AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Hei! Jeg føler meg alltid litt dum når jeg poster her, men etter flere diskusjoner med mine studiekamerater har jeg bestemt meg for å diskutere spørsmålet mitt her. Fordi det finnes egentlig ikke noe "basis-svar". Jeg drømmer om å bli høyskolelektor. Sånn som jeg og mine venner har forstått det, er kravet for å bli lektor 5 år med høyere utdanning + pedagogikk. Jeg går nå bachleor i Sosiologi, som jeg skal fullføre. Jeg vil etter det gå bachleor i generell psykologi. Samt gå de ekstra fagene med kriminologi (noen som gjør det, siden sosiologi og kriminologi går mye ut på det samme) Jeg vil da i denne hypotetiske sammenhengen ha 3 bachelorgrader, som vil gi undervisningsgrunnlag til flere fag, med tanke på vekttall? Men er 3 bachelorgrader helt skrullete i forhold til å ta en Master i Sosiologi? Hva stiller jeg sterkere med i arbeidslivet? Innenfor det jeg hadde tenkt meg i værtfall? Noen som forstår hva jeg/vi mener her? Fordi ingen og da mener jeg ingen, har gitt meg noe mer svar enn: "hmmm... godt spørsmål". Ja, jeg veit dette kommer til å ta tid. og det er jeg fullstendig klar over:) Takker for alle svar! Håper dette ikke var en "åherregud, veit hun ikke dette tråd" Mvh Anonymous poster hash: b4e66...776 1
Queenbeenorway Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 For å få tittelen lektor må du ha minst hovedfag, mastergrad eller embetseksamen, og i tillegg godkjent pedagogisk utdanning. Dette kan være praktisk-pedagogisk utdanning, der du kvalifiserer deg til læreryrket.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Du får ikke jobb som høgskolelektor uten å ha en master. Med bachelor blir du høgskolelærer, og slike får ikke fast ansettelse på høgskoler lengre (ikke som jeg har sett i alle fall). I tillegg må du ha ped, eller love å ta ped innen en viss tid etter ansettelse. Anonymous poster hash: 146cf...df1 1
Genesis Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Jeg trodde man oftest måtte ha forskerutdanning phd, også for å bli høyskolelektor, men er sikkert mulig det kan gå med master for noen fagfelt. med bare bachelorgrader kan du glemme å bli høyskolelektor, minste formalkrav er mastergrad. Kan jeg spørre hvilke fag du ønsker å undervise i med denne fagkombinasjonen på høyskole? Alle er jo typisk universitets og akademikerfag.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Det er alltid bedre med en master. Med flere bachelorgrader har du kun en generell kunnskap om flere emner. Med en master blir man ansett som mer verdifull fordi man har spesialisert seg i noe. Definitiv gå for en master i sosiologi og ta deretter PPU. Anonymous poster hash: 15a37...da9
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2013 #6 Skrevet 16. oktober 2013 Jeg trodde man oftest måtte ha forskerutdanning phd, også for å bli høyskolelektor, men er sikkert mulig det kan gå med master for noen fagfelt. med bare bachelorgrader kan du glemme å bli høyskolelektor, minste formalkrav er mastergrad. Kan jeg spørre hvilke fag du ønsker å undervise i med denne fagkombinasjonen på høyskole? Alle er jo typisk universitets og akademikerfag. Hos oss blir du 1.amanuensis når du har en phd. Med to kan du bli professor. Høgskolelektorene har master. Høgskolelærerne har bachelor og holder på med master (og er som hovedregel ansatt midertidig). Med sosiologi eller pedagogikk er du jo interessant for helse, sosial og pedagogiske høgskoleutdanninger, men da -må- du ha en master på toppen. Er flere som har to bachelorutdanninger og har en master i en av dem her hvor jeg jobber. Anonymous poster hash: 146cf...df1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå