Gå til innhold

Hvor mye skatt av uføretrygd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg mottar minstesatsen i uføretrygd, og lurer på hvor mye jeg skal trekkes i skatt? Sånn som det er nå ser det ut som det går cirka 20% til skatt av den månedlige summen. Er dette riktig?



Anonymous poster hash: 42d1e...b57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står hva du blir trukket i % på "lønnslippen" du får fra NAV hver måned:)

Jeg har ikke minstesats og jeg blir trukket 13% i skatt hver måned.



Anonymous poster hash: 11a93...863
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Nå måtte jeg kikke på lønnsslippen fra NAV, og det står ikke oppgitt i prosent, men istedet at jeg har skatt tabell 7100. Når jeg regner på hvor mye konkret som blir trukket fra av skatt på minstesatsen, så er det cirke 20% av summen har jeg funnet ut av.

Kan dette stemme?



Anonymous poster hash: 42d1e...b57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også trukket ca 20% av uføretrygd, men jeg vet ikke om det er riktig.



Anonymous poster hash: 6f0d0...d9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også trukket ca 20% av uføretrygd, men jeg vet ikke om det er riktig.

Anonymous poster hash: 6f0d0...d9f

Jeg har forresten ikke minstesats men uføretrygd med ung ufør-tillegg så det kan hende at det ikke kan sammenlignes.

Anonymous poster hash: 6f0d0...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har ung varig ufør og han blir trukket ca 20% i skatt. Min mor har minstetrygd og blir ikke trukket skatt i det hele tatt. Ny regel som fører til at de som har minstesats skal slippe hele skattetrekket.



Anonymous poster hash: ab5ec...0b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her, jeg har ikke ung ufør, bare "vanlig". Og den minste summen. Synes 20% skatt var litt mye..



Anonymous poster hash: 42d1e...b57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg har ikke ung ufør, bare "vanlig". Og den minste summen. Synes 20% skatt var litt mye..

Anonymous poster hash: 42d1e...b57

Jeg aner ikke om du går inn under regelen for ingen skatt eller ikke. Men utfra det jeg har forstått, blir de som har minstesats som varig ufør ikke trukket skatt.

Min mor og min svigermor er begge uføre pga legitime lidelser, og blir ikke trukket skatt. Men min samboer som har relativ høy uføretrygd pga ung ufør blir altså trukket 20% skatt. Men da har han en relativ høy utbetaling allikevel ift de som ikke har ung ufør tillegget. Høy i den forstand en uføretrygd er høy da vel å merke. Jeg tjener jo relativt mer enn han i ett høytlønnet yrke. Men du forstår helt sikkert hva jeg mener :)

Ble du innvilget trygd nå nylig? Mulig du får tilbake mye på skatten, og at de justerer det ved utsendelse av neste skattekort? Min samboer fikk tilbake nesten alt han hadde betalt i skatt året etter det første trygdeåret hans, fordi skatteprosenten da ble feil ift hva han skulle ha blitt trukket. Og den ble tilbakeregnet tilbake til den tiden han først søkte om trygden, ikke tilbake til den tiden han fikk den fra. Så han fikk en ganske heftig tilbakebetaling fra skattekontoret det året.

Anonymous poster hash: ab5ec...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Ja, uføretrygden ble innvilget nå nylig og tredte i kraft i Oktober. Jeg får spør på skattekontoret om det er riktig, eller eventuelt vente til neste måned og se på lønnsslippen om det er noe forandring da.



Anonymous poster hash: 42d1e...b57
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatten kommer vel litt an på om du har noe gjeld som du får fradrag på, barn i barnehage etc. Det er vanskelig å si om det er riktig eller galt så lenge man ikke har alle preferansene.



Anonymous poster hash: c48dc...258
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...