Gå til innhold

Hvordan best tilberede koteletter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om kjip og kjedelig mat, hvor mange mener at koteletter er trasige greier av den grunn at det er seigt og tørt, så kom jeg på at jeg aldri har lært meg å skikkelig tilberede koteletter selv.

Hvordan tilbereder du koteletter, for å unngå at de blir tørre og seige? Hvilke kotelettype liker du best? Hva serverer du til?

Anonymous poster hash: 7f063...ea4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Stek dem gylne, kok ut pannen og hell skyen i en gryte. Ha i en gulerot skåret i biter og litt purre, mer vann så det dekker kotelettene, salt og pepper. Kok kotelettene på lav varme i 1 time.

Ta kotelettene ut av krafta og legg dem i en ildfast form, sett dem inn på 100 gr i forvarmet ovn. (så de holder seg varme mens du lager saus.) Sil krafta, hell den over i gryta igjen og visp i meljevning. (2 ss mel til en halv liter kraft) Kok sausen i 5 min, smak til med litt soyasaus og evt mer salt og pepper.

Liker best vanlige koteletter og surkål til.

Bon apetit. ;)

Endret av KG dama
  • Liker 1
Skrevet

Nakke eller svinekoteletter blir saftige i en leirgryte. Ha leirgryta i vann ca. 15 min.

Salt og pepre kjøttet, legg kotelettene på høykant, par, tre oppskårne gulrøtter delt i tre, en løk delt i 4 legges mellom hver kotelett.

Sett gryta i kald ovn på 180 - 200 grader i en time etter at ovnen er blitt varm.

Har du ikke leirgryte bruner du kotelettene to minutt på hver side på høy varme. Sett på lokk, skru varmen på det laveste, dra panna av plata i par minutter og la de så ettersteke i cirka 10-20 min.

Anonymous poster hash: 30edb...32f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg lager noe som jeg kaller tropiske koteletter. Krydrer kotelettene i karri og pepper før jeg steker dem i en stekepanne. Når de er stekt legger jeg de utover på en langpanne. Så tar jeg skivet ananas fra hermetisk boks og legger en skive oppå hver kotelett. Og på toppen av alle legger jeg to eller tre ostesneier. (Hvitost med ostehøvel.) Så har jeg det i ovnen til osten er godt smeltet :) Kjempe godt! Ananasen gjør det saftig også.

Skrevet

Trykkkoker :fnise:

Anonymous poster hash: 862d0...565

Skrevet

Steker de som regel i ovnen på så lav temperatur som mulig, varierer det etter hvor god tid jeg har. Jo saktere de blir stekt jo saftigere blir de.

Skrevet

Jeg pleier å brune dem i panna, så legge de i langpanne sammen med gulrøtter, poteter, løk og litt vann med kjøttbuljong. Så steker jeg de i ovnen:) syns kotelettene blir veldig gode da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...