AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #1 Skrevet 19. oktober 2013 Skriver ikke om enkeltpersoner eller ALLE mennesker på jordkloden. Dette er snakk om mennesker generelt/at mange mennesker blant oss gjør dette. Om det står "ikke gå inn denne døren, her er det elektrisitet", går man ikke inn. På solarium-døra står det ofte at man ikke bør ta for mye sol, det er farlig. Det står også alle andre farlige følger på Internett, i bøker, på plakater. Men likevel går mange inn denne døra. Vi mennesker gjør jo alt som er farlig for oss. Tar man solarium, øker sjansen for å få kreft, og vi alle vet hvor fælt kreft er og hvor mange som dør av sykdommen. Men likevel tar vi sjansen, noen tar solarium hver dag i tillegg når de vet hva følgene kan være.. Vi vet at det skader huden, vi vet at vi kan få kreft av det. Hva mer trenger vi å vite? Folk røyker, balanserer på høye bygninger, tar solarium, spiser junk food, drikker massevis av brus hver dag, osvosv, selv om alle vet at det ikke er bra for oss. Vi vet at røyking ødelegger lungene, litt etter litt. Likevel tar mange sjansen, og røyker uansett. Vi vet at om vi balanserer på høye bygninger, kan vi falle ned og dø, men likevel tar mange sjansen og gjør det uansett. Vi vet at junk food gjør oss usunn, overvektig og kan gjøre oss syk, men hva gjør folk? Joda, mange spiser junk food hver dag, mange blir sykelig overvektige. Vi vet også at dop og narkotika ødelegger oss og dreper oss, men likevel er det mange som prøver og blir avhengig. Mange risikerer å bli syk, og det eneste i tankene er som oftest: Nå skal jeg bli brun og fin , eller: Men junk food er så mye bedre enn frukt og grønt. Noen ganger tenker jeg og slikt, men av og til blir jeg så sint på meg selv. Hvorfor gjør jeg slikt mot kroppen min når jeg vet jeg blir dårlig av det? Hvorfor risikerer jeg å bli syk? Vi skulle hatt instinktet som mange andre dyr har.. Finner de en sopp, spiser de den ikke før de har luktet på den. Først lukter de, og lukter soppen farlig/ikke spisende, lar de være å spise den, og finner noe annet istedet. Dyr er veldig smarte, og det er vi og (vi er smarte på forskjellige måter), men ikke når det kommer til å holde oss unna farlige ting. Vi er den typen som kan finne på å gå rett bort til soppen og bare spise den, uten å tenke at dette er farlig. Mange dreper seg selv litt etter litt, og vet det ikke selv, eller ikke vil tenke over det. Mange spiser seg ihjel på junk food, mange bruker narkotika og dør av konsekvensene, mange får kreft av for mye sol eller av maten de får i seg over lengre tid, og risikerer å dø om det er for seint. Likevel har de alltid visst og fått informert at de må slutte, fordi det er farlig. Men gjorde de det..? (Narkotika er avhengighetsskapende, og jeg vet at det er utrolig vanskelig å slutte når man først er blitt avhengig. Men hvorfor prøve i førsteomgang?) Vi er smarte på andre ting, men ikke når det kommer til å holde oss unna fare vi vet er der.. Og jeg er en av dem, så ikke tro at jeg dømmer alle andre. Jeg spiser usunn mat i perioder, og angrer som en idiot etterpå. Likevel visste jeg på forhånd at det ikke er bra for kroppen å spise junk food. Eller i sommer, da jeg solte meg ofte. Jeg tok solarium annenhver dag i en mnd, selv om jeg visste at det er FARLIG for meg selv.. Anonymous poster hash: f4014...662 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #2 Skrevet 19. oktober 2013 Men for noen er sol medisin <img title=":)" class="bbc_emoticon" src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" data-cke-saved-src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" /> Min sønn blir fin i huden av saltvann og sol <img title=":)" class="bbc_emoticon" src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" data-cke-saved-src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" /><br /><br />Alt med måte, sier jeg <img title=":)" class="bbc_emoticon" src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" data-cke-saved-src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" />Anonymous poster hash: d17c2...fdd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #3 Skrevet 19. oktober 2013 Men for noen er sol medisin <img title=":)" class="bbc_emoticon" src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" data-cke-saved-src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" /> Min sønn blir fin i huden av saltvann og sol <img title=":)" class="bbc_emoticon" src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" data-cke-saved-src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" /><br /><br />Alt med måte, sier jeg <img title=":)" class="bbc_emoticon" src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" data-cke-saved-src="http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/default/Happy.gif" />Anonymous poster hash: d17c2...fdd Vet ikke helt om jeg skjønner dette, hehe. Men det står "Alt med måte" en plass der. Og ja, det er viktig å ta alt med måte. Om jeg forstår deg rett Å spise med måte, å ta sol med måte, det er viktig. Og det er det man bør gjøre om man først skal ta sol, eller spise usunt. Å ta seg et glass cola og en skål godteri, kanskje spise hamburger eller noe en gang i uken er jo ikke farlig. Om man tar sol 2 ganger i måneden er det jo ikke like farlig som om man tar sol annenhver dag. Det er jo farlig uansett over flere år, men jeg forstår poenget Greia er at mange ikke spiser eller tar sol med måte.. Det er det som er så synd.. Anonymous poster hash: 826a2...6d1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #4 Skrevet 19. oktober 2013 Vet ikke helt om jeg skjønner dette, hehe. Men det står "Alt med måte" en plass der. Og ja, det er viktig å ta alt med måte. Om jeg forstår deg rett Å spise med måte, å ta sol med måte, det er viktig. Og det er det man bør gjøre om man først skal ta sol, eller spise usunt. Å ta seg et glass cola og en skål godteri, kanskje spise hamburger eller noe en gang i uken er jo ikke farlig. Om man tar sol 2 ganger i måneden er det jo ikke like farlig som om man tar sol annenhver dag. Det er jo farlig uansett over flere år, men jeg forstår poenget Greia er at mange ikke spiser eller tar sol med måte.. Det er det som er så synd.. Anonymous poster hash: 826a2...6d1 Ts igjen.. Å ta sol et par ganger i mnd over flere år, er jo kanskje ikke for alle "farlig", men det er jo best å holde seg unna. Jo sunnere blir det Anonymous poster hash: 826a2...6d1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2013 #5 Skrevet 19. oktober 2013 Jeg gjør mange slike "farlige" ting: Jeg drikker 1,5 liter Cola Light hver dag, drikker vin ukentlig, koser meg med godteri og dessert hver eneste dag, trener ikke fordi jeg ikke vil ofre tiden min på det når jeg har så mange andre mer givende stillesittende hobbier, som å lese, å produsere musikk, å spille instrumenter. Jeg sitter mye stille å driver med kreative hobbier, og jeg spiser hyppig og normale store porsjoner, men jeg har på mystisk vis 17 i BMI likevel (noe som visstnok heller ikke er sunt), jeg spiser ikke junkfood fordi jeg ikke liker smaken, men jeg spiser "usunt" fordi jeg elsker eksotisk spennende mat med for mye krydder og alt for høyt saltinnhold, jeg spiser grønnsaker hvis jeg liker smaken, og jeg spiser en salat nå og da hvis jeg har en god mektig dressing, men jeg tar aldri tran eller vitaminer... Jeg følger få "helseråd" unntatt at jeg aldri har prøvd andre rusmidler enn alkohol, jeg tar ikke sol og jeg spiser lite fett. Så hvorfor følger jeg ikke flere helseråd og hvorfor gjør jeg "farlige" ting?? - For å være 100% ærlig så er det fordi jeg ikke bryr meg om jeg dør som 65 eller 70-åring, dør jeg 15 år før de sunne nøkterne A4-menneskene som daglig tvinger seg selv til å trene 2-3 timer etter en lang arbeidsdag, som alltid nekter seg selv å kose seg med brus, sjokolade og alkohol, så er det helt FAIR for meg... Å dø tidligere er verdt det for meg så lenge jeg får nyte livet, slippe å være nøktern, å disponere min egen tid uten å sette av tid til trening, og leve slik JEG vil. "Egoistisk"? Ja, men bare hvis jeg hadde hatt barn, da hadde det kanskje vært egoistisk, hvis jeg hadde blitt ufør eller sykmeldt av overvekt e.l. hadde det vært egoistisk ovenfor samfunnet (hadde jeg blitt ufør/overvektig hadde jeg faktisk tatt en livsstilsendring!). Men jeg er en livsnyter, har høy utdanning, elsker å reise og prøve noe spennende matretter uten å tenke på sukker/saltinnhold!! Jeg er i 30-årene og jeg er sikker på at jeg ikke skal ha barn, dette har noe å si, å dø tidlig er en mindre skremmende tanke når man ikke har barn tror jeg...? Jeg har en partner som jeg elsker over alt på denne jord, men partneren min er eldre enn meg og har en kronisk medfødt sykdom, så mest sannsynlig blir jeg enke først likevel... Etter 15 år med 1,5 liter Cola LIght og usunn mat DAGLIG føler jeg meg likevel sunn, jeg er mye mer "sprudlende" enn dem som går på diett og har et strengt treningsregime. Med klær har jeg en "modellkropp", uten klær har jeg en celulitt eller to (who cares?), jeg har tykt silkeglatt hår, ingen kan se på meg at jeg ikke er sunn... Jeg får ofte spørsmål som "hvor ofte trener du?"... Jeg tror faktisk at det at jeg spiser hyppige måltider uten å nekte meg mat fra enkelte matgrupper bidrar til at jeg er slank, jeg holder jo fordøyelsen i gang og gir magen utfordringer (i motsetning til dem som slanker seg og går på nøye oppmålte dietter)... Når jeg leser sunnhetsblogger som Fotballfrue, "discipline your dedication" og hører om folk som har "sukkerstopp" så må jeg bare smile, jeg syns så synd på sånne jenter, de stresser seg syke for å være *sunne*, kanskje lever de 10-15 år lenge enn meg, men til hvilken pris? Skal jeg se inn i fremtiden å gjette hva jeg dør av, så dør jeg vel kanskje av diabetes (pga for mye sukker?) eller av kreft (for mye kunstig søtning fra lightbrus og godteri?), men diabetes og kreft kan jo ramme selv de sunneste treningsfreakene, så it makes no sens å dedikere livet sitt etter et helseregime. Dette er min personlige mening, jeg respekterer at andre har sin egen "sannhet". Anonymous poster hash: 398aa...0c4 3
Gjest crazycatlady Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Det er farlig å leve også, det er ingen som overlever!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Vi utsetter oss selv for potensielt farlige ting, fordi at de tingene (f. eks røyking, solarium) har "positive" sider også. Det er jo individuelt hvordan vi dømmer de positive og negative sidene mot hverandre, men hvis den positive siden veier mest fortsetter man gjerne med den potensielt skadelige livsstilen. F. eks solarium: Eksempler på positivt: Brunere, friskere hudfarge. Solbrun hud ser finere ut en blek hud, man blir automatisk penere. Kan også hjelpe mot ulike typer hudproblemer som f. eks. eksem. Eksempler på negativt: Øker risikoen for kreft, tidligere ytre aldringstegn og rynker. Pigmentflekker. De negative tingene er gjerne lengre fram i tid, og jeg tror vi mennesker liker best å fokusere på her og nå. Hvordan kan vi få det best mulig i dette øyeblikket, og så skyver vi ubehagelige ting fram i tid. Mange har også den typiske tankegangen om at alle andre er mer utsatt for kreft/sykdom, mens man selv ikke kommer til å oppleve dette. Tror dette har med å gjøre at man føler jo bare sitt eget liv, man føler at man har kontroll over seg selv - man stoler på en måte på kroppen sin. Hvis noen kan forstå hva jeg mente der haha. Ja, utrolig dårlig formulert - men slik er det altså. Har hatt undervisning om dette, men er lenge siden så husker ikke de beste begrepene.Anonymous poster hash: 44d9d...7d7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå