AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #21 Del Skrevet 16. oktober 2013 Takk for fornuftig svar. Endelig en som kom med noe vettugt. Anonymous poster hash: 117dd...672 Det var rette ræva som feis... Anonymous poster hash: 32685...af0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 16. oktober 2013 #22 Del Skrevet 16. oktober 2013 Er vel helt greit å spørre om "skikk og bruk" på motorveien om man er ny sjafør? Kan ikke huske at jeg lærte noe om det da jeg tok lappen for 14 år siden.. På motorveien ligger trafikken jevnt ca 10-15km over fartsgrensen. Ligger du i 100 mellom Oslo og Svinesund så blir du sannsynligvis forbikjørt av trailere og gamle damer på vei til grensa. Noe av grunnen er at speedometeret ditt sannsynligvis (men ikke i alle biler - det varierer) viser litt for mye. Står det 100 på meteret ditt, kjører du mest sannsynlig et sted mellom 93 og 97. En annen grunn til at trafikken går såpass fort på motorveien er at veien er bygget for høyere hastigheter (110-130), og folk klarer rett og slett ikke kjøre i 100. En tredje ting er at det bare "har blitt sånn". Når "alle" ligger i 110-120 så blir det fartsgrensa. Enten så følger du med i den farten, eller så blir du liggende å sinke trafikken, trailere kjører forbi osv. Når "alle" kjører for fort så bryr ikke politiet seg om det. En venn av meg som er politi sier det er irriterende når alle kjører forbi dem når de er i sivil, men at de ikke kan stoppe dem. Da må de heller stoppe de som kjører i 130-140 (og de er det nok av) Selv synes jeg 100 fartsgrense er fornuftig, for da kjører folk ca 10-15 over på speedometeret. Jekker de den opp til 120, så vil folk ligge i 130-140 på speedometeret, og det er for fort for mange biler. Norge har en gammel bilpark, og jeg ser daglig hauggamle biler som vingler avgårde i 130 på motorveien. Det kan skape farlige situasjoner. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #23 Del Skrevet 17. oktober 2013 Er vel helt greit å spørre om "skikk og bruk" på motorveien om man er ny sjafør? Kan ikke huske at jeg lærte noe om det da jeg tok lappen for 14 år siden.. Forbud er forbud, ikke skikk og bruk. Vet man ikke det burde man seriøst ikke ha fått lappen i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 32685...af0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 17. oktober 2013 #24 Del Skrevet 17. oktober 2013 Forbud er forbud, ikke skikk og bruk. Vet man ikke det burde man seriøst ikke ha fått lappen i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 32685...af0 Jo, loven er sånn, men man får ikke gjort noe med hva alle andre gjør så da kan man heller spørre seg om man er bedre tjent med å være den som slavisk ligger med nåla på fartsgrensa og konstant skaper forbikjøringer eller om man følger flyten og avvikler trafikken uten farlige situasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #25 Del Skrevet 17. oktober 2013 Er vel helt greit å spørre om "skikk og bruk" på motorveien om man er ny sjafør? Kan ikke huske at jeg lærte noe om det da jeg tok lappen for 14 år siden.. Hun spurte ikke om skikk og bruk, men om det var lov. Var formuleringen folk reagerte på. Anonymous poster hash: e66db...257 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miranda2011 Skrevet 17. oktober 2013 #26 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jeg kjørte hjem fra jobb i dag, det var 100-sone, men jeg la meg i fila til venstre og kjørte på i 120. Er det ulovlig? Så at mange andre også gjorde det... Og de til venstre lå i minst 110. Prøvde å kjøre i 100 en stund, men da laget jeg kø. Anonymous poster hash: 117dd...672 Antar du vet en ikke har lov å kjøre over fartsgrensa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #27 Del Skrevet 17. oktober 2013 Jada, vi vet det er ulovlig, men vi følger flyten, sånn er det bare. Hver dag. Anonymous poster hash: 70033...66e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 17. oktober 2013 #28 Del Skrevet 17. oktober 2013 Hun spurte ikke om skikk og bruk, men om det var lov. Var formuleringen folk reagerte på. Anonymous poster hash: e66db...257 Tja, det er jo lov når man ikke blir straffet for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #29 Del Skrevet 17. oktober 2013 Tja, det er jo lov når man ikke blir straffet for det. Nei. Anonymous poster hash: 32685...af0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 17. oktober 2013 #30 Del Skrevet 17. oktober 2013 Nei. Anonymous poster hash: 32685...af0 Joda. Når alle bestemmer at det er greit å ligge i 110, så blir det lov. Politiet gjør ingenting med det, og alle ligger i den hastigheten. Det er folkets makt vet du Dersom det finnes en kriminell handling som ikke gir straff, hvorfor skal den da defineres som en kriminell handling? Defineres ikke kriminelle handlinger ut i fra i hvilken grad de fører til straff? Du kan godt innføre en lov som sier at det ikke er lov å spise tyggis, men om alle likevel gjør det, og ingen straffes for det..hva er da poenget med loven? Den har utspillt sin rolle - akuratt som fartsgrensen 100 på motorveien. Men jeg er likevel enig i at 100 er en grei grense, for om vi øker den til 110 så vil folk kjøre i 130, og øker vi den til 120 vil folk kjøre i 140. Og det er alt for fort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #31 Del Skrevet 17. oktober 2013 Joda. Når alle bestemmer at det er greit å ligge i 110, så blir det lov. Politiet gjør ingenting med det, og alle ligger i den hastigheten. Det er folkets makt vet du Dersom det finnes en kriminell handling som ikke gir straff, hvorfor skal den da defineres som en kriminell handling? Defineres ikke kriminelle handlinger ut i fra i hvilken grad de fører til straff? Du kan godt innføre en lov som sier at det ikke er lov å spise tyggis, men om alle likevel gjør det, og ingen straffes for det..hva er da poenget med loven? Den har utspillt sin rolle - akuratt som fartsgrensen 100 på motorveien. Men jeg er likevel enig i at 100 er en grei grense, for om vi øker den til 110 så vil folk kjøre i 130, og øker vi den til 120 vil folk kjøre i 140. Og det er alt for fort. Kriminelle handlinger er handlinger som rammes av straffeloven eller spesiallovgivningen. At man ikke straffes for en overtredelse er helt irrelevant. Med din logikk hadde det ikke vært en kriminell handling å drepe dersom man ikke blir tatt. Anonymous poster hash: 32685...af0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lagbugdc Skrevet 18. oktober 2013 #32 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jeg kjører 290km/t på autobahn. Men i Norge så er veiene så dårlig at du trenger bare å kjøre 60km/t på motorveien. Her snakket vi om oljenasjon norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FuturePrimitive Skrevet 18. oktober 2013 #33 Del Skrevet 18. oktober 2013 Kriminelle handlinger er handlinger som rammes av straffeloven eller spesiallovgivningen. At man ikke straffes for en overtredelse er helt irrelevant. Med din logikk hadde det ikke vært en kriminell handling å drepe dersom man ikke blir tatt. Anonymous poster hash: 32685...af0 Ja, dersom det ikke var straffbart å myrde hadde det jo ikke vært en handling som folk ble avskrekket fra å gjøre dersom straff i utgangspunktet var incentivet for å ikke utføre handlingen. De fleste ville nok likevel valgt å ikke myrde.. At det står at det ikke er lov å kjøre over fartsgrensen på papiret spiller liten rolle når reglene praktiseres annerledes i virkeligheten. Tviler på at du alltid følger fartsgrensen slavisk selv, med mindre du er svært skinnhellig da (som du sikkert her etter alt dette å dømme). Jeg mener fartsgrensene er der for en grunn, og at folk kjører for fort på motorveien. Men når det en gang er slik at folk har bestemt at 110 eller 120 er fartsgrensen, så får man innfinne seg det. Politiet kan ikke stoppe alle, så da er det neste du som må innfinne deg og følge trafikkflyten. Ligger du 20km saktere enn alle andre så er det DU som utgjør en risiko i trafikken. Deal with it. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sillicious Skrevet 24. oktober 2013 #34 Del Skrevet 24. oktober 2013 Dette skjer jo hele tiden da.. man skal såklart alltid holde fartsgrensen, men på motorveien er det sjeldent å se, gitt ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulcan Skrevet 25. oktober 2013 #35 Del Skrevet 25. oktober 2013 Nesten alle ligger minst 10 over grensa på motorveien. Anonymous poster hash: 117dd...672 Spørs hvor du er fra. Hos meg ligger folk flest kansje 4-5km over. altså 95-ish i steden for 90. Skjer nesten aldri at høyrefeltet går i 100. Venstrefeltet er noe helt annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siggen! Skrevet 28. oktober 2013 #36 Del Skrevet 28. oktober 2013 (endret) Det er ikke lov, men det er lite sannsynlig å bli tatt for det. Det er ikke spesielt farlig, og politiet må da stoppe hele rekka dersom de først skal begynne å ta noen for det. Jeg har ofte passert både profilerte og sivile politibiler 10-15 over grensa på flerfelts veier, og de har aldri brydd seg om det. Nå vil den nye regjeringa også øke disse grensene noe: http://www.tv2.no/nyheter/politisk/regjeringen-vil-ha-opptil-130-kmt-paa-nye-motorveier-4133600.html Anonymous poster hash: 83ef8...48e Haha hva! Jeg blei tatt av sivilen i 117 i 100-sona og fikk 3600,- i bot. Var ung og dum, så fortjente den Endret 28. oktober 2013 av Siggen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2013 #37 Del Skrevet 28. oktober 2013 Ja, dersom det ikke var straffbart å myrde hadde det jo ikke vært en handling som folk ble avskrekket fra å gjøre dersom straff i utgangspunktet var incentivet for å ikke utføre handlingen. De fleste ville nok likevel valgt å ikke myrde.. At det står at det ikke er lov å kjøre over fartsgrensen på papiret spiller liten rolle når reglene praktiseres annerledes i virkeligheten. Tviler på at du alltid følger fartsgrensen slavisk selv, med mindre du er svært skinnhellig da (som du sikkert her etter alt dette å dømme). Jeg mener fartsgrensene er der for en grunn, og at folk kjører for fort på motorveien. Men når det en gang er slik at folk har bestemt at 110 eller 120 er fartsgrensen, så får man innfinne seg det. Politiet kan ikke stoppe alle, så da er det neste du som må innfinne deg og følge trafikkflyten. Ligger du 20km saktere enn alle andre så er det DU som utgjør en risiko i trafikken. Deal with it. Gratulerer, du har ikke forstått en dritt av hva jeg skrev. Anonymous poster hash: 32685...af0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Acalewia Skrevet 4. november 2013 #38 Del Skrevet 4. november 2013 Er vel helt greit å spørre om "skikk og bruk" på motorveien om man er ny sjafør? Kan ikke huske at jeg lærte noe om det da jeg tok lappen for 14 år siden.. På motorveien ligger trafikken jevnt ca 10-15km over fartsgrensen. Ligger du i 100 mellom Oslo og Svinesund så blir du sannsynligvis forbikjørt av trailere og gamle damer på vei til grensa. Noe av grunnen er at speedometeret ditt sannsynligvis (men ikke i alle biler - det varierer) viser litt for mye. Står det 100 på meteret ditt, kjører du mest sannsynlig et sted mellom 93 og 97. En annen grunn til at trafikken går såpass fort på motorveien er at veien er bygget for høyere hastigheter (110-130), og folk klarer rett og slett ikke kjøre i 100. En tredje ting er at det bare "har blitt sånn". Når "alle" ligger i 110-120 så blir det fartsgrensa. Enten så følger du med i den farten, eller så blir du liggende å sinke trafikken, trailere kjører forbi osv. Når "alle" kjører for fort så bryr ikke politiet seg om det. En venn av meg som er politi sier det er irriterende når alle kjører forbi dem når de er i sivil, men at de ikke kan stoppe dem. Da må de heller stoppe de som kjører i 130-140 (og de er det nok av) Selv synes jeg 100 fartsgrense er fornuftig, for da kjører folk ca 10-15 over på speedometeret. Jekker de den opp til 120, så vil folk ligge i 130-140 på speedometeret, og det er for fort for mange biler. Norge har en gammel bilpark, og jeg ser daglig hauggamle biler som vingler avgårde i 130 på motorveien. Det kan skape farlige situasjoner. Hvis du blir forbikjørt av lastebiler i 100, tror jeg du burde sjekke opp speedometeret ditt, da lastebiler har en fartsgrense på 80 km/t, og er fysisk sperret i 85/89, så det skal godt gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mocchhaa Skrevet 4. november 2013 #39 Del Skrevet 4. november 2013 Det er jo ikke lov, men der det faktisk er forhold til å kjøre litt over grensa, så syns jeg det er "greit". Her fra veien til Tromsø fra Målselv så ligger jo de aller fleste i 100-110 i 90 sonen, og det skjer jo så å si aldri ulykker der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2013 #40 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg har sitti baki politibilen og dem lå i 120 på motorveien(100) Prøv og legg deg i 100 i venstre fila på morra rushet og se hva som skjer. Sjelden politiet bryr seg. Så lenge du holder 120 (ligger da i 110-115ca) Skal du kjøre i 100 så hold deg til høyre. Anonymous poster hash: 3dfd4...5b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå