Gå til innhold

Åte i musefella? Hva liker mus?

Anbefalte innlegg

Gjest Vega
Skrevet

Har fått en "artig" krabat i stua - som flyr rundt omkring og tror den bor her...

Så den for par dager siden - den er aktiv på kvelden/natta.

Men - han skal ut /vekk.

Har satt ut musefeller (to) som musa unngår.

Hva skal jeg bruke som lokkemiddel (ost, kjøtt, bær?)

Er det vanlig at mus unngår musefeller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ost.

Det er vel ganske vanlig at endel mus "lukter lunta" og unngår musefella, ja, eller klarer å pirke ut osten og stikker av.

Gjest Embla s
Skrevet

Det er bare i tegneserier at mus elsker ost :ler: legg litt bacon der du :wink:

Skrevet

Ta og svi litt fett, evt bacon hvis du ikke har fett. Da lukter det mye sterkere. Funker ihvertfall i fellene hjemme.

Ikke for det, for noen år siden hadde vi en mus som åt opp plantene på rommet til søstra mi. (Hun sov i stua noen dager til den var tatt...) Og den nekta å gå i fella. Så prøvde vi med noe vegetarisk åte, og da gikk den i fella. Så enkelte mus er vegetarianere også.

Skrevet

Svigermor strør litt havregryn på musefella, det funker vist fint det og!

Gjest Tristessa
Skrevet

Bacon lukter, og funker fint.

Gjest Vega
Skrevet

Takk.

Skal gi musa bacon i den ene fella og litt syltetøy i den andre...

Håper det bare er den ene musa... har en mistanke om at det er en hun - og at hun snart har et rede fullt av unger...

Vil den ikke gå ut kanskje - om jeg har døra åpen noen timer? Eller vil den påkalle troppene? Nå har det regnet - men er visst lovet fint vær framover - og kanskje jeg blir kvitt den så enkelt, bare ved å åpne ytterdøra...

Skrevet

Sjokolade. De elsker godis.

Skrevet

Smør (eller margarin eller hva det nå var) gnidd i litt hvetemel brukte bestefaren min alltid. Det fylte i alle fall opp musefellene...

Skrevet

Husmus trives best innendørs så jeg tror ikke du skal regne med at den frivillig spaserer ut.. :ler:

Hadde en mus på kjøkkenet i det forrige huset vi bodde i. Den kverket vi med en felle med en kjøttbit av et eller annet slag. Syns litt synd på musa jeg da.. Den ville jo bare leve. Men det var litt kjipt når den tygde på ledninger og vi fant små visittkort overalt..

Gjest Vega
Skrevet

Så det lille trollet for en halv time siden - da pilte den over gulvet og forsvant inn under oppvaskmaskinen...

Faren min forteller at den kan gå oppå kjøkkenbenken - men kan den det? Det er en ny kjøkkeninnredning med glatte sider - musa kan vel ikke fly?

Vurderer å leie katt /låne nabokatta...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg hadde mus - og jeg bor i 3.etg. Den fulgte utsiden av rørene opp og inn i kjøkkenbenken...

Sett opp felle inntil veggen på begge sider av oppvaskmaskina, de går alltid langs veggen, og en vei må den jo gå... Mandler funka veldig bra for meg, men jeg oppdaga at fella ikke var følsom nok før musa løp over den. Da sa det SMÆKK, mens jeg satt og så på. Gjett om jeg følte meg råtten....

Skrevet

Salami pølse er flott åte.

Lykke til i natt :)

Skrevet

ost er dem ikke så glad i.........har hørt at salami og bacon er bra.........

Gjest Tabby
Skrevet

Og sånn for senere bruk, plukk einerkvister i løpet av høsten og dytt inn i alle hulrom du ser, som langs rør som går igjennom vegger og slikt, musene liker visstnok hverken å bli stukket av disse eller lukte. Jeg la også noen i matskapet jeg da, en i hver hylle og ble kvitt dem.

Og musefellene rører jeg aldri. Det kaller jeg mannfolkarbeid, men det er bare en unnskyldning for å få sambo til å fikse det ;) Men salami har vi hatt hell med.

• 12 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fikk du tatt musa? 

Anonymkode: 1b0ec...19b

AnonymBruker
Skrevet

Tvilsomt. Endte nok med at musa tok over huset og TS måtte flytte ut.

Anonymkode: d47c2...2e0

AnonymBruker
Skrevet

Peanøttsmør

Stekt bacon

Sjokolade

:spise:

Anonymkode: 4f3ac...117

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...