Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Må sende inn kompetansebeviset mitt fra vgs, men jeg har bare originalen. Må jeg gå tilbake til skolen og be kontordamene skrive ut et nytt et slik at hun får tatt en rett kopi( underskeift og stempel), eller trenger hun bare kopiere originalen og underskrive og stemple på den (et eller annen sted på arket)?? Jeg har nemlig ingen rett kopi igjen. Brukte det opp ifjor, da jeg trodde jeg fikk bestått vitnemål.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger bare å ta kopi av originalen, og få en offentlig instans (gjerne den gamle skolen om de har anledning, ellers har jeg vært på politistasjon og trygdekontor tidligere...) til å stemple og signere på at det er rett kopi.

Altså: Jeg har tatt med meg originalen, og bedt dem kopiere vitnemålet og stemple + "rett kopi bevitnes+signatur"..

Mulig postkontoret og bibliotek gjør det også. (Jeg tror det er blitt litt strengere nå..)

Gjest gjest1
Skrevet

Kopibyråer som allkopi gjør også dette, men de tar penger for det da..

Trygdekontoret har jeg ikke tenkt på engang, det skal jeg jammen prøve i morgen.. Har noen kopier som skal avgårde jeg også :)

Skrevet

tinghuset gjør det gratis, iallefall hos oss..

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Kan jeg bare dra til politistasjonen (i oslo sentrum eller noe) eller trygdekontoret og be dem gjøre det? Føler meg litt rar hvis jeg drar til trygdekontoret og ber dem gjøre det. Kanske jeg skal bare dra tilbake til gamle skolen.

På originalen så er det jo 2 underskrifter. og begge er jo signet. Så det du mener, som er svar på spørsmålet mitt, er at de tar kopi av den, og bare undertegner og stempler et sted på vitnemålet, ikke sant??

Skrevet

Tinghuset i Oslo gjør ikke dette lengre fikk jeg beskjed om sist jeg spurte.

Men, jeg har fått beskjed om at det ikke er nødvendig lengre å be om å få rett kopi stempel. Er bedriften usikker på karakterene dine, så ringer de heller til skole etc for å få det bekreftet.

Eneste gangen det er nødvendig er hvis det er spesifisert i utlysterteksten, og det tror jeg at jeg personlig bare har sett to ganger.

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Jeg trenger det for di jeg har søkt på høyere utdanning. Ikke jobb sammenheng.

Skrevet

Jeg sender alltid bare kopier som jeg har tatt selv når jeg skal sende med vitnemål til jobbsøknader etc. Det er så lett å forfalske ting i disse dager at "ingen" lenger krever at det står "rett kopi" på kopien. Hvis de er usikkre på om dette er falskt eller ekte tar de heller kontakt med skolen for å høre om karakterne er ekte.

Skrevet

Hvis det er til høgskole må du få bekreftet kopi av vitnemålet ditt, da det er avgjørende siden karakterene gjerne teller ved opptak.

Det holder å ta med originalen, så tar de kopi og stempler+signerer på kopien av vitnemålet. Stempelet må være fra en offentlig instans (er nesten helt sikker på det, særlig når det gjelder inntak til høyere utdanning).

Skolen vil være det tryggeste stedet dersom du har anledning til å dra dit, andre kontorer har ikke alltid tid og vilje til å prioritere deg.

Siden jeg har vært ulike steder i Norge når jeg har trengt å sende kopi av vitnemålet, har jeg vært innom politistasjonen (tviler på at de i Oslo gjerne vil gjøre det..). Trygdekontoret er sikkert ikke så happy for det heller, men hvis du gjør deg søt, spør pent og forklarer at det er veeeldig viktig, så gjør de det kanskje gratis og ønsker deg lykke til... :-)

Skrevet

sentrum politikontor i Oslo tar ihvertfall ikke kopi. De er dessverre veldig strenge i Oslo, ellers hadde de ikke hatt annet å gjøre.

Skrevet

Jeg søkte med vanlig kopi av vitnemål fra videregående da jeg søkte på Sykepleie på HiO våren 2003. Ingen rett kopi. Jeg kom inn.

Skrevet

Jeg skal søke høyere utdanning til høstem, og jeg har i hvert fall tenkt til å få bekrefta kopiene mine, men siden jeg bor på et mindre sted, så fikser de det gratis på lensmannsontoret. Du kan jo prøve å ta en vanlig kopi, tviler på at det er grunn til å ikke komme inn på en høyskole, spesielt siden det var folk som hadde kommet inn uten. Men det står nå i hvert fall i studiesøkerboka i år, pluss at man må ha kopi av begge sidene (på samme ark).

Skrevet

Her i Asker tar de kopi på servicekontoret. Har ikke Oslo kommune et slikt tilbud til innbyggerne? Servickontoret her i Asker er helt utrolig serviceinstilte! (I verste fall får du ta toget hit og gjøre det. :wink: )

Skrevet

Jeg pleier å gjøre det på Aetat, jeg. Kopierer selv, og så ber du om å få stempel og underskrift hos mannen/damen i frontdesken.

Skrevet

Gå til en Notarius Publicus. I Oslo er dette hos Byfogden i Pilestredet.

Da jeg måtte sende en kopi av mitt pass til USA, var kopi med Notarius Publicus stempel det eneste godkjente.

Søkte i Gule sider og fant [url}http://www.gulesider.no/gsi/search.do?linje=1&mode=A&bransje=&advancedFirma=Notarius+publicus&fylke=&kommune=&by=&bydel=&gate=&pn=&ps=&weekDay=&openFrom=&openTo=&cardName=&sok.x=0&sok.y=0]dette

Lykke til!

Gjest Butterflygirl
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Nå har jeg fått kopiert vitnemålet mitt og sendt det til opptakskontoret. Dro opp til gamle skolen min og fikk kontordama til å kopiere. Surprisen var at det kosta 5 kr per ark. Det visste jeg ikke. :roll: Hadde bare 4 kr i cash! :oops: Så nå skylder jeg skolen 20kr! :hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...