AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg opererte bort galleblæren for snart 5 dager siden, og jeg lurer på om noen har noe informasjon? Jeg fikk ikke vite noe som helst på sykehuset. Eneste jeg fikk beskjed om er at stingene skal bli tatt om 2 uker og at jeg ikke bør løfte spesielt tungt. Men er det noe mer jeg kanskje bør tenke på eller unngå ihht mat, aktiviteter, etc?Anonymous poster hash: d09ec...50c
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #2 Skrevet 14. oktober 2013 Unngå fet mat i alle fall. Det gjelder vel for alltid, da galle bryter ed fettet i maten, og når du ikke lenger kan gjøre det, vil du få løsere avføring. Og dersom operasjonssåret skulle bli rødt og vondt, eller du skulle få feber, må du kontakte legenmeden gag (da kan det være infeksjon). Rart de ikke informerte deg mer. Det kan du be om at de gjør, for det er de lovpålagt å gjøre,Anonymous poster hash: 3e08c...e24
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #3 Skrevet 14. oktober 2013 Unngå fet mat i alle fall. Det gjelder vel for alltid, da galle bryter ed fettet i maten, og når du ikke lenger kan gjøre det, vil du få løsere avføring. Og dersom operasjonssåret skulle bli rødt og vondt, eller du skulle få feber, må du kontakte legenmeden gag (da kan det være infeksjon). Rart de ikke informerte deg mer. Det kan du be om at de gjør, for det er de lovpålagt å gjøre,Anonymous poster hash: 3e08c...e24 "Kontakte legen med en gang" skulle det stått. Ipad tastatur er noe dritt.Anonymous poster hash: 3e08c...e24
daemonia Skrevet 14. oktober 2013 #4 Skrevet 14. oktober 2013 Pass på fett og sukkermengde i maten. Det er noe du må være obs på for alltid. Du kommer nok til å tåle det bedre enn hva du har gjort før operasjon, men å ha et inntak "som alle andre har" vil ikke være lurt. Ellers må du holde øye med sårene. Hvis du får feber, sårene blir veldig vonde, eller de ser irriterte ut eller det ser ut som det er en infeksjon så tar du kontakt med lege. Har de ikke ringt deg etter operasjonen? Det gjorde de etter jeg opererte. Men i forhold til mat og annet fikk ikke jeg heller noe spesiell informasjon. Eneste de sa når jeg spurte var at jeg skulle følge med på sårene og følge med på tegn til at klemma løsnet. Hvis klemma løsner så vil du kjenne en ekstrem smerte på høyre side i magen. Da må du kontakte lege. Men det skjer visst aldri fikk jeg beskjed om. Mat kunne de ikke svare på. I følge sykepleieren jeg snakket med så var det nå rart om jeg ikke skulle kunne tåle alt det vanlige. Du må nesten bare prøve deg fram. Lykke til videre, og god bedring
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #5 Skrevet 14. oktober 2013 Sårene stelte jeg litt noen få dager. Etterpå har jeg levd som normalt, spist normalt og ikke merket noe til at jeg ikke lenger har galleblære. Anonymous poster hash: 5b3f1...baa
Frustrert87 Skrevet 14. oktober 2013 #6 Skrevet 14. oktober 2013 Tusen takk for svar! Hittil så har alt vært bra. Prøvde meg tilogmed på en biff-middag idag, og det kjempe bra :D Håper det fortsetter sånn
Serafina. Skrevet 15. oktober 2013 #7 Skrevet 15. oktober 2013 Jeg syntes det ar en befrielse å bli operert. Nå spiser jeg alt. Jeg var forsiktig og spist lett mat i begynnelsen etter operasjonen, men det virke som det går bra for din del. Det kan være lurt å ikke bære, flytte, dytte for tunge ting de første ukene. Vond lukt i tillegg til de andre tingene som er nevnt her, kan være tegn på infeksjon i operasjonssårene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå