piapetrine Skrevet 16. oktober 2013 #1 Skrevet 16. oktober 2013 Vi skal ha styremøte hos meg i kveld, helt uformelt, og vi pleier lage noe enkel mat eller kakemat, men hver gang det er min tur å ha det hjemme glemmer jeg at den ene i styret har laktoseintoleranse. Denne gangen har jeg også gjort det samme, og kjøpt inn is og peanøtter etc., helt til jeg kom på han stakkaren som ikke kan spise det, forrige gang var det kake med vaniljekrem. Synes det er så uhøflig som vert å alltid glemme dette ut og så servere noe ekstra, litt kjipere, til han som ikke tåler laktose. Lite kult for han å sitte og spise på nøtter. Er jo melk i alt av sjokolade og kjeks og andre lettvinte løsninger virker det som. Nærbutikken her har kun laktosefri melk av laktosefrie produkter. Noen som har tips til enkle retter uten melkeprodukter, evt. med laktosefri melk? Jeg er gått tom for ideer. Gjerne noe som ikke tar alt for lang tid da det skal lages etter jeg kommer fra jobb. Må ikke være kaker og søtt, men kan være. Vafler er jo et alternativ, men det tar en stund å steke og jeg synes de er aller best når de er nystekte, så vil ikke steke opp alle før gjestene kommer liksom.. Noen som har tips og ideer til meg?
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #2 Skrevet 16. oktober 2013 Fruktsalat uten krem er nydelig Sjokoladekake kan lages på appelsinjuice Sett sammen en tapastallerken med oliven, skinke og flatbrød Lag en omelett og bytt ut melk med vann Anonymous poster hash: 20829...787
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #3 Skrevet 16. oktober 2013 Vanlige kakeoppskrifter kan brukes så lenge du bruker plantemargarin og laktosefri melk Anonymous poster hash: 95016...28a 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2013 #4 Skrevet 18. oktober 2013 Det er 0.6 g laktose pr 100 g med meierismør. Så det går også greit. Å den aller mørkeste sjokoladen til Freia Premium inneholder ikke melk. Anonymous poster hash: cff35...3c7
Tonka Skrevet 18. oktober 2013 #5 Skrevet 18. oktober 2013 Så pent av deg å tenke på ham. Det kommer jo an på hvor mye tid du vil bruke, men: Grønnsakssuppe Nøtter, tørket frukt, druer, saltstenger Tortillachips med salsa Lag en laktosefri kake og frys andre halvpart til neste gang Havreflarn Bare Bær fra Cafébakeriet er laktosefri (tror jeg - dobbeltsjekk) Pølser. Tror at Leiv Vidar har laktosefrie pølser.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #6 Skrevet 20. oktober 2013 Sent svar, men husk å sjekke om det er laktoseintoleranse eller melkeallergi han har. All bakst kan lages med laktosefrie(dersom det er laktose) eller soya/rismelk og melkefritt smør/olje. Jeg har lagd massevis og det er bare å servere is ved siden av til de som ønsker det. Dog skal det sies at jeg aldri har opplevd at noen skjønner hverken forskjell, eller at smør/fløte/krem er melkeprodukter, selv om de har spurt på forhånd.... Anonymous poster hash: 36154...1e9
fruBeist Skrevet 20. oktober 2013 #7 Skrevet 20. oktober 2013 Det er 0.6 g laktose pr 100 g med meierismør. Så det går også greit. Å den aller mørkeste sjokoladen til Freia Premium inneholder ikke melk.Anonymous poster hash: cff35...3c7 Det finnes mennesker som blir syk bare det laktosefrie brødet de spiser har blitt skåret opp med samme kniv som vanlig brød.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2013 #8 Skrevet 20. oktober 2013 Kan du ikke bare kjøpe kjeks, mørk sjokolade eller frukt?Anonymous poster hash: ca88e...61c 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2013 #9 Skrevet 21. oktober 2013 Kan du ikke bare kjøpe kjeks, mørk sjokolade eller frukt?Anonymous poster hash: ca88e...61c Kjeks inneholder ofte smør, og det er sjelden laktosefritt. Anonymous poster hash: 95016...28a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #10 Skrevet 23. oktober 2013 Kjeks inneholder ofte smør, og det er sjelden laktosefritt.Anonymous poster hash: 95016...28a Det finnes da massevis med kjøpekjeks som er laget av olje og ikke smør. Anonymous poster hash: ca88e...61c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2013 #11 Skrevet 23. oktober 2013 Hva serverte du, TS? Anonymous poster hash: 9d30f...643
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå