Gå til innhold

Flytte til utlandet, hvor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nei nå er jeg så lei av Norge! Har lyst og flytte til utlandet bare for 1-2 år kanskje, vi får se.

Men jeg aner ikke hvor vi skal flytte... To krav: Varmt og Skandinavisk/internasjonal skole, helst skandinavisk barne/us skole.

Anonymous poster hash: 211be...ccb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Internasjonale skoler finnes i alle større byer. Skandinaviske skoler er det neppe så mange av, bortsett fra i Spania.

Anonymous poster hash: 21921...0dd
Skrevet

Costa Blanca/Alicante i Spania og på Gran Canaria for norsk skole.

Mange velger å sende barna på den spanske skolen, selv om det er norsk skole. Barn plukker fort opp språk (kommer an på alder).

Spansk fastland er ikke alltid varmt midtvinters, men det er i alle fall ikke snø :)

Skrevet

Det eneste jeg er redd for ang. Gran Canaria eller Spania generelt er jo kriminaliteten.. Har jo ei jente på US, og tør så aldeles ikke å la henne gå alene på GC.. Vet jo at det er farlig over alt, men altså jeg har lagt godt merke til dette på GC...

Skrevet

Kriminalitet er det over alt. Har sett fint lite til den i Spania (fastlandet). Det som er av kriminalitet er stort sett nasking og ett og annet innbrudd. Det skjer selvfølgelig ting av og til, men ikke i større grad enn i Norge. Spanjoler bryr seg veldig, i motsetning til andre steder i verden og politiet er synlig i gatene.

Som over alt ellers er det forskjell på liten landsby og by også. Er usikker på hvilken kriminalitet du tenker på.

• Liker 1
Skrevet

Det er norsk skole i London, i bydelen Wimbledon.

Skrevet

Angående kriminalitet er det noe man må regne med uansett hvor man skal. Man kan ikke forvente å gå rundt i sin egen lille norske boble om man vil ut i verden. Selvsagt er enkelte steder verre enn andre, men det sier seg selv at man ikke skal gå rundt i slumstrøkene med dyr telefon og fancy klær på vift.

Spania og GC er varmt og har skandinaviske skoler, som andre her har nevnt. Ellers er det mange fine steder i Europa, internasjonale skoler finner du stort sett overalt, og dessuten plukker barn fort opp språk og nye kulturer. Italia, Frankrike, Croatia... Nydelige steder.

Anonymous poster hash: 40667...27b
  • Liker 1
Skrevet

Temmelig egoistisk å presse barna til å bytte skole bare fordi man "er lei" av stedet man bor på. Det kan være veldig traumatisk å bytte skole..

Anonymous poster hash: 7b0f8...27a
  • Liker 3
Skrevet

Når jeg nevner kriminalitet så er det voldtekt og overgrep, for det meste jeg tenker på når jeg har en datter på US. Nasking og tyver er jeg fullt klar over at det finnes de fleste steder, og er ikke så mye man kan gjøre med dette, så det får man bare overleve.

Temmelig egoistisk å presse barna til å bytte skole bare fordi man "er lei" av stedet man bor på. Det kan være veldig traumatisk å bytte skole..

Anonymous poster hash: 7b0f8...27a

Hvem her har nevnt at de ikke har lyst å flytte/bytte skole? Barna mine er også lei av stedet vi bor og er ikke interessert i skolen, de har ikke så mange venner her og synes det er vanskelig å få venner.

• Liker 2
Skrevet

Hvem her har nevnt at de ikke har lyst å flytte/bytte skole? Barna mine er også lei av stedet vi bor og er ikke interessert i skolen, de har ikke så mange venner her og synes det er vanskelig å få venner.

Det blir overhodet ikke noe lettere/bedre for dem å få venner etter 1-2 år i utlandet, snarere tvert imot. Barn tilpasser seg nye miljøer relativt fort, men barna her hjemme er også null interessert i opplevelsene barn som har bodd i utlandet har. Det vanskelige er altså ikke å finne seg til rette på et nytt sted, men å komme tilbake igjen.

Dere kan selvsagt bli i utlandet, det er forsåvidt mange som flytter på seg hvert tredje år på grunn av jobb, men det er ikke nødvendigvis så greit for barna det heller.

Anonymous poster hash: 21921...0dd

• Liker 2
Skrevet

Nå var det vel ikke akkurat grunnen og konsekvensene ved flytting som var tema.

Voldtekter/overgrep er det ikke mer av i Spania enn noe annet sted. Og når det gjelder Gran Canaria, så vil jeg tro at de som evt. holder på med sånt heller er turister enn spanjoler. Det er faktisk noe av det jeg liker best ved spanjoler. De er utadvendte og soliale og de bryr seg om folk og miljøet rundt seg. Ikke er det vanlig for dem å drikke for mye heller (sort sett).

Som sagt har jeg ikke sett eller hørt noe om mye kriminalitet i Spania sammenlignet med i Norge og i alle fall ikke på de stedene de Norske skolene ligger. Der er det stort sett rolig familieliv / barnefamilier eller pensjonister og ferierende.

Skrevet

Spiller penger ingen rolle? Internasjonale skoler er som regel veldig dyre.

Jeg ville dratt til en storby: Roma, Barcelona, Madrid, Lisboa. Kan dere noen fremmedspråk fra før? Er det meningen du/dere skal jobbe?

Skrevet

Spiller penger ingen rolle? Internasjonale skoler er som regel veldig dyre.

Jeg ville dratt til en storby: Roma, Barcelona, Madrid, Lisboa. Kan dere noen fremmedspråk fra før? Er det meningen du/dere skal jobbe?

Har endel penger, så det er ikke et problem! Kan ingen andre språk enn Norsk og Engelsk, litt tysk og ellers forstår jeg de andre skandinaviske språkene.

Skrevet

Hvis dere har barn i ungdomsskolealder, ville jeg sørget for at det ble et lærerrikt og givende opphold for barna. Da må skolen være god. Dere bør bestemme dere så fort som mulig, så barna kan begynne å lære språk, både engelsk og landets språk blir nødvendig. Begynn å kontakte skoler nå. Hvor dere skal bosette dere, vil avhenge av det. Men NOEN preferanser må du da ha, by, land, kyst, ?

Dubai og Quatar har skandinavisk skole tror jeg.

Skrevet

Det eneste jeg er redd for ang. Gran Canaria eller Spania generelt er jo kriminaliteten.. Har jo ei jente på US, og tør så aldeles ikke å la henne gå alene på GC.. Vet jo at det er farlig over alt, men altså jeg har lagt godt merke til dette på GC...

Du bør slutte å skrive at du har en datter på US. Ser du som du har en datter i USA. Ungdomsskolen forkortes da ikke til US?

Anonymous poster hash: 70f07...70e

Skrevet

Nå vet vi ikke bakgrunnen for flyttingen. Og det står heller ikke noe sted at det skal flyttes i morgen. Det er greit å få noen ideer om hvor det evt er mulig å flytte mht skole før man flytter uansett og det er ikke lite papirarbeide og søknader man må gjennom for å få det til.

I Spania må man mest sannsynlig skaffe seg NIE (personnummer) før man kan søke skole og for å få NIE må man som regel ha en adresse allerede. Regner med at de har tilsvarende regler i andre land. Det er ikke bare å pakke og dra.

Skrevet

Har dere funnet ut noe lurt?

Vi går også og drømmer om å flytte...

Anonymous poster hash: 94508...9e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...