Gå til innhold

Lov å gasse på på motorveien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk nettopp bot for å kjøre 91 i 80-sonen på motorvei...før var fartsgrensen 90 der.

Hva med å heller etterforske anmeldte lovbrudd?

Anonymous poster hash: 16fa0...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du blir forbikjørt av lastebiler i 100, tror jeg du burde sjekke opp speedometeret ditt, da lastebiler har en fartsgrense på 80 km/t, og er fysisk sperret i 85/89, så det skal godt gjøres.

Realy? så ingen lastebiler på autobahn i Tyskland ligger over 80(85/89)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi om Norge. Det heter forresten ‹‹really››.

Anonymous poster hash: 32685...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten jeg kommenterte sa at lastebiler var sperret på 85/89. Har selv sett norsk registrerte lastebiler som kjører raskere enn det. Så vet ikke helt hva du ville fram til, bortsett fra å rette på skrivefeilen min =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skravle

Tråden er ryddet for innlegg skrevet på dialekt

Sophie-Ann, mod

Hehe. Er det ikke lov å skrive på dialekt her på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov, men det tolereres til en viss grad på motorveier. Hvis man ligger med fartsgrensen på speedometeret så blir man konstant forbikjørt. Faren forbundet med forbikjøring vil jeg tro er langt større enn faren ved å ligge 10% over fartsgrensen i jevn flyt.

"ikke spesielt farlig"? fortell mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posten jeg kommenterte sa at lastebiler var sperret på 85/89. Har selv sett norsk registrerte lastebiler som kjører raskere enn det. Så vet ikke helt hva du ville fram til, bortsett fra å rette på skrivefeilen min =D

Nei, du gjorde vel ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyeste du får et europeisk LOVLIG vogntog opp i er 90 km/t. Du kan oppleve å få DAF eller Volvo FH opp i 100 fordi begrensingen lar seg utvide når den får tilstrekkelig med kaldluft via intercooler. Det gjør det uansett ikke spesielt mer lovlig.

Derimot er disse lastebilene inne til kalibrering av skriver to ganger i året, noe som tilsvarer at speedo i 99,9 % av tilfellene vil være dønn nøyaktige. Disse har altså utrolig feilvisning. Når jeg ligger i 80 med min lastebil, så viser den 80. Det gjør ikke din bil. Ergo fremstår det fort som at lastebilene ligger i 90 km/t når de passerer deg i 80.

Det neste er at dekkslitasjen øker vanvittig, sammen med dieselforbruket på slike biler. Vi snakker om alt mellom 2.5 til 4.5 liter pr mil, ergo koster det ganske mye penger å pushe grenser for lastebileiere.

At det forekommer, det nekter jeg ikke for. Men det er heldigvis mer og mer sjeldent.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyeste du får et europeisk LOVLIG vogntog opp i er 90 km/t. Du kan oppleve å få DAF eller Volvo FH opp i 100 fordi begrensingen lar seg utvide når den får tilstrekkelig med kaldluft via intercooler. Det gjør det uansett ikke spesielt mer lovlig.

Derimot er disse lastebilene inne til kalibrering av skriver to ganger i året, noe som tilsvarer at speedo i 99,9 % av tilfellene vil være dønn nøyaktige. Disse har altså utrolig feilvisning. Når jeg ligger i 80 med min lastebil, så viser den 80. Det gjør ikke din bil. Ergo fremstår det fort som at lastebilene ligger i 90 km/t når de passerer deg i 80.

Det neste er at dekkslitasjen øker vanvittig, sammen med dieselforbruket på slike biler. Vi snakker om alt mellom 2.5 til 4.5 liter pr mil, ergo koster det ganske mye penger å pushe grenser for lastebileiere.

At det forekommer, det nekter jeg ikke for. Men det er heldigvis mer og mer sjeldent.

Vogntog er lastebiler med henger? Kan lastebiler uten henger kjøre raskere enn 90km/t?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Vogntog er lastebiler med henger? Kan lastebiler uten henger kjøre raskere enn 90km/t?

Stemmer dette.

Maksimal hastighet i Norge for biler som trekker tilhenger eller campingvogn med bremser er 80 km/t. Mens kjører du med tilhenger el campinvogn uten bremser er maksimal hastighet 60 km/t når tilhengeren har en aktuell totalvekt 300 kilo eller mer.

Altså:

• Uansett fartsgrense er maksimal fart for bil som trekker henger 80 km/t.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker vi om Norge, ja. Hva folk gjør med lastebilene sine i Tyskland kan jeg ikke svare på.

Vanligvis er litt eldre lastebiler sperret på 85, og de nyere på 89. At det finnes en og annen tulling som klarer å tukle med dette og presse dritten fortere, er noe annet. Noen utenlandske lastebiler går også fortere, har jeg sett. De gangene jeg ser noen norske biler som klarer å kave seg opp på 90 og høyere, er i lange, bratte utforbakker.

Vogntog er lastebil med henger, ja. Nei, det kan de ikke, de er fortsatt fysisk sperret og har fortsatt en lovlig grense på 80.

Stemmer dette.

Maksimal hastighet i Norge for biler som trekker tilhenger eller campingvogn med bremser er 80 km/t. Mens kjører du med tilhenger el campinvogn uten bremser er maksimal hastighet 60 km/t når tilhengeren har en aktuell totalvekt 300 kilo eller mer.

Altså:

• Uansett fartsgrense er maksimal fart for bil som trekker henger 80 km/t.

Og uansett fartsgrense er maksimal fart for kjøretøy over 3500 kg 80 km/t (med unntak av buss som oppfyller spesielle krav).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"ikke spesielt farlig"? fortell mer om dette.

Jeg skrev ikke 'ikke spesielt farlig', mente du å sitere noen andre?

I motsatt fall, hva vil du jeg skal presisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det er bare norske lastebiler på norske veier?

Anonymous poster hash: e66db...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det er bare norske lastebiler på norske veier?

Anonymous poster hash: e66db...257

Nei, men i Norge gjelder norsk rett, skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...