AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #21 Skrevet 17. oktober 2013 To venninner fylte 19 år en i begynnelsen av januar, og en i begynnelsen av februar. Hun som hadde i januar feiret ikke i januar, og plutselig bestemte disse to seg for å ha bursdagsselskap i lag i februar. De inviterte hele gjengen fra vgs, dvs. kanskje rundt 20 stykker. Altså 20 stykker måtte ut å kjøpe to bursdagsgaver. Når gjestene kom så stod det litt chips (tenker de kjøpte to poser) og brus på bordet. Og de hadde bakt en pose med Toro brownie. Altså 1 pose brownie til over 20 stykker. De hadde kjøp alt for lite chips. Og alle gjestene var sultne fordi de trodde at de skulle i en normal bursdagsfeiring hvor man vanligvis blir servert mat. De gikk jo tom for snacs ganske fort da. Hva tenker dere om disse jentene? Er de gjerrige? Er det ikke litt kjipt å be over 20 stykker å kjøpe gaver til deg når du har knapt brukt en hundrelapp på snacs? Browinie fra Toro koster 30 kroner. Maarud chips er ikke så veldig dyrt det heller. Er ikke 19 åringer gamle nok til å vite at hvis man inviterer i bursdag så må man servere noe? Det handler ikke om å få 20 gaver ut av å bruke minst mulig penger. Jeg ble rett og slett skuffet over at jeg hadde brukt så mye penger på de to. Anonymous poster hash: a942c...142 Jeg har dessverre opplevd lignende situasjoner. Selv er jeg oppdratt til at det som skiller bursdag fra et vanlig vors, er nettopp servering i form av noe mer enn vanlig potetgull. At man har bakt kaker / muffins, pyntet seg litt ekstra, pyntet rommet man har festen i mer enn vanlig og at man får gave av de man inviterer. Dersom man bare inviterer de næreste venninnene sine, så kan man gjerne servere middag også, enten pizza eller taco. Også dessert etterpå. Men har merket at det er langt fra alle som deler denne oppfatningen Kan nevne de "bursdagene" jeg har reagert på her, og så kan jo folk si om de er enige i at det er noe å reagere på, eller ikke? Situasjon 1. - Ei nær venninne fra videregående har bedt meg på "bursdagsfest". Hun bor i et hus sammen med sin samboer og jobber ved siden av studiene. Samboeren har fulltidsjobb. De har egne biler (altså ikke dårlig råd). Når det står at hun skal feire bursdagen sin, pynter jeg meg og kjøper en fin gave. Imidlertid er det lite som vitner om bursdag når jeg kommer dit.. Ikke potetgull, ikke kake, ingenting! Kun en gjeng folk som har med seg medbrunget øl. Da ble jeg sint fordi jeg hadde brukt 200 kr på gave til henne! (selv var jeg student med 3000 kr i måneden). Men latet selvfølgelig som ingenting. Dette var kun en vanlig "fest" i mine øyne og ikke noen bursdag slik hun hadde skrevet. Situasjon 2. - En venninne fra studiebyen min inviterer alle på peppes i bursdagen sin. Hun begynner også å prate om hva hun ønsker seg i gave. I mine ører klinger det feil at vi alle skal troppe opp på peppes og betale for vår egen mat, i tillegg til å kjøpe gave til henne? Dette betyr at hun slipper å bruke penger på å lage noe, slipper å invitere hjem , rydde og vaske, og i tillegg får 7 gaver av folk! Er ikke dette veldig gjerrig? -Situasjon 3. - Samme venninne fra studiebyen min har bursdag igjen. Denne gangen inviterer hun hjem til seg selv på bursdagsfest, og sier at alle kan ta med seg en vin. Folk pynter seg, tar med egen vin og kjøper gave til bursdagsbarnet. Da vi ankommer leiligheten er det ingenting som vitner om en bursdag. Bare en skål med chips. Så i realiteten inviterer hun kun hjem til seg selv for å hanke inn gaver, uten å gi noe tilbake? Da synes jeg det blir feil å kalle det bursdagsfest. Da bør hun heller bare invitere til vors, og så kan folk ta med vin og litt chips og utelate gave. Er ikke folk enige da? Situasjon 4. - Jeg inviterer en gjeng til bursdag. Lager kake, og har fremme muffins, godteri, chips, brus osv. Leiligheten er pyntet og jeg har pyntet meg. De fleste jentene har med seg gave. Men hun ene gadd ikke kjøpe noe til meg, sitter og spiser masse mat, og sier at hun ikke gidder å bli med ut på byen etterpå, fordi hun skal på en større fest kvelden etter, og DA skal hun ut. Akkurat som det ikke er bra nok å bli med oss ut på byen. Dette syntes jeg også var kjempefrekt. Anonymous poster hash: beb39...9b7
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #22 Skrevet 17. oktober 2013 Til AB over. Jeg syns situasjon 1,2, og 3 høres hekt utrolig ut. Det er frekt. Til situasjon 1... så kan det virke som om det var en misforståelse... siden alle de andre hadde med seg øl og sånn. Men jeg kan godt forstå at du ble skuffet, det hadde jeg også blitt. Da jeg dro i bursdag så forventet alle at det skulle være slik bursdag vi alltid hadde det. I venne gjengen pleide vi alltid å ha taco eller pizza eller noe når vi hadde bursdags besøk. Vi pleide ikke å drikke alkohol eller gå ut eller noe. Men jeg lurer på om jeg overdrev når jeg sa at vi var rundt 20 stykker. Kanskje 15... husker ikke helt. TS Anonymous poster hash: a942c...142
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 17. oktober 2013 #23 Skrevet 17. oktober 2013 Høres ut som dette har gått inn på deg. Vanlig er vel at man ha B.Y.O (bring your own) til en fest som dette. Men ærlig talt å bruke energi på dette er tåpelig! De ville vel ha lag med venner!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #24 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg husker ikke sist jeg har kjøpt bursdagsgave til noen jeg ikke var ordentlig nær venn med. Barneskole kanskje? Anonymous poster hash: b6fb8...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #25 Skrevet 17. oktober 2013 Det kommer an på. Normalt presiserer man vel hva slags "fest" det er. Er det en vanlig fest som begynner sent (etter middagstid) så setter man frem muligens litt mat og snacks og vin - som regel ber man gjester ta med seg vin også. Er det et selskap er det naturlig å servere mat, men da er det også sjelden man inviterer så mange. Så ja, jeg syntes det hørtes veldig stusselig ut, uavhengig av hva slags "opplegg" som var meningen. Fremstår litt som; inviter så mange som mulig, sett ut minimalt med mat, sank inn gavene, si hadet. Anonymous poster hash: 064c3...8a5
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #26 Skrevet 17. oktober 2013 Synes så tydelig jeg har lest nesten nøyaktig den samme historien for en tid tilbake, har du laget tråd om dette før? Anonymous poster hash: f0098...958
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #27 Skrevet 17. oktober 2013 Min mening er at de høres utrolig gjerrige ut. Når man inviterer til en bursdagsfest, så skal man ha et opplegg for dagen. Dvs. mat, drikke og evt. aktiviteter. Hørtes bare latterlig ut dette her. Gaver er ikke det viktigste i en bursdagsfeiring, man kan ikke presse folk man inviterer til å kjøpe gaver. Det viktigste er at de som inviterer folk faktisk vet hvordan man behandler dem som kommer, og som bruker av sin tid for å være tilstede i en helt vanlig bursdag. Det er ikke så spesielt å fylle år at man kan forvente seg alt mulig bare fordi man har bursdag. Anonymous poster hash: 50ceb...4b2 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #28 Skrevet 17. oktober 2013 TS her. Igjen så skal jeg forklare hvordan min vennegjeng gjør ting. For det er noen som ikke helt skjønner at vi ikke er dere, og at vår måte å ha fest på ikke er slik at alle tar med seg det de vil drikke eller whatever. Slik vi gjør det: Ingen drikker alkohol i bursdagsselskaper. Vi drar ikke ut etter på, det er ikke noe vors. Vi spiser middag i lag, det er chips og godteri. Og så ser vi en film i lag, eller vi bare sitter rundt bordet og prater. MEN verten, altså det som har bursdagen, har alltid stelt i stand. Slik gjør vi det. Så når jeg kom i denne bursdagen... så var den INGEN som drakk alkohol, alle var veldig sultne fordi ingen hadde spist middag før de kom. Det var egentlig ganske kjedelig stemning, og det virket ikke som om noen hadde det kjekt i det hele tatt. Hvis det hadde vært en fest hvor vi hadde drukket i lag, så hadde jo stemningen vært helt anderledes. Men i vår venne gjeng hvis man blir invitert i bursdag, så er det ikke sånn at folk tar med seg øl. Det er sånn at man spiser middag i lag, og har en filmkveld, og koser seg i lag. Hvis dere er med i en gjeng hvor dere bare sitter og drikker, så er det helt topp. Fint for dere. Men det er ikke sånn vi er. Ingen hadde alkohol, når vi feirer bursdager så er vi faktisk edru. Anonymous poster hash: a942c...142
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå