Gjest Fuldkornshvede Skrevet 15. oktober 2013 #1 Skrevet 15. oktober 2013 I går kveld da jeg skulle sove opplevde jeg noe utrolig ekkelt. Jeg er ikke helt sikker på om jeg hadde sovnet ordentlig, tror jeg var i ferd med å sovne. Kanskje kroppen hadde begynt å sovne, men jeg følte meg bevisst, for jeg merket plutselig en følelse av at noe var galt. Jeg fikk en intens panikkfølelse som spredte seg i brystet. Plutselig så jeg en person stå ved siden av sengen min, jeg tror det var søsteren min (som jeg bor med), men hun var ikke hjemme da. Jeg skrek og sparket mot personen, som brått ble borte. Det var så skummelt! Har opplevd det samme før, at jeg plutselig merker at noe er galt idet jeg holder på å sovne, får panikk og ser en person i rommet, som blir borte etter få sekunder. En gang har jeg også opplevd at jeg våkner, men ikke kan bevege armen min på noen sekunder, samtidig som jeg har hatt den panikkfølelsen. Det skjedde ikke nå, jeg klarte jo å sparke ut i rommet. Er det noen som har opplevd dette før? Er det dette som kalles night terrors? Eller lucid dreaming?
emilius Skrevet 15. oktober 2013 #2 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg også har opplevd at jeg våkner, men klarer ikke å bevege kroppen. Akkurat som om jeg blir holdt fast. Har prøvd å rope på hjelp, men får ikke fram et ord. Kjempe ekkelt, aner ikke hva det kan være. Hmm
Lea2 Skrevet 15. oktober 2013 #3 Skrevet 15. oktober 2013 Dette er ganske vanlig. Jeg har hatt det sånn hele livet tror jeg.. på og av. Stort sett er det på vei inn i dyp søvn eller ut tror jeg og aller helst om jeg er bekymra eller stressa eller sover lite en periode. Hos meg er det ingen person inne i bildet, men en høy lyd inne i hodet (det kalles exploding head syndrome) og kroppen nekter å reagere. Jeg får ikke frem en lyd og kan ikke bevege meg i det hele tatt. Nå har jeg hatt dette i så mange år at jeg har lært meg å kjenne det igjen. Jeg kan klare å vekke meg selv før det virkelig setter i gang eller holde meg rolig og tenke at dette er bare tull og ikke farlig. Det som skjer om jeg får panikk er at det blir verre. Jeg blir helt låst og det kan ta noe som virker som en evighet å komme ut av det. Om jeg puster rolig og vekker meg selv sakte forsvinner det fort. Men jeg kan ikke legge meg ned og sove igjen med en gang etterpå, da starter det gjerne på nytt. Et glass vann eller lese gjennom overskriftene i avisen er nok.
Luna11 Skrevet 15. oktober 2013 #4 Skrevet 15. oktober 2013 Søvnparalyse. Har hatt det to ganger, utrolig skummelt!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #5 Skrevet 15. oktober 2013 Jepp jeg har også dette, men jeg "våkner" uten å våkne og ser digre edderkopper eller dyr på soverommet (ting jeg ikke er redd for til vanlig). Blir hysterisk og hylgriner (og samboer prøver å trøste da), husker det som regel ikke dagen etterpå, vagt minne noen ganger. Som Lea hender det hjernen kobler og jeg greier å slå det fra meg. Anonymous poster hash: ae856...640
Gjest Fuldkornshvede Skrevet 15. oktober 2013 #6 Skrevet 15. oktober 2013 Dette er ganske vanlig. Jeg har hatt det sånn hele livet tror jeg.. på og av. Stort sett er det på vei inn i dyp søvn eller ut tror jeg og aller helst om jeg er bekymra eller stressa eller sover lite en periode. Hos meg er det ingen person inne i bildet, men en høy lyd inne i hodet (det kalles exploding head syndrome) og kroppen nekter å reagere. Jeg får ikke frem en lyd og kan ikke bevege meg i det hele tatt. Nå har jeg hatt dette i så mange år at jeg har lært meg å kjenne det igjen. Jeg kan klare å vekke meg selv før det virkelig setter i gang eller holde meg rolig og tenke at dette er bare tull og ikke farlig. Det som skjer om jeg får panikk er at det blir verre. Jeg blir helt låst og det kan ta noe som virker som en evighet å komme ut av det. Om jeg puster rolig og vekker meg selv sakte forsvinner det fort. Men jeg kan ikke legge meg ned og sove igjen med en gang etterpå, da starter det gjerne på nytt. Et glass vann eller lese gjennom overskriftene i avisen er nok. Huff, det høres ekkelt ut å ha det slik såpass ofte. Jeg har tre-fire slike opplevelse i løpet av det siste halvannet året, kan ikke huske å ha hatt det før det. Da jeg våknet leste jeg litt nettaviser på mobilen før jeg la meg til å sovne igjen, sovnet så uten problemer.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Høres veldig ut som søvnparalyse ja. Når vi drømmer så er faktisk kroppen paralysert, nettopp for at vi ikke skal utøve det vi drømmer. Men noen ganger hender det at man våkner uten at paralysen er borte, og mange ligger jo der da, våken uten å kunne røre seg. Mange ser også drømmer/hallisunasjoner, som om det er deler av hjernen som fortsatt sover. Dette kan oppleves veldig skummelt fordi mange hallinuserer at de blir kvalt, voldtatt, drept etc.samtidig som de er paralysert og ikke kan gjøre noe Figuren folk med søvnparalye ser er ofte veldig likt beskrevet og blir kalt for "The Entity." Er en dokumentar om det på youtube, bare søk på The Entity:) Anonymous poster hash: 64c99...8af
Gjest Fuldkornshvede Skrevet 15. oktober 2013 #8 Skrevet 15. oktober 2013 Søvnparalyse. Har hatt det to ganger, utrolig skummelt! Søvnparalyse ja, husker at det heter det nå. Veldig skummelt. Leste litt om det sist jeg opplevde det
Lea2 Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg har det ikke ofte.. veldig sjelden de siste årene. Men jeg hadde det mye i slutten av tenårene og i perioder da det skjedde mye, så jeg er ganske sikker på at det kommer an på stress hos meg. Det kunne gå måneder eller år mellom hver gang... eller skje hver natt i en uke. Det er mulig jeg ubevisst klarer å løse det i søvne også kanskje. Jeg har exploding head syndrome som dukker opp når jeg våkner eller holder på å sovne. Det er langt mindre plagsomt enn kombinasjonen exploding head OG paralyse. Hos meg henger disse sammen. Dvs at jeg får ikke paralyse uten lyden. Beste råd er å prøve å roe ned før leggetid og tømme hodet, samt å prøve å tenke klart i stedet for å bli redd. Pust rolig og ikke spenn muskler eller prøv desperat å skrike eller bevege deg. det gjør det bare verre. For meg fungerer det å tenke på teksten på en sang for eksempel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå