Gå til innhold

Se hit, sykepleier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva gjør du når du skal gi en pasient en behandlig/utføre noe på pasienten som pasienten er livredd for?

Anonymous poster hash: c83e1...e96

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke sykepleier da, men første bud er å være trygg å selvsikker. Antydning til usikkerhet os seg selv, smitter fort over på tjenestemottaker. Neste trinn er å være rolig, forklare hva en gjør. Å være betryggene overfor personen med hvor bra det skal gå/går. Et alternativ er jo beroligende, men det er jo kun som en siste utvei om ingenting annet går (å det er noe du MÅ utføre). Men som sakt, det viktigste er å være rolig å selvsikker.

Skrevet

Viktig å snakke med pasienten og la pasienten få fortelle hva han/hun frykter. Deretter vil jeg forklare prosedyren, hvordan den utføres og hva som evt. Kan være ubehagelig/vondt. Så er det viktig å fortelle pasienten underveis gjennom prosedyren om hva som skjer. Type "nå blir det litt kaldt når jeg spriter huden", "nå kommer det et lite stikk" osv. Ikke minst erdet viktig å være rolig, og kanskje også avlede ved å snakke om andre ting dersom det er en prosedyre som ikke krever hundre prosent konsentrasjon.

Nå er ikke jeg helt ferdig sykepleier da, men ganske snart. :)

Skrevet

Hvis jeg f.eks skal legge inn veneflon på pasienten og jeg merker at han/hun er redd, så snakker jeg først med vedkommende for å høre hva frykten bunner i. Noen Har frykten fra de var barn, mens andre er blitt vanskelig å stikke (altså at det ikke er så lett å legge inn veneflon for blodårene ruller/sprekker etc). Er det siste så velger jeg ofte å ringe på anestesispl. I slike tilfeller vil hvert bom føre til mer redsel og dtte er ofte pasienter som realtivt ofte trenger venøs tilgang. Vi snakker også om ting som at pasienten vil jeg skal si i fra når jeg stikker eller ikke, om jeg skal forklare, om han/hun vil høre på musikk osv. De fleste gangene synes de at det går mye bedre enn de hadde forventet:) såklart er det ubehagelig, meg i mange tilfeller nødvendig! :)

Skrevet

Ps. Og det med selvsikkerhet er VIKTIG!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...