Gå til innhold

Sykepleier?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jobber du som sykepleier? Eller studerer du for å bli det? Har du lyst til å dele erfaringer med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann icon_smile.gif

Jeg er sykepleier (rimelig fersk)...bare spør om det du lurer på, så skal jeg forsøke å svare!

Tenker du på å bli sykepleier selv?

klem fra

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først og fremst lurer jeg på hvordsn utdannelsen er? Jeg har sett litt på fagplaner og boklister og det virker veldig vanskelig og omfattende. Er det overkommelig, med en lesing? Er det spennende fag? Hvordan er studiene ellers?

Og praksis?

Jeg lurer også på hvordan det er å jobbe som sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bli sykepeleier krever at du har tid til å lese og arbeide mye. Det er mye selvstudie pluss oppgaver som skal innleveres. Ikke minst alle eksamene.

Ofte kommer frister for innlevering av oppgaver og eksamener tett opp i hverandre så det er lurt å ikke dette av lasset, for så å ta et "skippertak" når datoene nermer seg.

Praksis kan du ta i Norge eller i utlandet, for Høgskolene er med på å ta imot studenter fra utlandet, pluss at de selv sender sine studenter til utlandet, såkalt utvekslingsstudenter.

Praksisene kan være på sykehus, sykehjem eller i åpen omsorg.

Lykke til! Du kommer til å kunne velge og vrake i jobber icon_wink.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det mye matematikk? Jeg har hørt om legemiddelberegning, hvor (naturligvis) 100% må være riktig. Er dette vanskelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber som sykepleier og det er greit nok.

Utdanningen kan ha store forskjeller alt etter hvor du velger å ta den. Det er selvsagt en fastsatt læreplan som stortinget har utarbeidet, men innenfor disse grensrs kan skolene være ganske fri ifht hvordan de legger opp utdannelsen.

Der jeg gikk hadde vi 5 uker i praksis i sykehjem 1 året. og 3 uker forebyggende arb 1 åre(8 uker tilsammen).

2 året hadde vi 10 uker i kirurgisk praksis og 10 uker i hjemmesykepleien.

3 året 10 uker i medisinsk praksis og 10 uker i psykiatrien.

Knyttet opp til hver praksisperiode må du skrive en oppgave. det siste året skriver du og en hovedoppgave om et tema du interresserer deg for. Karakteren på den gir deg karakter som står på vitnemål og er endel av den samlete kar. i sykspleie.

Jeg syntes ikke at dette var en forferdelig utdannelse med mye lesing osv. Leser du jevnt og trutt og følger med i forelesninger og i praksis har du kommet langt. MEN du må vise interresse- det er et nøkkelbegrep for at det skal være ok å komme seg gjennom 3 år.

Matematikk er det ALT for lite av!!!!!!!!!!! Mange strøk på medikamenttesten, men fikk selvsagt ta den m igjen.

Vi måtte ha alt rett for å bestå denne. ER så enig i at det bør være strengt her. Medisiner kan være farlig om man ikke vet å behandle de rett!!!!

Ellers er sykepleie et givende yrke med mange muligheter for jobb.

Lykke til! vi trenger enda flere sykepleiere som utøver yrket sitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei!

Jeg er en ung sykepleierstudent, som fortiden er ute i praksis på sykehus.

Selv om jeg aldri egentlig hadde lyst til å bli sykepleier, storkoser jeg meg nå (spesielt ute i praksis!!)! Yrke har så mange sider, og det finnes alltid en bit man blir glad i!

Har du noen spørsmål, er det bare å spørre meg! Jeg vet hvordan det er å være dritt lei av oppgaveskriving og studering! Men jeg vet også hvor fint dette er og hva det gjør med oss som menneske!

Så spørr i veig! :D

PS! hadde jeg bare vist hvordan man gjør slikt litt anonymt, skulle du fått min private mail-adr. slik at jeg kunne fortelle deg mer om utdanningen hvis du skulle ha interesse av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt på sykepleier til høsten på hiO! Gleder meg, og gruer meg litt.

Men det er bra å høre at andre trives som er ferske, og nyutdannede.

Har til slutt lyst til å "ende opp" som jordmor jeg! Men det er jo en stund til jeg trenger å bestemme meg for hvilken retning jeg skal gå da. For jeg har tenkt til å videreutdanne meg. I allfall er det det jeg tenker nå.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleierstudent. Og stortrives!

Som er blitt fortalt før består studiet av masse praksis. Du må også lese mye og det er mange innleveringer (ihvertfall der jeg går). Men hvis du prøver å hele tiden lese og ikke henge etter med eksamener og lignende, bør det gå bra. Det er absolutt ikke studiet for skippertak...

Du er garantert jobb, og det er lett å få jobb samtidig som du studerer. Noe som forøvrig er lurt, så har du litt praksis hele tiden.

Bare send meg en pm hvis du lurer på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

Jeg jobber som sykepleier, jobber i hjemmesykepleien. Stortrives!! :D Var ferdig utdannet våren 02 så jeg har ikke jobbet et helt år enda. Prat med meg hvis du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er 2. års sykepleierstudent, og er nå ute i kirurgisk praksis.

Jeg vil bare skynde meg å si at studieopplegget varierer mye fra skole til skole! F.eks er Trondheim og Oslo kjent for å ikke være så veldig gode...

Jeg tror jeg kommer til å trives veldig godt som sykepleier, og har som mål å videreutdanne meg i barnesykepleie!!!

Lykke til med studievalg! Og bare spør om det er noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sykepleierstudent og trives veldig godt......

Første året syntes jeg var tøft med myyye lesing, men det gikk da på ett vis.... :ler:

Etter å ha jobbet noen år og så begynne på igjen på skolen var vel det som var tøffest.... :)

Praksisen er tøff men veldig lærerik.. Som skrevet før her, mange oppgaver i tillegg til jobb.. Men du får som regel bruke jobbtiden til å gjøre oppgavene, det får hvertfall vi......

Medikamentregningen er ikke så gale. Jeg har ALDRI vært noe mattegeni men jeg sto på første forsøk, å da uten å ha vært på en eneste forelesning pga sykdom.. Så det er IKKE uoverkommelg......

Det er ren pugging av formlene..

Bortsett fra den er det ikke noe matte.....

Jeg går nå andre året og skulle ut i praksis nå om en uke, men har permisjon. Den praksisen skal vare i 10 uker og den forrige varte i 8 eller 9 tror jeg.... Huske ikke.

Men det er spennende og utfordrende studier og greit å ikke BARE sitte i klasserommet men være ute i "feltet" å se hvordan ulike institusjoner fungerer...

Lykke til til deg.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...