Gå til innhold

Devon rex


Sille4

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen her inne som har devon rex og vil fortelle litt om denne rasen? Blant annet om pelsstell, levealder, sykdommer etc. Finner lite om akkurat dette på nettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er sære og har personlighet. Selv kjenner jeg bare en av typen rex og katta er i overkant kjølig og avmålt, men maser mye (majuer og klorer på døren) f.eks. om den vil ut eller savner selskap, gjerne tidlig på morgenen eller midt på natten og går sine egne veier. En sta katt med andre ord. Men den er vennlig og klorer og biter ikke, er bare veldig lite sosial og selv med andre katter holder den seg for seg selv. Den er ikke mye til selskap for å si det sånn, selv om man blir glad i den likevel. Men jeg kjenner bare EN og det er vel ingen fasit.

Opprettere av rasen vil holde den ren og vil at man kastrerer den og ikke avler utenom raseklubben, heller ikke blande med f.eks. huskatt selv om det blir fine katter med god helse. Jeg ville ringt raseklubben eller noen opprettere og forhørt meg om det du lurer på. Mitt inntrykk av den ene jeg kjenner er at jeg ville gått god for den, siden jeg ikke ville skaffet meg katt for å ha for mye selskap, men den krever sitt. Masete og kresen samtidig som den ikke liker fremmede, men kommer og stryker seg og vil ha kos, når det passer den og den er blitt kjent med deg.

edit: og den er ikke allergivennlig selv om den vanligvis ikke røyter. Og blir den ikke sterilsert kan den være aggresiv. Det er en katt med sterke meninger.

.

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Devon Rex. Kjempe sosial med alle mennesker og andre katten vår, veldig kjælen med alle, veldig leken og finner på mye artig sprell. Prater litt men absolutt ikke for mye så det er plagsomt. Liker å være med oss og bli med på det vi gjør. Røyter nesten ikke i det hele tatt men 'uller' litt et par ganger i året. Pelsstell gjøres selv og ikke mye jeg behøver bidra med, silkemyk bølgete pels. Vasker ørene da for der kan det bli litt møkkete. Frisk og fin. Har ikke hørt de har kortere levetid enn andre katter. Og her er både jeg og en sønn allergiske men tåler Devon uten en eneste reaksjon. Dette er selvsagt forskjellig fra folk til folk. Vi er veldig fornøyde med rasen og kommer til å fortsette med Devon ved fremtid kjøp av katt.

Endret av Frisørdama
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Devon Rex. Kjempe sosial med alle mennesker og andre katten vår, veldig kjælen med alle, veldig leken og finner på mye artig sprell. Prater litt men absolutt ikke for mye så det er plagsomt. Liker å være med oss og bli med på det vi gjør. Røyter nesten ikke i det hele tatt men 'uller' litt et par ganger i året. Pelsstell gjøres selv og ikke mye jeg behøver bidra med, silkemyk bølgete pels. Vasker ørene da for der kan det bli litt møkkete. Frisk og fin. Har ikke hørt de har kortere levetid enn andre katter. Og her er både jeg og en sønn allergiske men tåler Devon uten en eneste reaksjon. Dette er selvsagt forskjellig fra folk til folk. Vi er veldig fornøyde med rasen og kommer til å fortsette med Devon ved fremtid kjøp av katt.

Tusen takk for svar! :)

Jeg er oppvokst med britisk korthår og er veldig forelsket i den rasen, men har blitt litt interessert i devon rex også. Så lurer på engang å kjøpe en av hver. Men britene er mer bedagelige, tror du det gjør noe? Har lest mye positivt om de :)

Endret av Sille4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at britene er lekne og en artig rase så det tror jeg hadde gått helt fint. Devon skal helst ikke være alenekatt da de er så sosiale, men må jo ikke være to Devon :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest crazycatlady

Devon rex er dritkule. Men personlig foretrekker jeg huskatter. Har selv hele 7 stk. *Crazycatlady* Bor sånn til at de går ut og inn som de vil. De er skikkelig gode venner alle 7, ikke sjelden at det ligger 4 katter sammen i en krøll. Og de har enorm glede av hverandre. Leker, koser og sover sammen. 4 av kattene er fra kattehjem mens de 3 siste har jeg fått av kollegaer. 2 av dem er brødre fra samme kull, ellers er ingen av dem i slekt. Og, ja alle er selvsagt kastrert, chippet og vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at britene er lekne og en artig rase så det tror jeg hadde gått helt fint. Devon skal helst ikke være alenekatt da de er så sosiale, men må jo ikke være to Devon :-)

Så bra. Tusen takk for svar! Har også lest det, så tenkte å ha en av hver rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...