Gå til innhold

Har hunden min det bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en hann miniatyr bullterrier på snart 2 år. Jeg begynte på skolen igjen i høst, og har mye dårlig samvittighet siden hunden min blir mye alene hjemme.
Han ødelegger fortsatt ting og må derfor ligge i bur fra 5-8 timer hver ukedag. Når jeg kommer hjem går jeg tur med han og har han med meg overalt. Det hender også at moren min lufter han i løpet av dagen når hun ikke er på jobb. Men jeg syntes oppførselen hans har blitt litt annerledes etter at han begynte å være mye alene hjemme. Han er ikke like glad og ivrig når vi går tur lengere, og når vi møter på andre hunder virker han veldig usikker (ikke aggresiv, men litt redd) noe som er veldig rart siden han alltid har villet leke med alle hunder og vært veldig ivirg.Det virker også som at han har blitt mer "avhengig" av meg. Før ville han helst gjøre ting alene, hadde ikke noe imot å være alene i et rom mens jeg var i et annet osv. Nå kan jeg ikke være i et annet rom uten at han står uten for døra og bjeffer, lukker jeg ikke opp da begynner han å ødelegge ting for å få oppmerksomhet. Hva skal jeg gjøre med dette? Har han det vondt?



Anonymous poster hash: 76ea0...099
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet det er delte meninger om å bruke bur, men JEG mener at hunden ikke har det bra som må ligge så lenge i bur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er delte meninger om å bruke bur, men JEG mener at hunden ikke har det bra som må ligge så lenge i bur.

TS her.

Jeg skulle gjerne hatt han løs, og vi har trent mye på det. Men han ødelegger så mye når han er alene hjemme, og itillegg svelger han det han ødelegger noe som kan være veldig farlig, Rydder såklart bort alt som kan bites på, men han biter også på vegger, sofaen, stoler, tepper, ledninger osv. Derfor ser jeg ingen annen løsning enn å legge han i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder skal ligge i bur i timesvis, da må du bare finne en løsning på problemet. Hunder skal i utgangspunktet ikke ligge i bur, det er kun hvis hunden selv velger det eller fordi man har en helt spesiell kortvarig situasjon som krever det.

Det kan hende at han er understimulert, og at det er derfor han ødelegger ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er delte meninger om å bruke bur, men JEG mener at hunden ikke har det bra som må ligge så lenge i bur.

Enig med du. 5-8 timer hjemme alene hver dag er nå én ting, men 5-8 timer i bur høres fryktelig mye ut. Tenker det også må oppleves som temmelig utrygt for hunden å være i bur når eieren ikke er til stede, at hunden kanskje føler den er i en forsvarsløs posisjon. Det ville i så fall forklare hvorfor den har begynt å oppføre seg mer utrygg og klengete.

Var jeg deg ville jeg heller belage meg på at hunden nok kommer til å ødelegge noen ting og heller tilrettelegge litt rundt det så godt det lar seg gjøre; holde dyre ting unna, dekke over møbler, kjøpe den noen nye leker som den kanskje finner mer spennende og ikke minst ta den med på dressurkurs. Vel-dresserte hunder er uansett de mest lykkelige hundene, så det ville jeg gjort uansett. 2 år er litt for gammelt til fortsatt å drive og ødelegge ting, spør du meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hunder skal ligge i bur i timesvis, da må du bare finne en løsning på problemet. Hunder skal i utgangspunktet ikke ligge i bur, det er kun hvis hunden selv velger det eller fordi man har en helt spesiell kortvarig situasjon som krever det.

Det kan hende at han er understimulert, og at det er derfor han ødelegger ting.

Jeg tror ikke han er understimulert, fordi da jeg ikke gikk på skolen var jeg hjemme hele dagen. Da brukte jeg minst 5 timer hver dag på å gå tur og på å trene med godbiter, søk, sosialisering osv, men jeg kunne enda ikke reise fra han i en halvtime uten at noe hadde blitt ødelagt.

Anonymous poster hash: 76ea0...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med du. 5-8 timer hjemme alene hver dag er nå én ting, men 5-8 timer i bur høres fryktelig mye ut. Tenker det også må oppleves som temmelig utrygt for hunden å være i bur når eieren ikke er til stede, at hunden kanskje føler den er i en forsvarsløs posisjon. Det ville i så fall forklare hvorfor den har begynt å oppføre seg mer utrygg og klengete.

Var jeg deg ville jeg heller belage meg på at hunden nok kommer til å ødelegge noen ting og heller tilrettelegge litt rundt det så godt det lar seg gjøre; holde dyre ting unna, dekke over møbler, kjøpe den noen nye leker som den kanskje finner mer spennende og ikke minst ta den med på dressurkurs. Vel-dresserte hunder er uansett de mest lykkelige hundene, så det ville jeg gjort uansett. 2 år er litt for gammelt til fortsatt å drive og ødelegge ting, spør du meg.

Han liker buret sitt, og han er helt stille og ligger bare å sover når han er i det, han velger også ofte å gå inn i buret sitt ellers også, så jeg tror ikke han syntes buret er utrykt.

Leier i et helt nybygd hus, og er derfor ikke særlig populært at hunden min biter på veggen, han har allerede ødelagt så mye, til og med lagd "store groper" i gulvet, veltet tv'n min, bitt over så og si alle ledningene til alt av elektronikk, spist masse deler av en dekoder. Og da mener jeg det er enda værre og ta en sjangse på at han skal spise noe som dreper han, enn at han skal ligge i bur.

Anonymous poster hash: 76ea0...099

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han liker buret sitt, og han er helt stille og ligger bare å sover når han er i det, han velger også ofte å gå inn i buret sitt ellers også, så jeg tror ikke han syntes buret er utrykt.

Leier i et helt nybygd hus, og er derfor ikke særlig populært at hunden min biter på veggen, han har allerede ødelagt så mye, til og med lagd "store groper" i gulvet, veltet tv'n min, bitt over så og si alle ledningene til alt av elektronikk, spist masse deler av en dekoder. Og da mener jeg det er enda værre og ta en sjangse på at han skal spise noe som dreper han, enn at han skal ligge i bur.

Anonymous poster hash: 76ea0...099

Hmmm....vanskelig situasjon. Nå er ikke jeg hundehviskeren eller noe, men det kan godt tenkes at han er trygg i buret når du er til stede, mens det å bli "forlatt" inne i et låst bur oppleves litt annerledes. Men da hadde han kanskje ikke likt buret sitt ellers heller, så ikke vet jeg. Høres ihvertfall fryktelig leit ut for en hund å være innelåst i et bur så mange timer av gangen, men skjønner din problemstilling også.

Fant noen tips her og her. Det kan se ut som at hunden din lider av noe som heter "Dog Separation Anxiety", så dersom du googler det finner du sikkert flere tips om hva du kan gjøre.

Endret av Trapp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett og slett dyreplageri å ha hunden 5-8 (!) timer i bur. I Sverige hadde det vært lovbrudd.. Hadde det vært 2-3 timer, kunne det forsvares. Jeg kjøper ikke helt at du bruker 5 timer om dagen etter skolen til lek og sosialisering. Det høres usannsynlig ut.

Man kan stenge av, så hunden ikke har tilgang på hele huset, rydde unna fjernkontroller, sko og annet som er fristende å tygge på. I tillegg må man gi en tyggeleke eller en kong med godbiter, så den har noe å drive med, ellers vil den selvsagt tygge på andre ting. Det pleier å gå over når hunden er voksen.

Om dere ikke kan takle hundens valpestreker og separasjonsangst på en bedre måte enn å bure den inne, ville omplassering være best for hunden.

Anonymous poster hash: fc59a...7c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du stimulerte hunden i 5 timer (selv om jeg misstenker at du tar litt vel hardt i) hver dag når du ikke gikk på skole, så kan det være at han er understimulert nå, da du vel neppe har like mye tid til å aktivisere ham som du hadde før?
Tygging på møbler er som regel enten A) kjedsomhet eller B)separasjonsangst.
Jeg vill først og fremst gjort noe anstrengende med ham på morgenen hvis du har tid, legge et spor, godbitsøk, lydighet eller annen aktivitet, og så være mer aktiv med ham på ettermiddagen. Ville også sørget for at han har leker og ting han kan holde på med når du er borte. Om dette ikke hjelper, ville jeg tatt utgangspunkt i at det er separasjonsangst, og da må du begynne å trene ham som om han var en valp igjen. La ham være korte sekunder alene om gangen, og så øk tiden alene gradvis etter hvert.

At en hund ligger 5-8 timer i bur er ikke optimalt, men (nå banner jeg vel i kirka) vil ikke si at det er mishandling heller, så fremt buret ikke er knøttlite og hunden ikke er innesperret i buret på natta også.
En annen mulighet kan jo være å avgrense et større områder med kompostgjerder som hunden kan være på i stede for bur, det er jo noe du kan tenke på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er trygg i bur og har mat og drikke og kan ligge komfortabelt er bur en god løsning. Mange hunder blir rett og slett stressa av å ha for mye å "passe på". De vokter jo hjemmet sitt. Jeg sier ikke at ALLE hunder har det bra i bur, men jeg sier at mange hunder har det bedre i et bur enn å måtte passe på et helt hjem. Det er ofte derfor de ødelegger.. de prøver å slite seg ut, så de får hvile.

Går hunden glad og fornøyd inn i buret hver dag og slår seg til ro der er det ikke noe problem synes jeg.

(Jeg var selv motstander av bur før jeg ble overtalt til å prøve av hundeskolen/instruktøren og etter å ha testet var jeg overbevist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at han plutselig har begynt reagere på møter med andre hunder behøver ikke ha noe med at han er mer alene hjemme, jeg tenker litt på at det er tenåringstid og mye hormoner osv. Det er veldig mange hannhunder som "må omplasseres grunnet allergi" når de er rundt 2 år, så det kan være en stri alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det høres ut som du burde bruke mer tid på å trene hunden din til å være alene.

Masse god lesing om dette inne på canis.no...

Å du burde virkelig ta tak i at han endrer seg ovenfor andre hunder nå, før han blir frykt-aggresiv (hunderasen din er muskuløs å sterk)

Kanskje dere kunne meldt dere på et kurs? :)

Synes du er flink som ber om hjelp nå, en å vente til hunden blir rapegal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At hunden din er avventende/redd andre hunder er mye bedre enn at han er aggressiv eller begynner å leke med en gang. Hunder leser hverandre akkurat slik som mennsker gjør. Venter på signal fra den andre hunden. Tror også at det har veldig lite med det at han er alene hjemme å gjøre.

Som noen andre sa, så er han i puberteten. Det at han følger deg og bjeffer kan like godt være for å teste grenser og dominere som noe annet. Min gjør det samme.

Kurs anbefales absolutt. Både for aktivitet, sosialisering og at noen andre ser hvordan du og hunden din kommuniserer og kan gi deg råd og tips. Dessuten er det morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 års alderen kan være en krevende tid som hundeeier. Men dersom hunden din ødelegger ledninger, lager grop i gulvet, og spiser alt den kommer over så er det tydelig at det er en stresset hund i ubalanse, å da putte den i bur er som å slukke brann med bensin. Jeg er totalt motstander av bur, det ene er at for et utrent øye så kan passivitet misforstås med tilfredshet, hunden legger seg der når den får beskjed om det, men det trenger ikke bety at den trives å være der. (Akkurat som hunden min som hater å dusje, går frivillig inn på badet, han vet han ikke slipper unna til syvende og sist)

Det andre er at bur legger et midlertidig lokk på probleme, det fikser ingenting, utenom at man "slipper" å trene på det akkurat der og da. For å ikke snakke om at alle hunder trenger å bevege på seg i løpet av dagen, skifte underlag, varmt/kaldt osv. Bur er en forbanna uting, og jeg er sikker på at "problemhunder" har blomstret opp etter at det ble populært.



Anonymous poster hash: 1f89c...f1c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden er trygg i bur og har mat og drikke og kan ligge komfortabelt er bur en god løsning. Mange hunder blir rett og slett stressa av å ha for mye å "passe på". De vokter jo hjemmet sitt. Jeg sier ikke at ALLE hunder har det bra i bur, men jeg sier at mange hunder har det bedre i et bur enn å måtte passe på et helt hjem. Det er ofte derfor de ødelegger.. de prøver å slite seg ut, så de får hvile.

Går hunden glad og fornøyd inn i buret hver dag og slår seg til ro der er det ikke noe problem synes jeg.

(Jeg var selv motstander av bur før jeg ble overtalt til å prøve av hundeskolen/instruktøren og etter å ha testet var jeg overbevist).

Hvordan forklarer du (og denne instruktøren) da at villhunder passer på mye større områder enn et hus/leielighet på noen kvadrat??

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 års alderen kan være en krevende tid som hundeeier. Men dersom hunden din ødelegger ledninger, lager grop i gulvet, og spiser alt den kommer over så er det tydelig at det er en stresset hund i ubalanse, å da putte den i bur er som å slukke brann med bensin. Jeg er totalt motstander av bur, det ene er at for et utrent øye så kan passivitet misforstås med tilfredshet, hunden legger seg der når den får beskjed om det, men det trenger ikke bety at den trives å være der. (Akkurat som hunden min som hater å dusje, går frivillig inn på badet, han vet han ikke slipper unna til syvende og sist)

Det andre er at bur legger et midlertidig lokk på probleme, det fikser ingenting, utenom at man "slipper" å trene på det akkurat der og da. For å ikke snakke om at alle hunder trenger å bevege på seg i løpet av dagen, skifte underlag, varmt/kaldt osv. Bur er en forbanna uting, og jeg er sikker på at "problemhunder" har blomstret opp etter at det ble populært.

Anonymous poster hash: 1f89c...f1c

AMEN!!!

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan forklarer du (og denne instruktøren) da at villhunder passer på mye større områder enn et hus/leielighet på noen kvadrat??

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

Det spurte jeg ikke om forklaring på, ettersom jeg ikke har villhunder :) Men hunder er jo flokkdyr og lever stort sett ikke inne med 4 vegger. Det fungerte fint på hunden jeg hadde da og hun la seg alltid i buret (som sto åpent da hun ble litt eldre) når vi gikk ut og lå der til vi kom gjem. Buret skal være en trygg plass for hunden.

Men for all del, det er ikke alle hunder som fungerer med bur. Og trådstarter sa jo at hunden likte buret sitt også tror jeg. Det er jo absolutt et godt tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spurte jeg ikke om forklaring på, ettersom jeg ikke har villhunder :) Men hunder er jo flokkdyr og lever stort sett ikke inne med 4 vegger. Det fungerte fint på hunden jeg hadde da og hun la seg alltid i buret (som sto åpent da hun ble litt eldre) når vi gikk ut og lå der til vi kom gjem. Buret skal være en trygg plass for hunden.

Men for all del, det er ikke alle hunder som fungerer med bur. Og trådstarter sa jo at hunden likte buret sitt også tror jeg. Det er jo absolutt et godt tegn.

Så da er tamhunder blottet for instinkter da med andre ord...;-). Det er nemlig lov å tenke selv. Og gjør man det så vil nok de fleste komme frem til at ingen dyr trives innestengt i bur. Og ingen blir noen gang blottet for instinkter. Derfor er hele teorien om "å passe på" for store hus helt på jordet.

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er tamhunder blottet for instinkter da med andre ord...;-). Det er nemlig lov å tenke selv. Og gjør man det så vil nok de fleste komme frem til at ingen dyr trives innestengt i bur. Og ingen blir noen gang blottet for instinkter. Derfor er hele teorien om "å passe på" for store hus helt på jordet.

Anonymous poster hash: 2eb1e...190

Takk for tilbakemelding og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...