Gå til innhold

Bankdetaljer og privatliv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I lys av alt dette med skattelistene begynte jeg å tenke.

Hvor private er ens detaljer her og der? Jeg vet at dersom en søker om et lån kan de sjekke opp gjeld ulike steder.

Men dersom en person jobber i DNB eller Skandiabanken eller liknende, har de automatisk tilgang til informasjonen om alle som har konto der? Eller er det bare din kunderådgiver eller spesifikke stillinger?
Hvor mange i en bank har f.eks. tilgang til din kontoinformasjon osv?

Er bare nysgjerrig.



Anonymous poster hash: a92ce...e9d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tuppesjura

De har ikke lov til å gå inn på kundene uten at de har en grunn til det. Er ikke så lenge siden det var en sak i media om akkurat dette, tror den personen mistet jobben om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lys av alt dette med skattelistene begynte jeg å tenke.

Hvor private er ens detaljer her og der? Jeg vet at dersom en søker om et lån kan de sjekke opp gjeld ulike steder.

Men dersom en person jobber i DNB eller Skandiabanken eller liknende, har de automatisk tilgang til informasjonen om alle som har konto der? Eller er det bare din kunderådgiver eller spesifikke stillinger?

Hvor mange i en bank har f.eks. tilgang til din kontoinformasjon osv?

Er bare nysgjerrig.

Anonymous poster hash: a92ce...e9d

Hvor mye tilgang ulike stillinger har i en bank, avhenger nok fra bank til bank. Personlige rådgivere er vel ikke så vanlig lenger, mer tilfeldig hvem som behandler henvendelsene fra gang til gang.

Bankansatte skal ha en saklig grunn til å søke opp en kunde. Det er også normal praksis at man ikke behandler henvendelser fra bekjente.

Anonymous poster hash: ecb01...05d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv da jeg hadde sommerjobb i banken kunne jeg søke opp alle detaljer og transaksjoner på hvem som helst som hadde eller hadde hatt et kundeforhold i banken. Men retningslinjene var klare - du skulle alltid ha en grunn til å gå inn på en kunde.



Anonymous poster hash: ece61...dc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv da jeg hadde sommerjobb i banken kunne jeg søke opp alle detaljer og transaksjoner på hvem som helst som hadde eller hadde hatt et kundeforhold i banken. Men retningslinjene var klare - du skulle alltid ha en grunn til å gå inn på en kunde.

Anonymous poster hash: ece61...dc2

Ja, blir vel litt som hos legekontorene / sykehusene - folk som jobber med å rydde i journaler, kan faktisk ta seg en liten kikk i dem... de har vel gjort det strengere via PC, men likevel. Info kan alltid finnes og det kommer an på personen som jobber der. Ikke alle som er like flinke med taushetsplikt heller..

Anonymous poster hash: 82640...cc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...