Gjest better Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Vi er tre søsken og ble ikke invitert i et bryllup til søskenbarnet vårt i høst, men søsteren min fikset gave og kort og styret og ordnet likevel. Når hun spurte meg om det var greit at hun fikset gave og kort fra alle søsken svarte jeg bare "Ok, det er sikkert greit det" (er yngst og student, med barn). Nå skal hun ha tilbake penger for gaven, som ble sikkert dobbelt så dyr som jeg ville ha gjettet. Har aldri fått høre totalsummen før nå. Egentlig burde jeg ikke ha sagt ja til å bli med en gang, men nå er jo det for sent, selvfølgelig. De to andre søskenene er godt voksne og i jobb. Hva bør jeg gjøre med dette? Har ikke lyst til å betale så mye, men skjønner at jeg må betale på gaven, siden jeg sa ja til det. Synes bare søsteren min kjøpte en urimelig dyr gave uten å spørre meg om prisen var ok først.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Vi er tre søsken og ble ikke invitert i et bryllup til søskenbarnet vårt i høst, men søsteren min fikset gave og kort og styret og ordnet likevel. Når hun spurte meg om det var greit at hun fikset gave og kort fra alle søsken svarte jeg bare "Ok, det er sikkert greit det" (er yngst og student, med barn). Nå skal hun ha tilbake penger for gaven, som ble sikkert dobbelt så dyr som jeg ville ha gjettet. Har aldri fått høre totalsummen før nå. Egentlig burde jeg ikke ha sagt ja til å bli med en gang, men nå er jo det for sent, selvfølgelig. De to andre søskenene er godt voksne og i jobb. Hva bør jeg gjøre med dette? Har ikke lyst til å betale så mye, men skjønner at jeg må betale på gaven, siden jeg sa ja til det. Synes bare søsteren min kjøpte en urimelig dyr gave uten å spørre meg om prisen var ok først. vorfor spurte du ikke selv hva den kostet? 1
frøkna Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Vi er tre søsken og ble ikke invitert i et bryllup til søskenbarnet vårt i høst, men søsteren min fikset gave og kort og styret og ordnet likevel. Når hun spurte meg om det var greit at hun fikset gave og kort fra alle søsken svarte jeg bare "Ok, det er sikkert greit det" (er yngst og student, med barn). Nå skal hun ha tilbake penger for gaven, som ble sikkert dobbelt så dyr som jeg ville ha gjettet. Har aldri fått høre totalsummen før nå. Egentlig burde jeg ikke ha sagt ja til å bli med en gang, men nå er jo det for sent, selvfølgelig. De to andre søskenene er godt voksne og i jobb. Hva bør jeg gjøre med dette? Har ikke lyst til å betale så mye, men skjønner at jeg må betale på gaven, siden jeg sa ja til det. Synes bare søsteren min kjøpte en urimelig dyr gave uten å spørre meg om prisen var ok først. Hvor mye er det snakk om?
Gjest BettyBoop Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Syns nå det er rart å måtte gi gave om man ikke er invitert jeg men... 2
Glitnir Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Sa du ingenting om sum er det klart du nå betale - du sa jo ja til å være med.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 En generell regel er vel at man ikke kjøper gave til bryllup/barnedåp/konfirmasjon om en ikke er invitert. Men her sa du ja til å spleise gave sammen med dine søsken, jada, din søster burde ha informert om pris, men du har da selv ansvar for å spør om pris også da. Anonymous poster hash: 622ad...04a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Prisen burde dere jo (selvsagt) ha diskutert. Men din søster burde like selvsagt forstå at en student har et lavt budsjett. Hvor mye er det snakk om? 200? Noe over det, altså mer enn 600 tilsammen, og jeg ville ha protestert kraftig. 50-200 pr pers for en oppmerksomhet i anledning bryllup en ikke er invitert i er rimelig. Noe mer er direkte latterlig. En gir nemlig ikke gave om en ikke er invitert. Men en liten oppmerksomhet er noe annet. Anonymous poster hash: 8f7c6...7ed
Rosa Sitron Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 En generell regel er vel at man ikke kjøper gave til bryllup/barnedåp/konfirmasjon om en ikke er invitert. Men her sa du ja til å spleise gave sammen med dine søsken, jada, din søster burde ha informert om pris, men du har da selv ansvar for å spør om pris også da. Anonymous poster hash: 622ad...04a Er det? Syntes alltid det gis gaver fra naboer og fjern slekt som ikke er invitert jeg. Iallfall til konfirmasjon. 5
Glitnir Skrevet 15. oktober 2013 #10 Skrevet 15. oktober 2013 En generell regel er vel at man ikke kjøper gave til bryllup/barnedåp/konfirmasjon om en ikke er invitert.Anonymous poster hash: 622ad...04a Mener du det? Jeg kjøper alltid gave til bryllup til venner og familie, selv om jeg ikke er invitert. Hyggelig å gi en oppmerksomhet i anledning dagen. Gjelder forsåvidt også konfirmasjon og barnedåp til gode venner/families barn. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 Selvsagt er det normalt å gi gave til et bryllup som man ikke er invitert i, uansett om det er familie eller nære venner. Anonymous poster hash: 329da...6c8 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Er det? Syntes alltid det gis gaver fra naboer og fjern slekt som ikke er invitert jeg. Iallfall til konfirmasjon. Selvfølgelig kan man gi gave om man ønsker, men man plikter ikke Anonymous poster hash: 622ad...04a
Gjest BettyBoop Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 Selvsagt er det normalt å gi gave til et bryllup som man ikke er invitert i, uansett om det er familie eller nære venner. Anonymous poster hash: 329da...6c8 Er det? jeg trodde det var vanlig å gi gave om man var invitert men ikke kunne komme, men om man ikke fikk komme i det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor man skal gi gave. 3
Gjest better Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 Det var "bare" 600 for gaven ja. Har lest mange steder at det ikke er "vanlig" å gi gave om man ikke er invitert i bryllup, men en liten oppmerksomhet er jo ok. Så jeg forventet at det skulle koste mindre enn 200 kroner. Er helt enig i at jeg burde ha spurt om pris! Så jeg skal betale henne. Men vil også gjøre henne oppmerksom på hvor mye penger dette er for meg. Trenger alt jeg får inn av penger egentlig... Vet ikke om de skjønner at 200 kan være mye penger for noen.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Er det? jeg trodde det var vanlig å gi gave om man var invitert men ikke kunne komme, men om man ikke fikk komme i det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor man skal gi gave. Det er bare vanlig høflighet det, hvertfall der jeg kommer fra. Vi har alltid gitt bryllupsgaver til brudepar (nær familie og nære venner), selv om vi ikke har vært invitert. Anonymous poster hash: 329da...6c8
Rosa Sitron Skrevet 15. oktober 2013 #17 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Det var "bare" 600 for gaven ja. Har lest mange steder at det ikke er "vanlig" å gi gave om man ikke er invitert i bryllup, men en liten oppmerksomhet er jo ok. Så jeg forventet at det skulle koste mindre enn 200 kroner. Er helt enig i at jeg burde ha spurt om pris! Så jeg skal betale henne. Men vil også gjøre henne oppmerksom på hvor mye penger dette er for meg. Trenger alt jeg får inn av penger egentlig... Vet ikke om de skjønner at 200 kan være mye penger for noen. Jeg hadde forventet 500 per pers så syntes ikke det var så ille. Skjønner at søsteren din bommet da. Og jeg er også student. Endret 15. oktober 2013 av VinterSnø
Gjest Miranda2011 Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 Vi er tre søsken og ble ikke invitert i et bryllup til søskenbarnet vårt i høst, men søsteren min fikset gave og kort og styret og ordnet likevel. Når hun spurte meg om det var greit at hun fikset gave og kort fra alle søsken svarte jeg bare "Ok, det er sikkert greit det" (er yngst og student, med barn). Nå skal hun ha tilbake penger for gaven, som ble sikkert dobbelt så dyr som jeg ville ha gjettet. Har aldri fått høre totalsummen før nå. Egentlig burde jeg ikke ha sagt ja til å bli med en gang, men nå er jo det for sent, selvfølgelig. De to andre søskenene er godt voksne og i jobb. Hva bør jeg gjøre med dette? Har ikke lyst til å betale så mye, men skjønner at jeg må betale på gaven, siden jeg sa ja til det. Synes bare søsteren min kjøpte en urimelig dyr gave uten å spørre meg om prisen var ok først. Du sa ja til å være med på gaven, at du ikke spurte etter summen er din egen feil. Du bør derfor betale 1
frøkna Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 Er det? jeg trodde det var vanlig å gi gave om man var invitert men ikke kunne komme, men om man ikke fikk komme i det hele tatt skjønner jeg ikke hvorfor man skal gi gave. Jeg har gitt gave i bryllup uten invitasjon flere ganger, men prisen er jo så klart langt lavere enn om jeg hadde en invitasjon. Da jeg konfirmerte meg også fikk jeg mange pengegaver av folk som ikke var invitert, som naboer for eksempel. TS: 600 er MYE for en gave når man er student og ikke invitert i bryllupet! Søsteren din burde tenkt på det, men nå er det for sent. Du får betale, men selvfølgelig si i fra at du syns det er mye og det burde hun ha skjønt uten at du trenger å spørre om det egentlig!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #20 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg fikk jo gaver fra noen jeg ikke regnet med å få gave fra med samme pris. Så jeg synes ikke 200kr pr pers er så mye. Jeg selv har kjøpt gave til 3-500kr til noen jeg ikke er invitert til. Anonymous poster hash: b887d...326
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå