AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har vært på aap i 4 år , men har vært syk i 7 år . (tok meg 3 år før jeg maktet å gå på nav). Nå skal v ha møte om veien videre, da aap snart går ut. Jeg aner virkelig ikke. Jeg føler meg absolutt ikke frisk. Jeg sliter med psykiske problemer, sosial angst og depresjon som kommer tilbake igjen og igjen. Veldig ustabil psyke, og har disse gode og dårlige periodene. Tror også jeg har et snev av bipolar lidelse. I tillegg søvproblemer, ekstremt dårlig selvtiliitt. Jeg føler jeg ikke har blitt ordentlig utreda , i journal står det sosial angst, men jeg har mye mer. Hun jeg gikk til var bare en psykiatrisk sykepleier. Nå har jeg byttet til psykolog, men vi kommer ingen vei. Er lei av å prate om det samme . I tillegg har jeg byttet lege, hun er veldig grei men hun kjenner ikke hele historien. Min skjebne ligger vel i hennes hender og hun er ekstremt ung (31 år) Har hun nok erfaring i kampen mot nav ? Jeg skulle nok ha søkt om ung ufør for lenge siden, men saksbehandleren bare lo av det og sa at det var ikke vits å prøve engang ! (hun er mindre hyggelig ) Jeg komme meg aldri ut av huset til foreldrene mine, fordi jeg har ikke råd. Jeg har kjæreste, men jeg orker ikke å leve på han. (og vi sliter med så mange problemer sammenlagt) I tillegg har han barn fra før og det er så slitsomt å forholde seg til så mange. Jeg trenger mye alenetid, slippe å kjøre meg en tur fordi nå kommer det besøk osv. Det jeg ønsker meg aller mest nå er et sted å bo. Et permanent hjem over lengre tid. Men med inntekten blir det vanskelig. Er det mulig å få noe støtte der, foruten bostøtten som ikke hjelper stort ? Jeg er også så sliten av å leve så ustabilt, usikker økonomi. Jeg vet aldri når nav stopper utbetalingene. Derfor tenker jeg at det beste ville vært uføretrygd. Så får man stabilitet og kan tenke på litt andre ting. Det blir aldri noe av den jobbinga , det er så begrenset med den sosiale angsten. Det er lite utvalg i jobber . Man får ikke jobb på dagen heller. Kjenner at jeg har mest lyst å være i fred nå... Jeg vil egentlig jobbe , men det går ikke . (årsake er brannskade i ansiktet ) Hva syns dere jeg skal gjøre ? Anonymous poster hash: 770d1...67e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Dessverre er det ikke slik at du kan velge ufør selv. Du bør høre med Nav hva de kan tilby og evnt gå tilbake til lege og starte med nye erklæringen. til meg sa de at så lenge man ikke er i videre utredning så får man ikke men man må prøve. Hver sak er unik så du må nok bare ta det som det kommer. AAP stopper ikke automatisk etter 4 år altså. Anonymous poster hash: d2518...fb8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg ville blitt skremt hvis folk blir ufør basert på såpass liten utredning og svært begrenset utprøvde tiltak som det du skriver der. Anonymous poster hash: 0ae85...34f 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg ville søkt om en ordentlig utredning for å komme til bunns i de psykiske vanskene. På et annet dps eller hos en privat psykolog med refusjonsordning. Jeg synes heller ikke du skal la deg psyke ut av at din saksbehandler sier du aldri vil på (ung) ufør. Det kommer helt an på diagnoser og alvorlighetsgrad. Men samle så mye dokumentasjon som mulig, utskrift av journaler, attester og erklæringer. Og finn ut hva du lider av. Ung ufør henger høyt, det er sant, men vanlig ufør kan det jo hende du kan ha krav på. I prosessen med ung ufør, ville jeg anbefalt advokat. Det blir raskt en komplisert greie.Anonymous poster hash: a9d1f...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg ville søkt om en ordentlig utredning for å komme til bunns i de psykiske vanskene. På et annet dps eller hos en privat psykolog med refusjonsordning. Jeg synes heller ikke du skal la deg psyke ut av at din saksbehandler sier du aldri vil på (ung) ufør. Det kommer helt an på diagnoser og alvorlighetsgrad. Men samle så mye dokumentasjon som mulig, utskrift av journaler, attester og erklæringer. Og finn ut hva du lider av. Ung ufør henger høyt, det er sant, men vanlig ufør kan det jo hende du kan ha krav på. I prosessen med ung ufør, ville jeg anbefalt advokat. Det blir raskt en komplisert greie.Anonymous poster hash: a9d1f...4f8 Enig i denne! Du trenger helt klart en grundig psykiatrisk utredning. Anonymous poster hash: e5c60...ce4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Mange som lever av minstesatsen på AAP, de klarer fint å leve på det. Gjerne med bostøtte. Hva bruker du pengene på? Du burde ha spart opp en god del nå når du ikke har særlig utgifter og bor hjemme. Utbetalingen vil heller ikke bli høyere av uførepensjon. Noe du tvilsomt kommer til å få med det første. Du må jobbe med deg selv og komme ut i arbeidstrening. Verste man kan gjøre når man har sosial angst og depresjon er å sitte inne.Anonymous poster hash: 41469...d79 3
Gjest Blomst83 Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Har du vært i behandling spesielt rettet mot din lidelse?Har du prøvd ulike tiltak?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Du er da ikke ufør vel? Du har psykiske problemer,men det har jo de fleste. Inklusive meg Få hjelp,prøv forskjellige metoder ,samt ingen dør av angst. Depresjon kan en gjøre mye med,terapi,egentrening,medisiner -grupper osv. Synes du høres ut som du ikke vil jobbe ? Anonymous poster hash: d0b15...a4a
Gjest Blomst83 Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Du er da ikke ufør vel? Du har psykiske problemer,men det har jo de fleste. Inklusive meg Få hjelp,prøv forskjellige metoder ,samt ingen dør av angst. Depresjon kan en gjøre mye med,terapi,egentrening,medisiner -grupper osv. Synes du høres ut som du ikke vil jobbe ? Anonymous poster hash: d0b15...a4a Husk at alle mennesker takler ting ulik,og blir rammet i ulik grad. Noen blir så hemmet at ulike psykiske plager at de faktisk blir ufør,og det handler ingen ting om at de ikke ønsker å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har en hest som koster mye, men jeg trenger den for den er det eneste som gir meg lyst til å leve. Anonymous poster hash: 770d1...67e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg har en hest som koster mye, men jeg trenger den for den er det eneste som gir meg lyst til å leve.Anonymous poster hash: 770d1...67e Da er det ikke synd i deg økonomisk. Du får ikke noe ekstra støtte fordi du ønsker å ha hest. Du må faktisk prioritere.Anonymous poster hash: 41469...d79
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Da er det ikke synd i deg økonomisk. Du får ikke noe ekstra støtte fordi du ønsker å ha hest. Du må faktisk prioritere.Anonymous poster hash: 41469...d79 Det har da TS heller aldri sagt. Hun forklarer bare hvorfor hun ikke har veldig mye penger oppspart. Det er fint mulig å ha råd til både hest og å leie seg et sted å bo. Anonymous poster hash: e5c60...ce4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #13 Skrevet 20. oktober 2013 Er det mulig på 10 tusen ?? Når huseleia er 5000 og hesten koster 4000... Anonymous poster hash: 770d1...67e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #14 Skrevet 20. oktober 2013 Dersom man skal ha hest og bo for seg selv må man finne løsninger som gjør at man har råd. Feks finne en billigere stall, delta på færre treninger, kjøpe billigere fôr, bo billig. Man kan ikke leve i luksus med hest på lav inntekt. Anonymous poster hash: e5c60...ce4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå