Gå til innhold

Ekstremt behov for anerkjennelse


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig med noe, og kunne tenkt meg å høre om andre også har det slik og om hvordan man kan takle det.

Det er at jeg tror jeg har et litt ekstremt behov for anerkjennelse. Jeg har ikke så veldig store problemer med å bli generelt likt av folk, men jeg er livende "redd" for å ikke klare/mestre/få til alt, og "redd" for å ikke være "perfekt".
Setter det i gåstegn fordi jeg går ikke bevisst rundt å er redd for det, men det ligger under og av og til kommer det til overflaten. Det kommer til overflaten hvis jeg f.eks gjør noe feil, glemmer å gjøre noe som er mitt ansvar, hvis jeg får en negativ tilbakemelding eller kritikk, eller hvis jeg ser andre løser noe på en bedre/smartere måte, hvis jeg opplever å ikke få til noe eller skjønne noe...ja hva som helst.
Og dette med negativ tilbakemelding eller kritikk; det trenger ikke være store greiene, det kan bare være at noen påpeker at en eller annen arbeidsoppgave ble glemt og det hadde vært mitt ansvar å se til at det ble gjort; ja da raser hele meg og dagen min sammen. Da føler jeg meg helt udugelig, ubrukelig, får en sånn ekkel klump i magen, får lyst å gråte, tenker at alt jeg gjør ikke er bra nok og tar det veldig personlig.

I et rasjonelt lys så ser jeg jo at det er bagateller som kan utløse dette, men jeg sliter likevel veldig med å takle det, og føler til gjengjeld at da må jeg bevise så innmari i neste omgang at jeg duger og at jeg kan bidra med noe.
Dette er jo da spesielt slitsomt i situasjoner hvor jeg ikke føler at jeg kan nok, f.eks i en forholdsvis ny jobb etc.

Kunne sikkert skrevet en bok om dette, men skal gi meg nå og heller høre om andre har det på samme måten, og gi meg noen tips om hvordan man kan bli bedre på å takle slikt.

Det er jo slik at om noen jeg kjenner hadde fortalt meg om et slikt problem hadde jeg neppe hatt veldig store problemer med å kommet med tips og råd, men jeg klarer ikke å ikke la det gå innover meg selv.



Anonymous poster hash: 88660...032
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...Eller kanskje behov for bekreftelse er riktigere å si..



Anonymous poster hash: 88660...032

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...