Gå til innhold

Kjønnsvorter?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt nervøs nå - noen som kan mye om kjønnsvorter og kan gi meg en "risikovurdering"?

Jeg er høygravid og har de siste ukene hengt meg opp i at jeg har en "kant" rundt bakre halvdel av skjedeåpningen, litt ujevn/ru og hardere enn slimhinnen rundt. Kan muligens beskrives som flere små vorter tett-i-tett, eller det kan være bare innbildning. Det gjør ikke vondt på noen måte, og jeg har aldri hatt smerter i det området. Har heller ikke klart å finne noen antydning til det samme noe annet sted nedentil. Men det er ikke helt lett å se noe som helst der.

Har lest at det er vanlig å få tilbakefall av kjønnsvorter når man er gravid...

Jeg har aldri hatt dette / merket noe til dette før. Har hatt fast partner de siste 5 årene, heller ikke sett antydning til vorter eller ujevnheter på hans penis. Ingen av oss har munnsår eller lignende heller. Etter at jeg ble sammen med samboer har jeg testet meg for kjønnssykdommer generelt hos legen 2 ganger (gjør det hver gang jeg skifter prevensjonsmiddel for sikkerhets skyld), begge gangene var testene negative men jeg vet ikke om han testet for kjønnsvorter spesifikt (og om de kan oppdages i det hele tatt om man ikke har utbrudd?)..

Burde jeg være bekymret / ta en test hos legen, tror dere?



Anonymous poster hash: 14b7a...93f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjønnsvortene blir ikke testet for innunder generelle kjønnssykdommer. Sikkert fordi de fleste merker det når de har det, og at det er vanskelig å teste for det.

Utbrudd varierer i størrelse, omfang, hyppighet, varighet osv.
Mitt første utbrudd var lite og gikk raskt over av seg selv. Hadde jeg ikke vært seksuelt aktiv der og da, så hadde jeg muligens ikke lagt merke til det.
Mitt andre utbrudd var ekstremt.

Advarer mot sterke scener:

Jeg hadde "fjellkjeder" av vortesamlinger i, rundt og på kryss og tvers over, hele kjønnsområdet mitt. Var som å ha et ekstra sett med kjønnslepper ...


Det var 5år siden.

Når du sier at du "har en "kant" rundt bakre halvdel av skjedeåpningen, litt ujevn/ru og hardere enn slimhinnen rundt", så minner det litt om mitt andre utbrudd. dog mildere...

Personlig så hadde jeg ikke spesielt annet ubehag enn plassmangel og litt kløe.

Jeg ville gått til legen og sjekket det. Kjønnsvorter kan være vanskelige å fjerne uten hjelp. Legen vil kunne foreslå eller skrive ut en krem/liniment eller noe lignende. Greit å bruke noe slikt, siden vorter smitter lett.

Legen kan også prøve å fryse/brenne de vekk, om ikke mildere behandling fungerer.

Kjønnsvorter er ingen krise. Man kan aldri vite hvor ofte og lenge man har de. Og man vet når man er smittsom i motsetning til andre kjønnssykdommer.

Uansett: Få legen til å se på. Han/hun vil avgjøre hva det er og gi behandling :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...