super-s Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg holder på å endre kostholdet. Jeg merker at de dagene jeg ikke spiser sukker, føler jeg meg mye bedre i kroppen. Jeg sliter mye psykisk, og kjenner at også psyken er bedre når jeg ikke spiser sukker. På lørdag kjøpte jeg meg en pose smågodt, og på søndag og mandag hadde jeg noe veldig til søtsug, og jeg følte meg veldig uvel og dvask/tung. Det er først i dag jeg føler meg bedre. Derfor vurderer jeg å begynne med et tilnærmet sukkerfritt kosthold for å se hvordan jeg føler meg etter en stund. Forhåpentligvis vil jeg gå ned i vekt, føle meg bedre psykisk og få mer energi. Er det noen som har erfaringer med dette, og som har noen tips? Bør jeg også kutte ut frukt og søtningsstoffer som sukrin, stevia, suketter osv.? Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å holde meg helt unna sukker, i og med at det meste inneholder litt sukker (og fordi jeg elsker godteri), men jeg vil prøve det for en stund for å se om jeg føler meg bedre. Anyone?
ini Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Det høres litt ut som om kroppen din ikke tolererer de store blodsukkersvingningene så godt, så du kan jo gjerne prøve å unngå de raske karbohydratene som du får fra sukker og f.eks hvitt mel. Stevia og sukrin påvirker ikke blodsukkeret. Fruktose har like mye kalorier som sukker, men påvirker ikke blodsukkeret på samme måte, så det kan godt hende du tåler det godt. Dersom du spiser frukt (ikke som juice, men sånn som den vokser på trærne) vil du ikke få den samme blodsukkerstigningen, fordi frukt inneholder endel fiber, som gjør at blodsukkeret ikke får den raske stigningen man gjerne får fra juice. Gi det et forsøk. Folk kan ha så mange doktorgrader de bare vil i ernæring, men du er den eneste som er ekspert på deg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Det letteste er å kutte alt som inneholder sukker og/eller smaker søtt og karbohydrater generelt, tvert. Hold det gående helt strikt i minst en måneds tid, og se hvordan det fungerer for deg! Mange opplever å miste søtsuget helt, når man slutter å spise karbohydrater. Anonymous poster hash: 27d22...473 5
super-s Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #4 Skrevet 15. oktober 2013 Det høres litt ut som om kroppen din ikke tolererer de store blodsukkersvingningene så godt, så du kan jo gjerne prøve å unngå de raske karbohydratene som du får fra sukker og f.eks hvitt mel. Stevia og sukrin påvirker ikke blodsukkeret. Fruktose har like mye kalorier som sukker, men påvirker ikke blodsukkeret på samme måte, så det kan godt hende du tåler det godt. Dersom du spiser frukt (ikke som juice, men sånn som den vokser på trærne) vil du ikke få den samme blodsukkerstigningen, fordi frukt inneholder endel fiber, som gjør at blodsukkeret ikke får den raske stigningen man gjerne får fra juice. Gi det et forsøk. Folk kan ha så mange doktorgrader de bare vil i ernæring, men du er den eneste som er ekspert på deg selv. Tusen takk for svar! Skal prøve å unngå hvitt mel også. Juice drikker jeg ikke, for jeg vil heller spise frukten enn å drikke den. Men veldig bra at jeg kan spise frukt, for det gjør det lettere å holde meg unna godteri! Gleder meg til å se om jeg får det til, og om jeg merker noen forskjell etter en stund! Det er vel de første ukene som er vanskeligst.
super-s Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #5 Skrevet 15. oktober 2013 Det letteste er å kutte alt som inneholder sukker og/eller smaker søtt og karbohydrater generelt, tvert. Hold det gående helt strikt i minst en måneds tid, og se hvordan det fungerer for deg! Mange opplever å miste søtsuget helt, når man slutter å spise karbohydrater. Anonymous poster hash: 27d22...473 Skal se om jeg får det til! Men tror jeg kanskje tar det gradvis, og prøver først med frukt og ting med søtningsstoffer. Ellers kommer jeg til å sprekke! Etterhvert kanskje jeg kutter ut det og!
ini Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg ville ikke kuttet ut karbohydrater helt. Men spis f.eks mer grønnsaker enn frukt. Man skal egentlig spise 750 gram frukt og grønt pr dag, men maks 200 g av dette skal være frukt. Man blir ganske mett av så mye grønnsaker, for å si det sånn. Mørk sjokolade hjelper mot søtsug for min del i alle fall, i tillegg til at det inneholder masse antioksidanter. Ris er egentlig en ganske stor karbohydratkilde som endel mennesker får stor blodsukkerstigning av. Byggryn kan være bedre i så fall, men tar en drøy time å koke, så det er ikke noen rask løsning. Sørg for at karbohydratene du spiser er kilder til andre næringsstoffer, som f.eks vitaminer, mineraler, fiber, fytokjemikalier (frukt og grønnsaker) osv.
super-s Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg ville ikke kuttet ut karbohydrater helt. Men spis f.eks mer grønnsaker enn frukt. Man skal egentlig spise 750 gram frukt og grønt pr dag, men maks 200 g av dette skal være frukt. Man blir ganske mett av så mye grønnsaker, for å si det sånn. Mørk sjokolade hjelper mot søtsug for min del i alle fall, i tillegg til at det inneholder masse antioksidanter. Ris er egentlig en ganske stor karbohydratkilde som endel mennesker får stor blodsukkerstigning av. Byggryn kan være bedre i så fall, men tar en drøy time å koke, så det er ikke noen rask løsning. Sørg for at karbohydratene du spiser er kilder til andre næringsstoffer, som f.eks vitaminer, mineraler, fiber, fytokjemikalier (frukt og grønnsaker) osv. Takk for tips! :-)
Løvetanten Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Vet du hva, det letteste er bare å kutte tvert. Ingen vits i å seigpine deg selv med litt og litt sukker, for det bidrar bare til å holde suget vedlike. Det er ikke alle som fikser å ha et "normalt" forhold til sukker (eller alkohol eller andre rusmidler for den saks skyld). Jeg lever 99,9% sukkerfritt (den siste lille biten sniker seg inn her og der), og da mener jeg tilsatt sukker. Naturlig sukker fra frukt, melk og bær teller jeg ikke med, og jeg har ikke høyt forbruk av det heller. Sett deg et realistisk mål, f.eks 21 dager helt uten tilsatt sukker. Da mener jeg 21 helt juksefrie dager. Jeg lover deg at du kommer til å føle deg helt topp. Om du i tillegg kombinerer sukkerstoppen med et lavere karbohydratinntak (50-100 g maks) så vil det bidra til at blodsukkeret holder seg jevnt og fint. Et jevnere blodsukker gir et jevnere humør, og mange kan fortelle om en "indre ro" når ting stabiliserer seg. Du har merket det selv, og det er jo bare forsmaken. Du kan ha det sånn hele tiden om du legger litt mer sjel i det. Ltkke til Endret 15. oktober 2013 av Løvetanten 6
super-s Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #9 Skrevet 15. oktober 2013 Vet du hva, det letteste er bare å kutte tvert. Ingen vits i å seigpine deg selv med litt og litt sukker, for det bidrar bare til å holde suget vedlike. Det er ikke alle som fikser å ha et "normalt" forhold til sukker (eller alkohol eller andre rusmidler for den saks skyld). Jeg lever 99,9% sukkerfritt (den siste lille biten sniker seg inn her og der), og da mener jeg tilsatt sukker. Naturlig sukker fra frukt, melk og bær teller jeg ikke med, og jeg har ikke høyt forbruk av det heller. Sett deg et realistisk mål, f.eks 21 dager helt uten tilsatt sukker. Da mener jeg 21 helt juksefrie dager. Jeg lover deg at du kommer til å føle deg helt topp. Om du i tillegg kombinerer sukkerstoppen med et lavere karbohydratinntak (50-100 g maks) så vil det bidra til at blodsukkeret holder seg jevnt og fint. Et jevnere blodsukker gir et jevnere humør, og mange kan fortelle om en "indre ro" når ting stabiliserer seg. Du har merket det selv, og det er jo bare forsmaken. Du kan ha det sånn hele tiden om du legger litt mer sjel i det. Ltkke til Takk for gode råd! Tenkte å kutte ut alt tilsatt sukker tvert ja, men tenkte å først spise frukt selv om det inneholder fruktsukker. Var noen som sa jeg burde kutte ut det også. Skal så absolutt prøve dette!
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #10 Skrevet 17. oktober 2013 Vet du hva, det letteste er bare å kutte tvert. Ingen vits i å seigpine deg selv med litt og litt sukker, for det bidrar bare til å holde suget vedlike. Det er ikke alle som fikser å ha et "normalt" forhold til sukker (eller alkohol eller andre rusmidler for den saks skyld). Jeg lever 99,9% sukkerfritt (den siste lille biten sniker seg inn her og der), og da mener jeg tilsatt sukker. Naturlig sukker fra frukt, melk og bær teller jeg ikke med, og jeg har ikke høyt forbruk av det heller. Sett deg et realistisk mål, f.eks 21 dager helt uten tilsatt sukker. Da mener jeg 21 helt juksefrie dager. Jeg lover deg at du kommer til å føle deg helt topp. Om du i tillegg kombinerer sukkerstoppen med et lavere karbohydratinntak (50-100 g maks) så vil det bidra til at blodsukkeret holder seg jevnt og fint. Et jevnere blodsukker gir et jevnere humør, og mange kan fortelle om en "indre ro" når ting stabiliserer seg. Du har merket det selv, og det er jo bare forsmaken. Du kan ha det sånn hele tiden om du legger litt mer sjel i det. Ltkke til *bøye seg i støvet* Anonymous poster hash: 0bd0e...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #11 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg kuttet ut sukker, men fortsatte med frukt. Ble ikke kvitt søtsuget. Kuttet så ut også frukt og bær, og ble kvitt søtsuget på bare to-tre dager. Spiser stevia. Anonymous poster hash: b2507...1d8 1
super-s Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter #12 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg kuttet ut sukker, men fortsatte med frukt. Ble ikke kvitt søtsuget. Kuttet så ut også frukt og bær, og ble kvitt søtsuget på bare to-tre dager. Spiser stevia. Anonymous poster hash: b2507...1d8 Jeg har hittil spist frukt, og jeg merker at det demper søtsuget. Det er sikkert individuelt om det funker mot søtsug eller ikke. Jeg skal kjøpe meg stevia når jeg får penger!
Sugerøret Skrevet 17. oktober 2013 #13 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg opplever at stevia faktisk påvirker blodsukkeret. Ikke mye ,men det er der. Anbefaler deg å kjøpe stevia på iherb.com om du skal ha. Mange varianter der,forskjellige smaker osv Har rabattKode ,men den fåes pr. PM
super-s Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter #14 Skrevet 17. oktober 2013 Jeg opplever at stevia faktisk påvirker blodsukkeret. Ikke mye ,men det er der. Anbefaler deg å kjøpe stevia på iherb.com om du skal ha. Mange varianter der,forskjellige smaker osv Har rabattKode ,men den fåes pr. PM Har sett meg ut noen steviadråper jeg ønsker meg. Skal bestille når jeg får penger, og da sender jeg deg en pm! Jeg får teste det ut og se om jeg merker at det påvirker blodsukkeret!
Rosenrød Skrevet 17. oktober 2013 #15 Skrevet 17. oktober 2013 Noen som vet om agavesirup påvirker blodsukkeret, eller er det "bedre" enn sukker, som f.eks stevia og sukrin?
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2013 #16 Skrevet 17. oktober 2013 Noen som vet om agavesirup påvirker blodsukkeret, eller er det "bedre" enn sukker, som f.eks stevia og sukrin? Agave er jo nesten bare fruktose...Anonymous poster hash: b2507...1d8 3
Sugerøret Skrevet 18. oktober 2013 #17 Skrevet 18. oktober 2013 Noen som vet om agavesirup påvirker blodsukkeret, eller er det "bedre" enn sukker, som f.eks stevia og sukrin? en liste over div søtningsmidler /stoffer . Der kan du se hva som påvirker osv. Men jeg tror enkelte ting ikke er helt oppdatert..Bla. stevia. http://www.diabetes.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=546
kitten Skrevet 19. oktober 2013 #18 Skrevet 19. oktober 2013 Stevia påvirker ikke blodsukkeret, det kan du bruke så mye du vil av.
Sugerøret Skrevet 19. oktober 2013 #19 Skrevet 19. oktober 2013 Stevia påvirker ikke blodsukkeret, det kan du bruke så mye du vil av. Trodde jeg også. Men jeg tar blodsukker etter inntak og det viser at det blir påvirket. ( Kaffe med litt stevia i .)
kitten Skrevet 19. oktober 2013 #20 Skrevet 19. oktober 2013 Trodde jeg også. Men jeg tar blodsukker etter inntak og det viser at det blir påvirket. ( Kaffe med litt stevia i .) Oi, det visste jeg ikke! Jeg skal holde blodsukkeret mitt mest mulig stabilt, men fått råd av ernæringsfysiolog om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå