Gå til innhold

steke ferdig karbonader og fryse ned?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Hei, jeg lurte på om det går bra hvis jeg steker ferdig karbonader (hjemmelaget) og fryser dem ned. De vil ikke bli tørre? Planen er å ha ett lass av disse til enkle middager fremover. Og hvor lang er holdbarheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Holdbarhet er litt usikker på, men tror ikke 6-12 mnd er noe problem. Bestemora mi steiker rett så ties opp store porsjoner med kjøttkaker å fryses, og de er like goe å saftige etterpå. Så kan ikke se det skal være noe forskjell på karbonader;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går helt fint. Bare pass på å ikke oversteke dem før eller etter frys. Om du lar dem tine i kjøleskap holder de seg gjerne saftigere enn om du hiver dem i microen eller hurtigtiner dem på annen måte. Foreldrene mine pleide å kjøpe en halv elg, der mye ble til karbonader. Disse ble frosset og brukt i et år etterpå i alle fall.

Men det er vel forskjell på frysere også tror jeg. For eksempel gir vel ikke den lille i kjøleskapet samme holdbarhet som en egen dypfryser.

Endret av Lea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner frysere, er det noen me en knapp hvor det står superfrys eller noe slikt på. Denne senler temperaturen ytterligere om den står på et døgn før du hiver i frysen. Og jo kallere frysen er, jo bedre holder kvaliteten på det som frysest (under fryseprosessen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har ferdigstekte karbonader trenger du ikke steke de på ny, da har de en tendens til å bli litt tørre. Ta de opp frosne, ha smør i stekepanna og høy varme, når smøret freser har du i karbonadene og en halv til en dl vann, legger på lokk og skrur ned plata på det laveste. De er ferdig etter fem minutter og blir saftige. Vil du ha i løk og grønnsaker kan de også has i etter 4-5 min og dampes sammen med karbonadene i ca ti-femten min. Samtidig sparer du strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...