Gå til innhold

Gi gave eller ikke til brudeparet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er invitert til utdrikkningslaget for en venninne. Vi trives sammen og har det veldig morsomt, men vi er aldri med hverandre utenom en fest eller to. Det siste året har jeg møtt henne to ganger, så treffes ca 4 ganger i året.

Jeg har sagt ja til å være med i utdrikkningslaget, synes det var utrolig kjekt å bli bedt! Jeg kjenner også de andre som skal være med. Jeg blir ikke bedt i bryllupet, men jeg kommer i vielsen. (Vet ikke hvor mange av de andre som er bedt i bryllupet).

Spørsmålet mitt er.. skal jeg gi gave eller ikke? Isåfall hva skal jeg gi? Jeg er student og har ikke god råd. Men jeg vet ikke hva som er vanlig her? :)

Anonymous poster hash: dd621...08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gitt en liten gave. Kanskje funnet en felles venn og gått sammen om gaven?

• Liker 5
Skrevet

Jeg ville også gitt en liten oppmerksomhet. Gjerne sammen med noen andre.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det. Det er ikke så mange år siden jeg var på utdrikningslag til en bekjent/venninne der jeg ikke var invitert til vielsen. Blant annet på grunn av det, men også pga en heller trang økonomi kom jeg ikke på å gi en presang. Gjør det du føler for ut i fra hvordan økonomien din er.

Skrevet

TS her.

Jeg skulle jo ønsket at jeg hadde bedre økonomi, så kunne jeg gitt en fin og nyttig gave. Jeg kjenner ikke venninnene hennes godt nok til at jeg tørr spørre om å spleise på gave.

Men hvis jeg skal kjøpe en liten oppmerksomhetsgave, hva burde det være? Dette er mitt først bryllup så jeg aner ikke hva som er normalt :-)

Som sagt så har jeg svært trang økonomi, hva er minstebeløp jeg kan gi egentlig?

Vil jo gi noe som er nyttig eller blir godt tatt imot. Men med ett stramt budsjett blir det kansje vanskelig? Ikke vet jeg.. :(

Skrevet

Du kan jo ta en liten runde i butikkene og se om du finner noe nå på salget? Hadde jeg vært bruden så hadde jeg blitt glad for ett pent kort og en flaske vin;)

• Liker 7
Skrevet

Enig med Amens, kort og en fin vin er tingen. Evt kan du sondere terrenget blant de andre på utdrikningslaget og høre om andre som ikke er bedt har lyst til å spleise på en liten ting. :)

Anonymous poster hash: 8f43c...c2a
Gjest Hjertesukk
Skrevet

200,- er mer en nok fra en venninne som er i utdrikningslaget :) ..Etter min mening da:)

Skrevet (endret)

Nå er det jo forskjell på brudepar, men de aller fleste får veldig mye nyttig. Og det er jo fint - men om du ikke finner noe slikt innenfor ditt budsjett, så ville jeg heller satsa på noe koselig. Det trenger ikke være så dyrt å vise litt omtanke, en liten gave som innbyr til at de skal bruke tid på hverandre er både personlig og fint.

Vi fikk noen sånne til bryllupet vårt for noen uker siden, og vi satt ihvertfall utrolig pris på det! En var en flaske god mørk øl og sjokolade som passet til, noe vi er veldig glade i begge to. Kostet sikkert ikke mer enn en hundrelapp, og er et godt eksempel på omtenksom gave som ikke virker "billig" (synes ikke jeg ihvertfall).

Er de glad i film? Hva med en billig DVD og en pakke mikropop e.l. pluss en beskjed om å huske å slappe av og kose seg etter alt bryllupsstresset. Er de tedrikkere? Har de vinterbryllup? To kopper med kakao og marshmallows. Er de glad i å gå på ski? Swix, kvikklunsj og noen gnagsårplaster. Og så videre. :)

Edit: det var ment mest OM du vil gi gave. Jeg ville heller aldri forventa en gave fra noen som ikke var invitert. Det er en hyggelig gest, men ikke nødvendig. :)

Endret av Pingting
  • Liker 4
Skrevet

En flaske vin og et fint kort holder i massevis. :)

Skrevet

Jeg hadde ikke forventet gave, snarere tvert imot egentlig.

Anonymous poster hash: 9de8e...57d
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg som brud ville ikke forventet gave, men ville vært veldig hyggelig, absolutt.

Signerer Pingting her, kan være kreativ og ikke måtte kjøpe noe dyrt :)

Skrevet

Jeg hadde flere venninner i mitt utdrikkningslag som jeg kanskje ikke så så mye til at det var like naturlig å ha de i vielsen. Hadde jeg hatt ubegresent budsjett og plass ville jeg selvsagt invitert de også. Flere av disse ga ikke noe gave og det forventet jeg overhode ikke. Bare veldig glad de ville delta i utdrikkningslaget. :)

Om du føler for å gi noe, ville jeg gjort som flere andre foreslår, en flakse vin, evt blomster eller noe på salg.

• Liker 1
Skrevet

I bokhandlene har de ofte fine kokebøker bl.a av helstrøm som er nedsatt til 150-200 kr. Jeg syns det er veldig fine gaver, og ville blitt glad for en slik gave da jeg giftet meg!

• Liker 3
Skrevet

Synes ikke det er naturlig å verken gå i utdrikkingslaget eller gi gave egentlig, hvis man ikke er buden i bryllupet.

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :)

En vin og ett kort synes jeg hørtes veldig lurt ut. Kansje en kokebok på salg også :)

Hun forventer nok ikke noen gave fra meg, men jeg synes det er så koselig å gi noe. Iallefall til en som henne, ei som faktisk bryr seg og setter pris på det hun får :)

Skrevet

Klart du skal gi gave! :) Veldig fint at du drar i vielsen også. Ikke alle som er med på utdrikningslag er med på bryllups-festen, men vielsen er da fin å få med seg. Når det kommer til hva du skal gi i gave så trenger ikke det være så mye. Et gavekort, vin (forsikre deg om at de drikker det!), eller noe som står på deres ønskeliste - og som ikke er så dyrt. De fleste brudepar legger ut ønskeliste i en butikk som f.eks. "Tilbords" eller "Christiania glassmagasin".

Skrevet

Klart du skal gi gave! :) Veldig fint at du drar i vielsen også. Ikke alle som er med på utdrikningslag er med på bryllups-festen, men vielsen er da fin å få med seg. Når det kommer til hva du skal gi i gave så trenger ikke det være så mye. Et gavekort, vin (forsikre deg om at de drikker det!), eller noe som står på deres ønskeliste - og som ikke er så dyrt. De fleste brudepar legger ut ønskeliste i en butikk som f.eks. "Tilbords" eller "Christiania glassmagasin".

Det er seriøst ikke klart nei.

• Liker 1
Skrevet

Det er seriøst ikke klart nei.

Så la utdrikningslaget være også da

Skrevet

Jeg har ofte gitt gave selv om jeg ikke har vært invitert i bryllupet. Har full forståelse for at man må velge litt med omhu når man inviterer. Synes det er hyggelig gjort av deg å ville gi gave. Hva med sengesett? Princess, Kid etc har ofte kjempegode salg på sengesett (kjøpte nettopp et enkelt sett selv, fint flanell-sett til bare rett over hundrelappen). Evt et par gode håndklær. Ikke veldig spennende, men erfaringsvis er det sånt man ikke prioriterer å kjøpe selv, så det er fint å kunne bytte ut det gamle slitte med noe mer delikat-

Anonymous poster hash: 6c2d3...1e2
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...