AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #1 Skrevet 20. oktober 2013 Tidligere hadde jeg et veldig godt forhold til svgermor, men etter hun flyttet har det endret seg drastisk. Derfor trenger jeg hjelp til å vurdere om jeg er fullstendig urimelig. I tillegg har jeg behov for en ørliten utblåsning! Jeg føler at hun "innvadarer" hjemmet vårt de gangene hun er på besøk (tre til fire ganger i året), jeg prøver så godt jeg kan å holde masken og tenker jeg er helt urimelig. Dessuten er det for noen dager, og jeg vet mannen synes det er trivelig når hun kommer. Men de siste gangene hun har vært på besøk har det blitt værre. Sist hun var på besøk kom hun å fortale at hun hadde invitert de andre barnebarna med foreldre på middag, dette uten å spørre oss først. Vanligvis ville jeg holdt kjeft, men denne gangen sprakk det for meg. Jeg var sykemeldt, og hadde absolutt ikke noe energi til overs noe hun viste. Dessuten mener jeg det er normal folkeskikk å spørre om det er ok å innvitere huset fult av folk før man gjør det, ikke etter de allerede er invitert og har takket ja. Dette er fast prosedyre når hun er på besøk, men sist gang eksploderte jeg. Er det ok å si i fra på en ordentlig måte at vi øsnker å få spørsmål om det er greit før hun inviterer? Hun synes det er veldig koselig å lage middag til oss, noe jeg selvfølgelig også synes. Hadde det bare ikke vært for at kjøkkenet ser ut som en svinesti når hun er ferdig, og når hun har laget middag må jo selvfølgelig hun slippe oppvask. Problemet er bare at det er mye mer jobb å rydde opp etter henne enn det hadde vært å lage middag selv for så å ta oppvasken. Denne delen irriterer meg bare veldig mye, men jeg klarer godt å leve med det et par dager. Så kommer det til det å la barna få godter. Helt ok at hun gir de det, det er ikke i veldig store mengder. Men vi er streng med at godter (og annen mat) skal spises ved bordet, slik at vi slipper gris over hele huset, på alle leker og i alle bøker (barna er ennå små). Dette vet hun at vi har som "regel", men hun respekterer det overhode ikke. Jeg prøver å si det til henne, men det går rett ut det andre øret. Jeg blir frustrert og føler jeg forlanger veldig mye. Gjør jeg det? Eller burde jeg neste gang si i fra på en veldig tydelig måte? Å heller la henne bli sur? Neste gang er forresten i julen. Og i år som i fjor blir det nok til at jeg gjør alt for å holde henne unna kjøkkenet, slik at jeg slipper en ekstra julevask midt i jula :-/ Skulle så gjerne fremdeles hatt det gode forholdet med svigermor, men vi er veldig forskjellige. Og har svært ulike meninger når det kommer til blant annet vasking og ryddighet av hus. Dette var ikke noe problem da hun (og vi) bare var på timesbesøk da hun bodde på samme sted som oss. Anonymous poster hash: fd8c2...01f
Gjest Badebuksa Skrevet 20. oktober 2013 #2 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg synes du har rett jeg, det er ditt hjem, ikke hennes. Du inviterer folk, ikke hun. Hun vet ikke hvor plassen hennes er i det heøe tatt, dette må du prate med henne om. 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #3 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg synes du har helt rett. Hun kommer på besøk til dere, og da oppfører man seg som en gjest. Kan mannen din ta seg en prat med henne? Her fungerer det alltid bedre om det kommer fra han da hun respekterer han mer. Anonymous poster hash: b4800...ecf 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #4 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg synes ikke det var S Å ille. Hadde du blitt like irritert på din mor om hun hadde gjort de samme tingene? Jeg hadde tålt at det du skriver fra min egen mor. Man har ofte en litt kortere lunte når det kommer til svigers, men noe må man bare godta. Og du, hun er hos dere fire ganger i året - ikke ukentlig. Hold ut. Anonymous poster hash: 67848...dce 6
frøkenkoz Skrevet 20. oktober 2013 #5 Skrevet 20. oktober 2013 Synes du overreagerer. Hun er til dere et par ganger i året. Synes du kan tåle litt mer rot enn vanlig disse dager.svigermor har sikkert godt av å være sammen med dere.å barna deres har godt av å være sammen med bestemoren sin. Jeg har svelget mye kameler fra min x svigermor. Forskjellsbehandling, frekke kommentarer, ikke forståelse , ødelag sønnen sin (som jeg var sammen med) da kan du klage da! 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg synes du overreagerer litt, bortsett fra det med middagsbesøkinvitasjon uten å spørre dere først - spesielt om hun visste du var sykemeldt. Det med oppvasken er tullete av henne, men - du trenger jo ikke vaske det. Det kan mannen din gjøre. Det er såpass få ganger i året at jeg ikke hadde giddet lage noe styr ut av det, det er faktisk bagateller. Anonymous poster hash: 7d785...094 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 La mannen din rydde etter henne. Det er han som bør si ifra til henne. Jeg synes det er rart at besteforeldre ikke respekterer foreldrenes meninger og oppdragelse, men faktisk saboterer det så godt de kan. Det med å invitere gjester til deres hus uten å spørre var mer enn frekt. Da hadde det klikket for meg! Anonymous poster hash: 744f6...e14 7
Gjest Whitestripes Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg kan skjønne at du irriterer deg, for det er ditt hus og dine regler som gjelder, så her er svigermor respektløs og ubetenksom. Samtidig er det så sjelden dette skjer, at jeg nok hadde bitt i meg en god del. Særlig det med oppvasken hadde jeg latt ligge. Det med barna og godteri kunne jeg nok tatt opp på en ok måte, for det bør hun absolutt respektere. Min eks-svigermor var ikke så enkel å ha med å gjøre, så jeg er veldig bevisst min rolle overfor min egen svigerdatter. Heldigvis har jeg en veldig god tone med henne, og vi kan snakke sammen, så det gjør samspillet mellom oss lett og fint. Jeg skjønner ikke hvordan noen kan ta seg så til rette i andres hjem slik din svigermor gjør. Hun må ha litt korte sosiale antenner. 1
Gjest Skrevet 20. oktober 2013 #9 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg skjønner deg veldig godt, og hadde reagert selv om det var min svigermor, eller mor for den saks skyld. Her er det helt OK å sette ned foten og fortelle henne hvor skapet skal stå, men jeg vil som over råde om at mannen din tar den praten med henne. Lykke til! Håper julen blir fin for dere alle når den tid kommer! 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #10 Skrevet 20. oktober 2013 Tidligere hadde jeg et veldig godt forhold til svgermor, men etter hun flyttet har det endret seg drastisk. Derfor trenger jeg hjelp til å vurdere om jeg er fullstendig urimelig. I tillegg har jeg behov for en ørliten utblåsning! Jeg føler at hun "innvadarer" hjemmet vårt de gangene hun er på besøk (tre til fire ganger i året), jeg prøver så godt jeg kan å holde masken og tenker jeg er helt urimelig. Dessuten er det for noen dager, og jeg vet mannen synes det er trivelig når hun kommer. Men de siste gangene hun har vært på besøk har det blitt værre. Sist hun var på besøk kom hun å fortale at hun hadde invitert de andre barnebarna med foreldre på middag, dette uten å spørre oss først. Vanligvis ville jeg holdt kjeft, men denne gangen sprakk det for meg. Jeg var sykemeldt, og hadde absolutt ikke noe energi til overs noe hun viste. Dessuten mener jeg det er normal folkeskikk å spørre om det er ok å innvitere huset fult av folk før man gjør det, ikke etter de allerede er invitert og har takket ja. Dette er fast prosedyre når hun er på besøk, men sist gang eksploderte jeg. Er det ok å si i fra på en ordentlig måte at vi øsnker å få spørsmål om det er greit før hun inviterer? Hun synes det er veldig koselig å lage middag til oss, noe jeg selvfølgelig også synes. Hadde det bare ikke vært for at kjøkkenet ser ut som en svinesti når hun er ferdig, og når hun har laget middag må jo selvfølgelig hun slippe oppvask. Problemet er bare at det er mye mer jobb å rydde opp etter henne enn det hadde vært å lage middag selv for så å ta oppvasken. Denne delen irriterer meg bare veldig mye, men jeg klarer godt å leve med det et par dager. Så kommer det til det å la barna få godter. Helt ok at hun gir de det, det er ikke i veldig store mengder. Men vi er streng med at godter (og annen mat) skal spises ved bordet, slik at vi slipper gris over hele huset, på alle leker og i alle bøker (barna er ennå små). Dette vet hun at vi har som "regel", men hun respekterer det overhode ikke. Jeg prøver å si det til henne, men det går rett ut det andre øret. Jeg blir frustrert og føler jeg forlanger veldig mye. Gjør jeg det? Eller burde jeg neste gang si i fra på en veldig tydelig måte? Å heller la henne bli sur? Neste gang er forresten i julen. Og i år som i fjor blir det nok til at jeg gjør alt for å holde henne unna kjøkkenet, slik at jeg slipper en ekstra julevask midt i jula :-/ Skulle så gjerne fremdeles hatt det gode forholdet med svigermor, men vi er veldig forskjellige. Og har svært ulike meninger når det kommer til blant annet vasking og ryddighet av hus. Dette var ikke noe problem da hun (og vi) bare var på timesbesøk da hun bodde på samme sted som oss. Anonymous poster hash: fd8c2...01f Jeg synes ikke du er urimelig her, men tenk på at det, spesielt for mannen din, er viktig å ha et godt forhold. Snakk med henne, men tenk over hvordan du sier ting, se for deg at det er din mor du snakker med, hvordan du hadde tatt opp ting hvis det var din egen mor som gjorde dette. Jeg er også svigermor, jeg oppfører meg som gjest i deres hus, men jeg spør om jeg kan hjelpe med noe, vaske, lage mat osv, men jeg passer på å følge deres regler ang barna. Anonymous poster hash: 06944...157
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #11 Skrevet 20. oktober 2013 Ja, du overreagerer. Det med middagsinvitasjon er jeg enig med, men ellers overreagerer du. Å jeg lurer på det samme som en her over spør om; Hadde du reagert like sterkt om det var din mor som var på besøk å gjorde disse tingene? Barn skal selvsagt ikke ha godteri i hverdagen, men de lærer fort at de kun får det når farmor er på besøk - ikke ellers. Det kan da ikke skade at de får litt ekstra da? Greit nok å ha det ryddig og reint, men du virker litt nazi når alt skal inntas ved bordet. Litt må man tåle med barn i hus. Anonymous poster hash: 17124...e57 3
Løvetanten Skrevet 20. oktober 2013 #12 Skrevet 20. oktober 2013 Nei, du overreagerer ikke. Ditt hus, dine regler. Man tar seg ikke til rette i andres hus på den måten- det vitner om dåtlige antenner. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 20. oktober 2013 #13 Skrevet 20. oktober 2013 Mitt forslag: Neste gang svigermor kommer inviterer DU til fellesmiddag på en bestemt dag. Du tilbyr deg å lage den sammen med henne. Og så kan det være lurt å investere i en oppvaskmaskin. Det med snop syntes jeg var helt på jordet - men jeg ville respektert dine regler, ikke ignorert dem selv om jeg har er annet syn.
Gjest s@nd Skrevet 20. oktober 2013 #14 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg synes ikke det var S Å ille. Hadde du blitt like irritert på din mor om hun hadde gjort de samme tingene? Jeg hadde tålt at det du skriver fra min egen mor. Man har ofte en litt kortere lunte når det kommer til svigers, men noe må man bare godta. Og du, hun er hos dere fire ganger i året - ikke ukentlig. Hold ut. Anonymous poster hash: 67848...dce Jeg synes ikke noen har rett til å "invadere" huset til andre, uansett om det gjelder sine egne barn eller ikke. Det er frekt, og vanlig folkeskikk innebærer at man spør høflig, og godtar at man får et nei. TS er moren i huset og hun er den som skal bestemme. Så enkelt er det Jeg hadde ikke klart meg med en slik svigermor iallefall. TS: Si i fra til henne, vær bare streng på det. Hun skal ikke ta beslutninger i ditt hjem og over dine barn.
Rosebud Skrevet 20. oktober 2013 #15 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg holder med deg, hadde også blitt sur av det der! Ditt hus
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #16 Skrevet 20. oktober 2013 Svigermor gjør det samme, hun kommer for å være lørdag - søndag noen ganger i året og når hun kommer inn døren får vi beskjed om at andre sønnen hennes med kone og barn også er på vei, hun har ringt og invitert dem til oss. Første gangene irriterte jeg meg grønn av dette, men nå har jeg rett og slett bestemt meg for å la det ligge. Jeg er dessuten forberedt mentalt på at det blir slik når hun kommer, så på en måte er jeg jo klar for besøk. Hun vil heller ikke at jeg skal lage mat (jeg har da gjerne tint noe kjøtt eller lignenede som jeg har planer om å tilberede) for hun vil nemlig bestille pizza, for det synes hun er så stas (hun har ikke mulighet til det der hun bor). Irriterende ? Javisst. Jeg velger å ikke ta kampen, klistrer på meg smilet og lar henne styre på :-) Anonymous poster hash: 2444d...218 2
Gjest gurimalla Skrevet 20. oktober 2013 #17 Skrevet 20. oktober 2013 Irriterende ? Javisst. Jeg velger å ikke ta kampen, klistrer på meg smilet og lar henne styre på :-)Anonymous poster hash: 2444d...218 Helt enig med fremgangsmåten; "pick your fights" - det er ikke verd å bli uvenner med svigermor for småtteri... 1
kiki1980 Skrevet 20. oktober 2013 #19 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg forstår deg veldig godt og ville vært like irritert, om ikke mer. Men også, jeg ville ha akseptert det om mora mi gjorde det samme! Og om svigermor kommer så få ganger så ville jeg virkelig ikke ha sagt noe. Det spiller så veldig lite rolle om hun gir godteri til barna dine et par ganger årlig. Og ikke rydder etter seg på kjøkkenet. Men jeg forstår godt hvorfor du reagerer!
Kontormus Skrevet 20. oktober 2013 #20 Skrevet 20. oktober 2013 Jeg kjenner at jeg gruer meg til framtiden som mor til en gutt etter å lese slikt! Skjønner jo at det gjelder å sitte på hendene og tie når en skal besøke hans fremtidige hjem. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå