Gå til innhold

Har hunden min det bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å sette opp sånn kompostgjerde - hundegård. Altså sette fem-seks sammen, slik at han får greit plass til å boltre seg.



Anonymous poster hash: 91f21...92b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tilbakemelding og lykke til :)

Hehehe. Dette er et diskusjonsforum. Da er det lov å diskutere, men om man ikke vil så er det sikkert greit det også. Poenget mitt var som du kanskje forstod, dette med at det er lite logikk i at hunder ikke skal takle å være alene hjemme uten å bli innesperret i et bur. Og når hundefolk/instruktører sier noe sånt, så gjør det meg opprørt over det lave kunnskapsnivået.

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg skjønte at du ga rom for diskusjon :)

Som sagt var jeg motstander av bur selv. Noen hunder takler ikke bur, noen hunder takler ikke å passe hus, noen hunder fungerer ikke sammen med barn.. hunder er forskjellige. Vi fikk råd om å prøve med vår hund og det fungerte, fordi hun trivdes med buret sitt (når skal det sies at buret ikke var av typen reisebur, men relativt stort).

Jeg vet ikke om du kjenner til Geir Marring? Han har vel ikke akkurat mangel på kunnskap og det var han som sa at bur kanskje var tingen og forklarte hvorfor hunden vår herjet som en gal når hun var alene.

Jeg VET at folk har forskjellige meninger om bur. Jeg var på den andre siden før, nå er jeg nok litt mer på den positive siden OM hunden er av typen som ikke har noe i mot bur. Det er ikke noen fasit på dette. Jeg ville aldri ha forlatt en livredd hund i et bur. Alternativet for oss var å risikere at hunden ble grillet fra innsiden ved hjelp av en kabel som noen hadde glemt å trekke ut eller som hun hadde klart å grave frem. I tillegg til demonterte møbler og en superstressa hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips :Sett på webcam når du drar fra han og se hvordan han oppfører seg når han er alene hjemme. Da vil du fort kunne se om han trives så lenge alene i buret eller ikke.

Ellers finnes det ganske mange folk som gjerne passer hunder enten gratis eller for en rimelig penge. Særlig pensjonister eller folk som går mye hjemme. Hva med å henge opp lapper i nabolaget eller evt legge ut en annonse på finn eller lignende? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skaffe seg en dogwalker er kanskje ikke så dumt. Jeg hadde med glede tatt meg av en hund for at min egen skulle ha en lekekamerat et par timer om dagen for eksempel, eller plukket opp naboens hund når jeg går tur med min egen.

Og jeg er enig i at det ikke er optimalt for en hund å være alene i 8 timer hver dag. Jeg tror ikke det er så farlig om det skjer av og til. Jeg har en grense på 6 timer med min (som regel er det mye mindre, ettersom jeg stort sett jobber hjemmefra), men det hender det blir mer. Tviler sterkt på at han merker noen forskjell de gangene. Han ser like nyoppvåknet ut hver gang jeg kommer hjem uansett.

Faktisk har jeg mer trøbbel med ham om jeg skynder meg hjem for å lufte ham og så drar ut igjen rett etterpå. Det er da han bjeffer og gråter når jeg går igjen. Og det er DA han spiser opp skoene mine og herjer med alt han kan finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke jeg skjønte at du ga rom for diskusjon :)

Som sagt var jeg motstander av bur selv. Noen hunder takler ikke bur, noen hunder takler ikke å passe hus, noen hunder fungerer ikke sammen med barn.. hunder er forskjellige. Vi fikk råd om å prøve med vår hund og det fungerte, fordi hun trivdes med buret sitt (når skal det sies at buret ikke var av typen reisebur, men relativt stort).

Jeg vet ikke om du kjenner til Geir Marring? Han har vel ikke akkurat mangel på kunnskap og det var han som sa at bur kanskje var tingen og forklarte hvorfor hunden vår herjet som en gal når hun var alene.

Jeg VET at folk har forskjellige meninger om bur. Jeg var på den andre siden før, nå er jeg nok litt mer på den positive siden OM hunden er av typen som ikke har noe i mot bur. Det er ikke noen fasit på dette. Jeg ville aldri ha forlatt en livredd hund i et bur. Alternativet for oss var å risikere at hunden ble grillet fra innsiden ved hjelp av en kabel som noen hadde glemt å trekke ut eller som hun hadde klart å grave frem. I tillegg til demonterte møbler og en superstressa hund.

Jeg har satt spørsmålstegn etter egen påstander, så joda - jeg er absolutt åpen for diskusjon. Og ja - kjenner veldig godt til Geir Marring. I mange miljøer er også han sett på som en veldig tradisjonell hundetrener med stor mangel på oppdatert kunnskap. Så det at han driver OH og har gjort det bra forretningsmessig (som CM også har gjort), betyr på ingen måte at han er oppdatert på kunnskap og er spesielt flink i det han gjør.

Det finnes mange måter å gjøre et område hundesikkert på. Man kan henge opp ledninger osv. Dessuten er det om nevnt over også mulig å sette opp grinder istedenfor bur.

Jeg reagerer mest på at såkalte "eksperter" i hundemiljø faktisk oppfordrer til å sette hunder i bur. Ingenting tilsier at de faktisk trives der, og som vi alle vet er hunder eksperter på å la seg kue og akseptere.

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble vi vel heller ikke oppfordret til å sette hunden i bur. Vi spurte om råd og bur var ett av rådene vi fikk. Hunder bør sitte i bur i bil og det var dette det egentlig begynte med. Kjøp et bur, se om hunden roer seg i buret og bruk det evt når hunden er alene. Dette fungerte helt fint for oss.

Geir Marring er en av mange eksperter. Faktisk er alle som har eid en hund "eksperter", så får man bare velge sin religion. Man trenger ikke å dømme andres religioner eller forkynne sin egen som den eneste riktige. OH fant løsninger på våre utfordringer, både med hensyn til måten vi oppførte oss ovenfor hunden og omvendt. Så med vår hund var han flink. Nå er vel dette 13-14 år siden. Det har sikker skjedd masse på den tiden :) Buret fungerte, hunden var fornøyd, vi var fornøyde.. problem solved.

Det jeg reagerer på her er at trådstarter får beskjed om at det nærmest er hundemishandling å ha hunden hjemme og i bur. Det kan nok være om hunden ikke fungerer i bur. Om den er trygg og rolig i buret sitt ser jeg ikke noe problem med det. Og det er ikke så vanskelig å se om hunden ikke liker buret sitt. Jeg kunne aldri hatt min nåværende hund i et bur.

Selvsagt hadde det vært best om vi kunne ta med hunden over alt eller være hjemme med den hele dagen, men det er som regel ikke et alternativ.

Endret av Lea2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble vi vel heller ikke oppfordret til å sette hunden i bur. Vi spurte om råd og bur var ett av rådene vi fikk. Hunder bør sitte i bur i bil og det var dette det egentlig begynte med. Kjøp et bur, se om hunden roer seg i buret og bruk det evt når hunden er alene. Dette fungerte helt fint for oss.

Geir Marring er en av mange eksperter. Faktisk er alle som har eid en hund "eksperter", så får man bare velge sin religion. Man trenger ikke å dømme andres religioner eller forkynne sin egen som den eneste riktige. OH fant løsninger på våre utfordringer, både med hensyn til måten vi oppførte oss ovenfor hunden og omvendt. Så med vår hund var han flink. Nå er vel dette 13-14 år siden. Det har sikker skjedd masse på den tiden :) Buret fungerte, hunden var fornøyd, vi var fornøyde.. problem solved.

Det jeg reagerer på her er at trådstarter får beskjed om at det nærmest er hundemishandling å ha hunden hjemme og i bur. Det kan nok være om hunden ikke fungerer i bur. Om den er trygg og rolig i buret sitt ser jeg ikke noe problem med det. Og det er ikke så vanskelig å se om hunden ikke liker buret sitt. Jeg kunne aldri hatt min nåværende hund i et bur.

Selvsagt hadde det vært best om vi kunne ta med hunden over alt eller være hjemme med den hele dagen, men det er som regel ikke et alternativ.

I Sverige er det faktisk ulovlig å ha hunder i bur hjemme. Om man har det så kan man bli bøtelagt for vanskøtsel. Fysisk mishandling? Nei. Men psykisk... vel.... å stenge noe levende vesen inne i et bur har vel ikke noen assosiasjoner med å være snill ihvertfall.

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis overgangen var brå, så er nok ikke det helt ideelt, nei. Men at det å sitte i bur noen timer skulle gjøre ham usikker på tur høres rart ut, med mindre det er sånn at han mistrives med å være alene (stresser, uler, er urolig..?). Da ville jeg heller gått for at det er en psykisk kjønnsmodning på gang, og det kan hende han trenger litt mer avstand til ting og at du jobber med å trene inn positive assosiasjoner til det han virker usikker på. Les om BAT-trening, kindereggmetoden, sladretrening.

Ellers er han av en hundetype som ofte har samkjønnsaggresjon, så det er ikke unaturlig om han begynner å mislike andre hannhunder i denne alderen.

Men ja, jeg ville også spurt på canis.no istedet, og aller helst kjøpt noen bøker derfra, samt kanskje fått tips om en flink hundeskole i nærheten der du kan få praktiske råd av noen som kan se dere live.

Tolker det som at du har som mål å få hunden "burfri" etterhvert, og i så tilfelle synes jeg det er helt ok å bruke bur i en periode. Vet av flere som har måttet ha hunden på badet noen måneder i forbindelse med psykisk kjønnsmodning, pga tilbakefall til makuleringstendenser, og så har det gått over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...