Gå til innhold

Tips til Glasgow og Edinburgh

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Vi skal på tur! Trenger gode tips om Glasgow og Edinburgh. HVA må vi se, HVOR er det best å bo, HVILKE shoppingsteder finnes? Etc. Stort sett alt som er verdt å vite på forhånd om disse to byene. Blir bare borte en kort uke, så vi rekker ikke all verden. Men viktig å få med en del høydepunkt, og så litt shopping selvsagt. Gode restauranttips mottas også. Hvor lang tid tar det forresten fra G til E med feks tog?

Vi flyr med Ryan air. Hvor lang tid inn til sentrum fra flyplassen?

SUPERT om noen kan hjelpe! Da blir vi utrolig glade!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Flyplassen som Ryan Air bruker ligger litt utenfor Glasgow.. Mener å huske at det tok ca en time å kjøre inn til Glasgow. Den heter Prestwick. Se på kartet som finnes på linken lengre ned

Ta buss til Edinburgh, det tar et par timer, tror jeg. Husker ikke helt gitt.. La me sjekke det opp når mine venner der våkner :P

Hvor man kan bo.. Aner ikke, vi bodde hos venner..

Hva man bør få med seg:

Når reiser dere sa du?

I glasgow er det absolutt best å shoppe.. Det er 2 mainstreets, hvor den ene har litt billigere butikker og den andre litt dyrere. Disse ligger paralellt med hverandre. Ellers er Glasgow en koselig by.. Mange fine puber for de som ønsker det også :D

Dersom været er bra, ta en tur til Loch Lomond, som er en diger innsjø like utenfor Glasgow. Da vi var der i juli i sommer, grillet vi ved sjøen og badet og storkoste oss :D

Besøj whiskeydestilleri! Det finnes opp til flere rundt glasgow tror jeg, men vi var på ett som heter Glengoyne. Namnam, GOD 18 år gammel whisky gitt :D

Ta dere en kjøretur opp i det skotske høylandet. Nydelig natur. Virkelig verdt det :D

Dra innom et slott! Det fikk ikke vi gjort :(

Nå er jeg ikke sikker på hvordan det er med buss og slikt til forskjellige steder.. Som sagt så har vi venner i Glasgow som kjørte oss rundt... Men det går ann å leie bil, og ha kart :)

Edinburgh: Hmm... Tror jeg ville brukt et par dager der.. Vi var der bare en dag og det ble for lite..

Ta en tur innom Edinburgh Castle.

Princess street (tror jeg den het) er shoppinggata..

Husk å få med dere den gamle delen av byen (som er når du kommer ut av slottet...)

Det er en zoo like utenfor edinburgh..

Edinburgh er vel den eneste byen i skottland som har Hard Rock cafe, dersom det er av interesse..

Og oppi alt dette så tror jeg det er 1000 resturanter rundt omkring..

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med et det britiske turistinformasjonen:

http://www.visitbritain.com/no/home4.asp

De kan nok sende deg brosjyrer, og hjelpe deg med det du måtte ønske å vite :)

Lykke til!

Skrevet

Har kun vært i Edinburgh og det for en del år tilbake, men Edinburg Castle må man jo se. Dessuten husker jeg godt noe vi fikk med oss som het "Camera Obscura" (tror jeg det var), det var en opplevelse.

Skrevet
Ta buss til Edinburgh' date=' det tar et par timer, tror jeg. [/quote']

Eller tog. De gangene jeg har reist mellom Edinburgh og Glasgow har jeg tatt tog. Det er faktisk ganske billig (husker ikke akkurat hvor mye nå, desverre) og tar kanskje en times tid. Sjekk Scot Rail. Skal dere reise tur-retur er det billigst å kjøpe en tur-retur-billett, i Storbritannia er dette alltid mye billigere enn to enkeltbilletter.

I Glasgow vil jeg anbefale Necropolis, en eldgammel kirkegård som ligger på toppen av Glasgow. Ikke bare er det utrolig vakkert der oppe, men har man riktig vær har man en helt fantastisk utsikt over hele byen. Ellers er det en del muséer der, og ellers er det spennende å gå rundt og bare kikke. Vi var heldige da vi var der, min kunskapsrike, glagowianske venninne viste oss byen da vi var der. Vi gikk og gikk, men fikk sett masse.

I Edinburgh er det masse å se. Jeg føyer meg inn i rekken som priser Edinburgh Castle. Nydelig! Ellers kan det være nyttig å kjøpe en dagsbillett på en av disse "hop on, hop off"-bussene, de stanser ved de store attraksjonene, og man kan hoppe på og av som man vil, samtidig som man får litt informasjon.

Nyttige linker:

http://www.seeglasgow.com/

http://www.edinburgh.org/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...