Frisørdama Skrevet 14. oktober 2013 #1 Skrevet 14. oktober 2013 Noen her som har mops? Jeg vet at mange er svært negative til denne rasen. Men jeg ønsker å høre fra dere med erfaring med Mops, på godt og vondt, gemytt, trening, helseproblemer osv osv
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 De eneste som kjøper mops er dyremishandlere. Anonymous poster hash: 1554b...046 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Pga de store problemene med å puste, så snorker de noe voldsomt. Ikke orker de å være serlig fysiske heller pga dette. Anonymous poster hash: bb690...109 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 De erfaringene jeg har er helseproblemer, spesielt med pusten. De fleste ser ut til å leve med noe som for et menneske må tilsvare konstant astma.. Ser helt jævlig ut for de. Kan ikke fatte at noen kjøper seg en hund som for alt vi vet går igjennom livet med konstante pusteproblemer, bare fordi de er søte. Anonymous poster hash: 2203c...6b5 7
Gjest Gaea Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 De har flere relativt vanlige helseproblemer. Pusteproblemer er nevnt, de kan raskere få heteslag, hjertefeil, kan få problemer med øyne og hudfolder. Ikke minst er feit mops ''det vanlige'', noe som ikke gjør saken bedre. Om du likevel skulle fått deg mops (noe jeg ikke anbefaler, helse tatt i betraktning) burde du virkelig passe på vekten, for pusteproblemer og overvekt er ingen god kombinasjon. Det kommer sikkert en eller annen og sier at ''jammen jeg har hatt mops i flere år og den er ikke syk, bare finn en flink oppdretter, kjør på''. Likevel, hvorfor bevisst velge en rase med mange helseproblemer? Du finner nok en friskere rase som oppfyller dine kriterier om du leter litt. Det er også ofte vanskelig å finne en flink oppdretter og skille gode og dårlige individer for en førstegangskjøper. I tillegg kan f.eks. hjertefeil forekomme i voksen alder, så selv om foreldrene ikke har det nå, betyr ikke det at de ikke kan få det senere.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 De krever mye veterinærbesøk. Anonymous poster hash: 4f99c...eb4
Frisørdama Skrevet 14. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. oktober 2013 Takk for svar, jeg står ikke på tur til å kjøpe en mops. Men det er en ganske omdiskutert rase som jeg ikke har noen erfaring med selv så derfor ønsket jeg å høre fra noen som har det. Har bare hørt fra ei bekjent som hadde en og det var ikke måte på hvor mye helseproblemer og seperasjonsangst, røyting og vanskelig å trene det var snakk om. Interessant å høre fra flere, og om det er en fellesnevner for mange eller ei.
Omnivore Skrevet 14. oktober 2013 #8 Skrevet 14. oktober 2013 (endret) Det jeg har sett av mops er lykkelige små tjukkaser som snorker når de sover. Er fint hjemme alene, men er ikke spesielt trenbare til triks. Hverdagslydighet som å gå pent i bånd og gå å legge seg på plassen går fint. Men så er dette kun de jeg har møtt. Skulle jeg selv gått for en "flatnese" hadde jeg heller valgt petit brabancon. Det er som en sporty mops med mer gøyalhet og litt mer snute, men fortsatt ganske flat. Edit: Skriveleif Endret 14. oktober 2013 av Omnivore
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #9 Skrevet 15. oktober 2013 Du skaffer deg Mops hvis du: 1. Ikke liker å trimme. Mops orker knapt nok å gå, og hvis du går 100 meter med den må det anses for å være en anstrengelse for hunden. 2. Har mye penger. Klippekort hos veterinæren pga trange luftveier og infeksjoner og annet svineri. 3. Mangler respekt for dyr. At det avles på Mops er en skandale og er ikke noe annet en systematisk dyremishandling. De som kjøper Mops støtter dette. Anonymous poster hash: ef573...a60 4
Frisørdama Skrevet 15. oktober 2013 Forfatter #10 Skrevet 15. oktober 2013 Men hvis Mopsen er så ødlagt og det er så mishandling å avle på de, hvorfor er det ingen som setter en stopper for det da.? Da burde vel noe hundeforbund/raseforbund sette ned foten? Hvis faktaer om livskvalitet osv er harde fakta som snakker selv er det vel ingen som har gode/gyldige grunner til å fortsette avle på de? 1
Viktualia Skrevet 15. oktober 2013 #11 Skrevet 15. oktober 2013 (endret) Jeg har ikke erfaring med mops bortsett fra de jeg har møtt når jeg har gått tur med hunden, og de virker jo kvikke, livlige og glade, løper og leker som bare det? Dette er jo en svært gammel rase, stusser litt på at de skal være så syke og vanskelige å ha som det virker som her? Endret 15. oktober 2013 av Viktualia
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #12 Skrevet 15. oktober 2013 Men hvis Mopsen er så ødlagt og det er så mishandling å avle på de, hvorfor er det ingen som setter en stopper for det da.? Da burde vel noe hundeforbund/raseforbund sette ned foten? Hvis faktaer om livskvalitet osv er harde fakta som snakker selv er det vel ingen som har gode/gyldige grunner til å fortsette avle på de? I en perfekt verden, hvor myndigheter/øvrighet forbød all negativ atferd så fort den ble kjent, og hvor forbrukere nektet å støtte uetiske foretak, så kanskje..Dessverre fungerer ikke ting slik. Så lenge folk fortsetter å betale for slike misformede hunder, kommer oppdretterne til å fortsette å avle på dem, og så lenge oppdretterne fortsetter å avle, vil det være vanskelig for raseforbundene å gjøre så fryktelig mye. Anonymous poster hash: 2203c...6b5 4
Gjest Peanut Skrevet 15. oktober 2013 #13 Skrevet 15. oktober 2013 O_o Et lite spørsmål inn her, finnes det ingen pugs'er av den "opprinnelige" typen?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2013 #14 Skrevet 15. oktober 2013 `Jeg har en bekjent som har mops, og h*n mente i starten at det slettes ikke var mer helseproblemer med denne rasen enn andre. Det kan godt stemme, men den er nå iallefall ikke helt i form nå(epilepsi og blir da veldig dårlig - må skjermes osv) - men dette kan jo skje med flere hunderaser selvsagt. Lydnivået på de er jo varierende(pustingen/pesingen) - alt fra "ganske mye" til ekstremt distraherende, så dette ville jeg faktisk tenkt gjennom på forhånd. Mops er en sånn rase jeg tror er lurt å låne noen dager av andre for å se om man liker lynnet, lyder og væremåte. Jeg som liker mer intelligente hunder blir mer irritert enn jeg blir sjarmert i lengden - andre finner sjarmen stor og plages ikke av den konstante pesingen. Anonymous poster hash: 84d98...75f
Gjest Gaea Skrevet 15. oktober 2013 #15 Skrevet 15. oktober 2013 Men hvis Mopsen er så ødlagt og det er så mishandling å avle på de, hvorfor er det ingen som setter en stopper for det da.? Da burde vel noe hundeforbund/raseforbund sette ned foten? Hvis faktaer om livskvalitet osv er harde fakta som snakker selv er det vel ingen som har gode/gyldige grunner til å fortsette avle på de? Hvorfor lar verdens største hesteforbund trene hestene med metoder de selv har forbydd under internasjonale stevner? Korrupsjon. Hvorfor er mange modeller sykelig tynne? Mennesker tiltrekkes det ekstreme. For å ikke glemme tilbud og etterspørsel. Det er ikke bare-bare å avvikle avlen på en rase, spesielt en såpass etablert som mops - selv om rasen har utviklet seg negativt. Det er jo ikke bare mops det er snakk om heller. Cavalier for eksempel, en tidligere flott rase som har blitt ødelagt av to ting - avling på ekstremt utseende (fordi det er søtt) og avling på dårlige individer (fordi det er stor etterspørsel). Jeg har ikke erfaring med mops bortsett fra de jeg har møtt når jeg har gått tur med hunden, og de virker jo kvikke, livlige og glade, løper og leker som bare det? Dette er jo en svært gammel rase, stusser litt på at de skal være så syke og vanskelige å ha som det virker som her? De så ikke slik ut før.http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1362136/images/2009/hund4_56858227.jpg For å si det enkelt og greit; Tar jeg bussen på sommeren og hører noen svært, svært merkelige lyder, kan man banne på at det er en mops/engelsk bulldog eller noe lignende på bussen. Trenger ikke sjekke lenger. Mens min langsnutede whippet, på samme buss, ikke virker påvirket av at det er litt varmt overhodet.
Gjest Gaea Skrevet 15. oktober 2013 #16 Skrevet 15. oktober 2013 Lydnivået på de er jo varierende(pustingen/pesingen) - alt fra "ganske mye" til ekstremt distraherende, så dette ville jeg faktisk tenkt gjennom på forhånd. Mops er en sånn rase jeg tror er lurt å låne noen dager av andre for å se om man liker lynnet, lyder og væremåte. Jeg som liker mer intelligente hunder blir mer irritert enn jeg blir sjarmert i lengden - andre finner sjarmen stor og plages ikke av den konstante pesingen. Anonymous poster hash: 84d98...75f Jeg kan ikke forstå at ''lydene'' er sjarmerende, det er jo noe som går ut over hunden. Jeg kunne aldri sett en hund lage slike lyder som mopsene tidvis kan komme med og tenke at de er så søte. De kan være sjarmerende i seg selv, men å gå rundt og bli konstant påminnet at den ikke klarer å puste skikkelig kan da ikke være koselig...
Viktualia Skrevet 15. oktober 2013 #17 Skrevet 15. oktober 2013 De så ikke slik ut før.http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1362136/images/2009/hund4_56858227.jpg Det forklarer jo mye.
Gjest BettyBoop Skrevet 15. oktober 2013 #18 Skrevet 15. oktober 2013 Hvorfor lar verdens største hesteforbund trene hestene med metoder de selv har forbydd under internasjonale stevner? Korrupsjon. Hvorfor er mange modeller sykelig tynne? Mennesker tiltrekkes det ekstreme. For å ikke glemme tilbud og etterspørsel. Det er ikke bare-bare å avvikle avlen på en rase, spesielt en såpass etablert som mops - selv om rasen har utviklet seg negativt. Det er jo ikke bare mops det er snakk om heller. Cavalier for eksempel, en tidligere flott rase som har blitt ødelagt av to ting - avling på ekstremt utseende (fordi det er søtt) og avling på dårlige individer (fordi det er stor etterspørsel). De så ikke slik ut før.http://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/1362136/images/2009/hund4_56858227.jpg For å si det enkelt og greit; Tar jeg bussen på sommeren og hører noen svært, svært merkelige lyder, kan man banne på at det er en mops/engelsk bulldog eller noe lignende på bussen. Trenger ikke sjekke lenger. Mens min langsnutede whippet, på samme buss, ikke virker påvirket av at det er litt varmt overhodet. Skjønner ikke hvorfor de har avlet på de så flate tryner når de var finere med normal snute 2
Gjest BettyBoop Skrevet 15. oktober 2013 #19 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg kan ikke forstå at ''lydene'' er sjarmerende, det er jo noe som går ut over hunden. Jeg kunne aldri sett en hund lage slike lyder som mopsene tidvis kan komme med og tenke at de er så søte. De kan være sjarmerende i seg selv, men å gå rundt og bli konstant påminnet at den ikke klarer å puste skikkelig kan da ikke være koselig... Huff er jo bare synd på de. de har det sikkert ikke godt. Forestiller meg hvordan folk med langtkommen kols har det. 1
KikiEco Skrevet 15. oktober 2013 #20 Skrevet 15. oktober 2013 Vi har hatt en mops i familien og jeg er enig i alle de som påpeker at dette er en rase med store helseproblemer. Mopsen til søsteren min hadde store problemer med tenner (alle hundens tenner skal inn i en veldig liten munn på en mops), hofter, rygg og infeksjoner og sopp i rynkene i ansiktet. I tillegg er det også risko forbundet med å legge hunden i narkose pga. pusteproblematikken som mange her har påpekt. Den var absolutt glad i å gå tur og kunne fint være med på turer opptil 7-8 km, var svært sjarmerende, men jeg hadde aldri kjøpt en selv. Jeg vil ikke støtte opp om avlen på rasen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå