Gå til innhold

Et plass for hjelp?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om det finnes et sted hvor en kan oppholde seg for en periode, feks i tre-fire uker eller lignende, for å bedre sin psykiske helse? Tenker ikke det man ofte anser for psykiatrisk klinikk nå. Men et sted en frivillig "legges inn", og kan få tett og intensiv oppfølging og hjelp til å bedre noe en sliter med psykisk.

Føler ikke at å gå til en psykolog en gang per uke e.l. hjelper i noen grad. Føler at et opphold på et sted tiltenkt dette formålet (eksempelvis angst, depresjoner, styrke selvtillit og tiltro til seg selv, selvresepekt osv), vil hjelpe meg i større grad. Ha fullt fokus på dette, og ha en liten 'pause' fra det vanlige livet. Klarer ikke å kombinere disse, da jeg alltid sitter igjen med en haug av spørsmål og tanker etter en time jeg ikke får svar eller oppfølging på -før uken etter. Og en uke er lenge i så henseende! Men jeg er usikker på om noe slikt finnes i Norge?



Anonymous poster hash: c8666...f49
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjekk bodum bad, og snakk med fastlegen din :)



Anonymous poster hash: ac7e8...593
Skrevet

Det finnes døgnavdelinger på alle(?) DPS i Norge. Hva er det du ser for deg som er "galt" med en psykiatrisk klinikk? Det du skriver at du trenger er noe du vil få hjelp til under en innleggelse. Fastlegen din kan søke deg inn til et slikt opphold.



Anonymous poster hash: 5f9e6...9fe
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Skjekk bodum bad, og snakk med fastlegen din :)

Anonymous poster hash: ac7e8...593

Har du skrevet feil forbokstav, tro? Mener du Modum?

Edit, strøket et overflødig ord.

Endret av Arabella
Gjest Blomst83
Skrevet

Skjekk bodum bad, og snakk med fastlegen din :)

Anonymous poster hash: ac7e8...593

Modum bad heter det,men tror ikke det er noe ts bør tenke på som et alternativ. En ting er at det er laaange ventelister,men en annen ting er at ut i fra det ts skriver tror jeg ikke h*n er en kandidat som vil bli vurdert.De jobber mot spesifikie problemstillinger der,og dessuten går ikke en gang ts til poliklinisk oppfølgning.Tenker heller DPS døgnenheter.

Skrevet

Skal sjekke Modum Bad, takk.

Hva er DPS? Jeg ser for meg et svært sterilt sted hvor jeg kanskje vil føle meg sykere enn jeg er. Et sted hvor jeg, selv om jeg legges inn frivillig, ikke kommer ut av igjen eller blir holdt med tvang. Jeg er også usikker på om jeg i det hele tatt "kvalifiserer" til å få hjelp på en institusjon frivillig. Det jeg trenger hjelp til er å få troen på meg selv igjen, stå mer opp for meg selv, sosialt og ja.. generelt bedre tanker. Har generelt få positive tanker om meg selv og en generell tomhet i kroppen. Dersom noen spør hvordan jeg har det, sier jeg "fint", men innerst inne får jeg en tom og hul følelse. Liker ikke det spørsmålet, unngår egne følelser. Men begynner å innse at jeg ikke gjør verken meg selv eller andre godt ved å ikke ha det bra med meg selv..



Anonymous poster hash: c8666...f49
Skrevet

Skal sjekke Modum Bad, takk.

Hva er DPS? Jeg ser for meg et svært sterilt sted hvor jeg kanskje vil føle meg sykere enn jeg er. Et sted hvor jeg, selv om jeg legges inn frivillig, ikke kommer ut av igjen eller blir holdt med tvang. Jeg er også usikker på om jeg i det hele tatt "kvalifiserer" til å få hjelp på en institusjon frivillig. Det jeg trenger hjelp til er å få troen på meg selv igjen, stå mer opp for meg selv, sosialt og ja.. generelt bedre tanker. Har generelt få positive tanker om meg selv og en generell tomhet i kroppen. Dersom noen spør hvordan jeg har det, sier jeg "fint", men innerst inne får jeg en tom og hul følelse. Liker ikke det spørsmålet, unngår egne følelser. Men begynner å innse at jeg ikke gjør verken meg selv eller andre godt ved å ikke ha det bra med meg selv..

Anonymous poster hash: c8666...f49

DPS betyr distriktspsykiatrisk senter. Det er de som gir oppfølging til de fleste innenfor psykiatrien, både innleggelser og poliklinisk oppfølging.

Nesten alle innleggelser på DPS skjer frivillig, det er svært sjelden at det blir brukt tvang, og i ditt tilfelle vil det nok ikke bli brukt tvang med mindre du får en alvorlig forverring i tilstanden din (feks om du blir psykotisk eller akutt suicidal).

Du bør gå til fastlegen din og få en henvisning til et opphold på en sengepost, samt en henvisning til poliklinisk oppfølging.

Må forøvrig si meg enig med Blomst, Modum bad er ikke rett sted for deg.

Anonymous poster hash: 5f9e6...9fe

Skrevet

Jeg er ikke suicidal eller psykotisk. Dette er jeg veldig klar på. Derimot er jeg svært usikker både på meg selv og i sosiale situasjoner. Er redd for å si noe som sårer eller kan oppfattes feil, flere har sagt "ikke vær så nærtagende!" og jeg vet selv at jeg tar meg fort nær av ting. Dette setter meg ut i flere timer, jeg blir ordentlig lei meg. Selv om den rasjonelle meg egentlig _vet at det ikke var noe å ta så på vei for.. Men det kan jeg jo ikke styre!

"Du bør gå til fastlegen din og få en henvisning til et opphold på en sengepost, samt en henvisning til poliklinisk oppfølging." Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Altså, hva sier jeg til fastlegen? Har byttet fastlege, og ikke møtt henne før.. Og hva er poliklinisk oppfølging?
Spør her i stedet for å google for å få selvopplevde erfaringer -som ikke alltid oppnås ved Google-søk..



Anonymous poster hash: c8666...f49
Gjest Blomst83
Skrevet

Du ringer legen,bestiller time,forklarer hvordan du har det, og sier at du ønsker en innleggese og henvising til dps.På dps får du poliklinisk behandling.det vil si samtale terapi.

Skrevet

Jeg er ikke suicidal eller psykotisk. Dette er jeg veldig klar på. Derimot er jeg svært usikker både på meg selv og i sosiale situasjoner. Er redd for å si noe som sårer eller kan oppfattes feil, flere har sagt "ikke vær så nærtagende!" og jeg vet selv at jeg tar meg fort nær av ting. Dette setter meg ut i flere timer, jeg blir ordentlig lei meg. Selv om den rasjonelle meg egentlig _vet at det ikke var noe å ta så på vei for.. Men det kan jeg jo ikke styre!

"Du bør gå til fastlegen din og få en henvisning til et opphold på en sengepost, samt en henvisning til poliklinisk oppfølging." Hvordan går jeg frem for å gjøre dette? Altså, hva sier jeg til fastlegen? Har byttet fastlege, og ikke møtt henne før.. Og hva er poliklinisk oppfølging?

Spør her i stedet for å google for å få selvopplevde erfaringer -som ikke alltid oppnås ved Google-søk..

Anonymous poster hash: c8666...f49

Hvis du verken er suicidal eller psykotisk skal du ikke være redd for bruk av tvang. Det skal veldig mye til å bruke tvang i psykiatrien.

Poliklinisk oppfølging er hjelp når du ikke er innlagt. Det kan f.eks. være faste samtaler med en psykolog eller sykepleier på DPS, eller hjelp fra ambulant team.

Du må bare fortelle fastlegen din hvordan du har det, og hva du tror du trenger. Dersom hun mener du trenger en innleggelse sender hun en henvisning (du kan velge DPS selv), og så er det opp til DPS å godta eller avslå søknaden din, og bestemme om du har rett på prioritert helsehjelp.

Bare spør om det er noe du lurer på, jeg har vært en del innlagt.

Anonymous poster hash: 5f9e6...9fe

Skrevet

Hvis du verken er suicidal eller psykotisk skal du ikke være redd for bruk av tvang. Det skal veldig mye til å bruke tvang i psykiatrien.

Poliklinisk oppfølging er hjelp når du ikke er innlagt. Det kan f.eks. være faste samtaler med en psykolog eller sykepleier på DPS, eller hjelp fra ambulant team.

Du må bare fortelle fastlegen din hvordan du har det, og hva du tror du trenger. Dersom hun mener du trenger en innleggelse sender hun en henvisning (du kan velge DPS selv), og så er det opp til DPS å godta eller avslå søknaden din, og bestemme om du har rett på prioritert helsehjelp.

Bare spør om det er noe du lurer på, jeg har vært en del innlagt.

Anonymous poster hash: 5f9e6...9fe

Ok, takk for informativt svar:)

Hvordan er det på DPS? Hva foregår? Er det slik at jeg kommer og går som jeg vil, eller kan jeg være der over en periode for å ting litt på avstand og gå inn i "egen boble"? Hvordan er det med besøk? Hvordan foregår behandling? Jeg liker ikke tanken på sprøyter eller lignende, det skjer vel ikke uten mitt samtykke eventuelt?

Hvordan lar det seg kombinere med studier og deltidsjobb?

Anonymous poster hash: c8666...f49

Skrevet

Ok, takk for informativt svar:)

Hvordan er det på DPS? Hva foregår? Er det slik at jeg kommer og går som jeg vil, eller kan jeg være der over en periode for å ting litt på avstand og gå inn i "egen boble"? Hvordan er det med besøk? Hvordan foregår behandling? Jeg liker ikke tanken på sprøyter eller lignende, det skjer vel ikke uten mitt samtykke eventuelt?

Hvordan lar det seg kombinere med studier og deltidsjobb?

Anonymous poster hash: c8666...f49

Det er stort sett ganske fint. Hva som skjer kommer an på hvor du er, men det er vanlig med oppfølging fra en lege eller psykiater, samt at du får dine faste kontakter i miljøpersonalet. Turer er vanlig, samt annen miljøterapi som håndarbeid, matlaging, spill etc. Du får snakke med kontaktene dine så ofte det er behov for det, det som er vanlig er at du har en fast person å forholde deg til på hver vakt.

Det vanlige er at man kommer og går som man vil, men noen får restriksjoner feks at man ikke får gå ut, eller bare har utgang med følge. Det høres ikke aktuelt ut i ditt tilfelle. Besøk bruker å være helt greit, noen har bestemte tider på dagen der det er lov med besøk (feks på ettermiddag), mens andre ikke har regler. Jeg har ikke hatt så mye besøk, men de få gangene jeg fikk det var det aldri noe problem.

All behandling er frivillig, både innleggelse og medisiner. Tvangsmedisinering skjer svært sjelden, og nesten utelukkende på psykotiske pasienter.

Dersom du er så syk at du blir innlagt på DPS, bør du være sykmeldt fra jobb. Studier kan du sannsynligvis klare å følge, litt etter hva du gjør. Men å gå på forelesninger vil de nok bare se på som positivt at du gjør, de vil jo gjerne at du skal gjøre så mye du klarer.

Anonymous poster hash: 5f9e6...9fe

Gjest Blomst83
Skrevet

Hvordan lar det seg kombinere med studier og deltidsjobb?

Anonymous poster hash: c8666...f49

Du burde nok innstille deg på sykemelding :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...