takk :)

Jeg får høre med naboen om han er klar for litt turer med oss :)

TS

Anonymous poster hash: ace6e...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...