Gå til innhold

terapauten tilgang til legejournalen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går i terapi hos psykriatrisk sykepleier. Lurer på om hun har tilgang til legejournalen min og om informajon fra timene jeg har med henne står i den?

Anonymous poster hash: 5bc5c...213
Videoannonse
Annonse
Gjest Blomst83
Skrevet

Nei det gjør det ikke. Det er 2 forskjellige systemer.

Skrevet

Nei, det har hun sannsynligvis ikke. Jeg har aldri opplevd at legekontor og DPS har felles journalsystem, men jeg har opplevd at forskjellige sykehus/DPS har felles.

Anonymous poster hash: 15a24...5e8
Skrevet

Så om jeg går til legen har hun ikke tilgang til informasjonen men om jeg får henvisning til sykehuset så kan hun lese det i journalen?

Skrevet

Sannsynligvis har DPS (altså behandleren din) sin egen journal, som hun og de andre på DPS har tilgang til. I tillegg har legen din en journal, som legen og de andre på legesenteret kan se. Dersom dette er veldig viktig for deg og du er avhengig av et 100% sikkert svar, så spør en av dem. Sannsynligheten for at de IKKE har felles journal er svært stor.

Skrevet

Prøver å bli gravid etter å ha mista. Dette vet terapauten min om men orker ikke at dette er noe tema før ting er sikkert. Har heller ikke så lyst til at fastlegen skal kunne lese hva som blir snakka om når jeg er i terrapi. Di tausetsplikt så gjør jo ingenting da, men vil iallefal vite hvem som vet hva

Skrevet

Som sagt, etter all sannsynlighet er det ikke noe felles journalsystem mellom legekontoret og DPS. Men, jeg kan ikke utelukke at det finnes noe slikt noen steder. Spør behandler og/eller fastlegen din, så er du helt sikker.

Skrevet

DPS har tilgang til noe, kom ikke til en time der pga jeg ble akuttinnlagt pga infeksjon, da fortalte behandler h*n hadde åpnet journalen min og sett at jeg var innlagt på sykehuset. DPS sine notater om samtaleterapien vil jeg si det er særdeles usannsynlig andre har innsyn i uten at det oversendes med overlegg.

Anonymous poster hash: 46e35...17c
Skrevet

DPS har tilgang til noe, kom ikke til en time der pga jeg ble akuttinnlagt pga infeksjon, da fortalte behandler h*n hadde åpnet journalen min og sett at jeg var innlagt på sykehuset. DPS sine notater om samtaleterapien vil jeg si det er særdeles usannsynlig andre har innsyn i uten at det oversendes med overlegg.

Anonymous poster hash: 46e35...17c

Det stemmer nok, for DPS pleier å ha samme journalsystem som tilhørende sykehus. Og da kan de åpne alt som står i journalen. Men fastlegene/kommunen har som regel et annet system og kan ikke åpen journaler fra sykehuset. Kun epikriser blir sendt til fastlegen.

Anonymous poster hash: 067e3...29e

Skrevet

Sykehus har felles journalsystem. Psykiatrien har tilgang til somatisk journal, men ikke omvendt. Om du blir innlagt for noe medisinsk/somatisk kan psykologen din lese det, men legene på medisinsk/somatisk har ikke tilgang på din psykiatrijournal. Når det gjelder fastlegen bruker de i de fleste tilfeller et annet journalsystem.

Anonymous poster hash: 7c3d0...2c3

Skrevet

Sykehus har felles journalsystem. Psykiatrien har tilgang til somatisk journal, men ikke omvendt. Om du blir innlagt for noe medisinsk/somatisk kan psykologen din lese det, men legene på medisinsk/somatisk har ikke tilgang på din psykiatrijournal. Når det gjelder fastlegen bruker de i de fleste tilfeller et annet journalsystem.Anonymous poster hash: 7c3d0...2c3

På Oslo universitetssykehus kan legene på somatisk se psykiatrijournalen - og omvendt (psykologer og psykiatere kan se den somatiske journalen også). Jeg vet det fordi jeg skrev mail dit og spurte. De mener det er viktig for legene å se hele jornalen, noe jeg delvis kan forstå. Tror sykepleiere og legesekretærer kun kan se journalnotatene for pasientene på den avdelingen de jobber på, og at de som jobber på somatikk ikke uten videre kan se psykiatridelen.

Fastleger har et eget journalsystem for sitt egesenter. Men de får epikriser (et slags referat) når man har avsluttet en underslkelse/behandling hos en spesialist eller sykehus (som de har henvist til).

Anonymous poster hash: 33b78...467

Skrevet

Helsesekretærer kan se hele jouraneln hos legene ja, meget irriterende da mange jeg kjenner er helsesekretærer. Orker ikke noe innsyn i mitt privatliv.

Anonymous poster hash: 32019...caf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...