AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #1 Skrevet 13. oktober 2013 Hva er så vanskelig med å si "jeg skal til..": Spania, Hellas, Gran Canaria eller Lanzarote? Neida, alle skal til SYDEN. Det er jo ikke slik at det er lettere å si syden?! Fører jo bare til at folk spør HVOR I SYDEN? Anonymous poster hash: 040e0...cc9 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #2 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg hadde aldri sagt "jeg skal til syden". Det er det samme som å si at man skal på charterferie, og det er ikke min kopp med te gitt. Jeg reiser enkelt og greit ikke på charterferie. Anonymous poster hash: 0c736...747 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #3 Skrevet 13. oktober 2013 Hva er så vanskelig med å si "jeg skal til..": Spania, Hellas, Gran Canaria eller Lanzarote? Neida, alle skal til SYDEN. Det er jo ikke slik at det er lettere å si syden?! Fører jo bare til at folk spør HVOR I SYDEN? Anonymous poster hash: 040e0...cc9 Du misforstår hva begrepet "syden" innebærer. Det er ikke en geografisk lokasjon, det er et ord som beskriver hva man skal foreta seg og det ligger i "sydens" natur at det ikke er spesielt viktig hvor det foregår så lenge det er sol, 30 plussgrader, sandstrand og store samlinger av turister fra Nord-Europa til stedet. Jeg var f.eks. i syden nå i høst. Da var jeg i et random middelhavsland hvor det var varmt og godt. Men hadde jeg f.eks. skulle reise på byferie til Barcelona eller Istanbul så hadde jeg ikke kalt det syden fordi soling og bading ikke hadde vært formålet med turen. Anonymous poster hash: f1a8e...b3d 19
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #4 Skrevet 13. oktober 2013 Du misforstår hva begrepet "syden" innebærer. Det er ikke en geografisk lokasjon, det er et ord som beskriver hva man skal foreta seg og det ligger i "sydens" natur at det ikke er spesielt viktig hvor det foregår så lenge det er sol, 30 plussgrader, sandstrand og store samlinger av turister fra Nord-Europa til stedet. Jeg var f.eks. i syden nå i høst. Da var jeg i et random middelhavsland hvor det var varmt og godt. Men hadde jeg f.eks. skulle reise på byferie til Barcelona eller Istanbul så hadde jeg ikke kalt det syden fordi soling og bading ikke hadde vært formålet med turen. Anonymous poster hash: f1a8e...b3d jeg skjønner hva det innebærer, men det er nettopp det, hvorfor kan man ikke si hvor man skal, uavhengig om man skal sole seg eller oppleve en by? Jeg sier at jeg skal til Mallorca om jeg skal dit. Det er da ikke så vanskelig.. Anonymous poster hash: 2e310...cd3 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #5 Skrevet 13. oktober 2013 jeg skjønner hva det innebærer, men det er nettopp det, hvorfor kan man ikke si hvor man skal, uavhengig om man skal sole seg eller oppleve en by? Jeg sier at jeg skal til Mallorca om jeg skal dit. Det er da ikke så vanskelig.. Anonymous poster hash: 2e310...cd3 Jeg svarte på det i det forrige innlegget mitt: Hvor man er er overhodet ikke viktig når man skal til syden. Anonymous poster hash: f1a8e...b3d 6
Lea2 Skrevet 13. oktober 2013 #6 Skrevet 13. oktober 2013 Hvis noen forteller deg at de skal til syden neste sommer, så har de tenkt å reise til at land det er det er varmt og godt. Kanskje har de ikke bestemt seg ennå. Da er syden helt greit. Om de sier at de var i syden i sommer, så er det kanskje ikke noe de har lyst til å legge ut om, men informerer at de tok seg en tur til syden. Eller kanskje det ikke er så dumt å holde en samtale i gang. -Hva gjorde du i sommer? -Jeg var i syden -Åh, hvor dro du? -Jeg var på (et eller annet sted) Jeg har egentlig ikke noe problem med uttrykket. At noen har vært i syden betyr for meg at de var på chartertur på et sted der det kanskje ikke var så uendelig mye kunst og kultur, men mer sol og bading. Blir det samme med danskebåten, biltur i Europa, reise til America.. osv. 2
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. oktober 2013 #7 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg sier syden om jeg ikke helt vet hvor jeg skal, men jeg vet jeg vil et varmt sted hvor hovedaktiviteten er bading og soling. Har jeg bestilt reisen sier jeg hvor jeg skal. Plager meg lite om folk sier "syden". Det er jo bare å spørre hvor. 2
Chloe- Skrevet 13. oktober 2013 #8 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg ville aldri sagt jeg har vært i syden, da ville jeg heller spesifisert hvor. Men jeg kunne godt sagt "åh, nå kunne jeg trenge en tur til syden". Jeg referer jo da bare til et uspesifisert, varmt feriested. - I denne situasjonen er jo faktisk syden et nytteord! Endret 13. oktober 2013 av Chloe- 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #9 Skrevet 13. oktober 2013 Haha jeg er enig, det er riktignok en egen type mennesker som sier "syden". Selv om formålet er sol, bading og slappe av så er det fortsatt en stor forskjell på syd-Frankrike, Spania, Italia - hva det skulle være. Om man så soler seg mesteparten av tiden så kan en jo ikke utestenge alt som er av kultur - dvs. språket folk rundt deg snakker, maten du spiser osv. Jeg ser alltid for meg mennesker som bruker uttrykket som litt blåst. Anonymous poster hash: f3e00...5c7
Gjest Blondie65 Skrevet 13. oktober 2013 #10 Skrevet 13. oktober 2013 Hvor skal du i høstferien. - jeg skal på hytten - jeg skal til syden Hvorfor er det greit å si hytten uten å fortelle om denne ligger på Geilo eller Kvamskogen? Jo fordi "jeg skal på hytten" er et begrep. De aller fleste ser for seg en fjellhytte med fjellturer etc. Akkurat det samme begrepet er syden. Man planlegger en ikke spesifisert tur til et sydligere strøk. Begge krever oppfølgingspørsmål inneholdende "hvor". Har man besluttet at turen går til syden, men ikke hvor, er vel svaret korrekt. Selv sier jeg ikke det da jeg reiser sydover men til samme plass som før. Jeg har også gått over til rutefly da den reisen blir langt mer behagelig enn en tur på et trangt fly der de tyter og maser om salg hele turen ned.
FruLuna Skrevet 13. oktober 2013 #11 Skrevet 13. oktober 2013 (endret) Jeg skulle på chartertur til en kanariøy en gang, da sa kapteinen over høyttaleren: "Velkommen ombord i dette Boeing 747 flyet som skal ta dere til....eh...Syden". Så ble det stille en stund, så kom han på igjen. "Flyturen til GRAN CANARIA vil ta cirka 6 timer". Jeg ble litt stressa først, i tilfelle han ikke var sikker på hvor vi skulle Edit: Jeg bruker aldri Syden-begrepet selv hvis jeg skal fortelle om et sted jeg har vært, da sier jeg "jeg var på Kreta" eller lignende. Men jeg kan finne på å si "i sommer vil jeg til Syden", hvis jeg bare er ute etter avslapping, sol og bading, uten at det er ett spesielt sted jeg ønsker å dra til. Endret 13. oktober 2013 av FruLuna 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #12 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg kan ikke fordra "syden" folk- høres ut som de ikke vet hvor de skal/har vært, og jeg har faktisk opplevd det også - h*n visste hvilken by h*n hadde vært i, men var usikker på hvilket land h*n hadde vært i Hvor ignorant er det mulig å bli?? Er enig med hva en annen bruker skrev i tråden her - jeg ser også på folk som sier syden som litt dumme. Anonymous poster hash: 83f50...969 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #13 Skrevet 13. oktober 2013 Å bruke Syden er bare teit. Og nesten mer teit er barn som kommer hjem fra Syden og har ikke vet hvilket land dette syden er. Anonymous poster hash: 827a7...7d7
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2013 #14 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg kan ikke fordra "syden" folk- høres ut som de ikke vet hvor de skal/har vært, og jeg har faktisk opplevd det også - h*n visste hvilken by h*n hadde vært i, men var usikker på hvilket land h*n hadde vært i Hvor ignorant er det mulig å bli?? Er enig med hva en annen bruker skrev i tråden her - jeg ser også på folk som sier syden som litt dumme. Anonymous poster hash: 83f50...969 Det har jeg også opplevd, med engelskmenn: "Hvor var du på ferie da?" "Kavos!" "Korfu er fint,reiste du mye rundt?" "Hæ, Korfu hvor er det?" Altså.. wææh greit at man drar bare for å drikke og sole seg, men å ikke vite hvilken øy du var på en gang. *rister på hodet* Anonymous poster hash: 68a3f...cda 2
Marie90 Skrevet 13. oktober 2013 #15 Skrevet 13. oktober 2013 Hvor skal du i høstferien. - jeg skal på hytten - jeg skal til syden Hvorfor er det greit å si hytten uten å fortelle om denne ligger på Geilo eller Kvamskogen? Jo fordi "jeg skal på hytten" er et begrep. De aller fleste ser for seg en fjellhytte med fjellturer etc. Akkurat det samme begrepet er syden. Man planlegger en ikke spesifisert tur til et sydligere strøk. Begge krever oppfølgingspørsmål inneholdende "hvor". Har man besluttet at turen går til syden, men ikke hvor, er vel svaret korrekt. Selv sier jeg ikke det da jeg reiser sydover men til samme plass som før. Jeg har også gått over til rutefly da den reisen blir langt mer behagelig enn en tur på et trangt fly der de tyter og maser om salg hele turen ned. Når man sier "jeg skal på hytta" er det som regel til en venn som vet hvor den ligger. Hvis jeg ikke kjenner vedkommende så godt sier jeg "jeg skal på hytta på Geilo". Selv om man ikke skulle gjøre det er det fortsatt annerledes - det ligger i "hytta" at det er innad landet. Det er forskjell på Geilo og Kvitfjell men ikke på langt nær samme forskjell som det er fra Frankrike til Spania. Kulturforskjellene mellom de potensielle desinasjonene er langt større - det er jo forskjellige land.
Lea2 Skrevet 13. oktober 2013 #16 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg tror de eneste stedene jeg har hørt folk omtale som syden er øyer. Greske øyer, Kanariøyene, Mallorca, Ibiza f.eks Om folk drar til Frankrike, italia, Hellas eller Spania (fastlandet) bruker de regel navnet på landet eller byen/stedet de skal til.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. oktober 2013 #17 Skrevet 13. oktober 2013 Når man sier "jeg skal på hytta" er det som regel til en venn som vet hvor den ligger. Hvis jeg ikke kjenner vedkommende så godt sier jeg "jeg skal på hytta på Geilo". Selv om man ikke skulle gjøre det er det fortsatt annerledes - det ligger i "hytta" at det er innad landet. Det er forskjell på Geilo og Kvitfjell men ikke på langt nær samme forskjell som det er fra Frankrike til Spania. Kulturforskjellene mellom de potensielle desinasjonene er langt større - det er jo forskjellige land. Man tar et charterfly til et eller annet sted, tar bussen til hotellet og tilbringer to uker enten ved bassengkanten eller på en solseng på stranda, går på restaurant og spiser lasagne og pizza og drikker paraplydrinker. Hvor mye kultur er det egentlig å snakke om? Forskjellen på de typiske turiststedene i Spania, Frankrike, Hellas osv er minimale. 3
Marie90 Skrevet 13. oktober 2013 #18 Skrevet 13. oktober 2013 Man tar et charterfly til et eller annet sted, tar bussen til hotellet og tilbringer to uker enten ved bassengkanten eller på en solseng på stranda, går på restaurant og spiser lasagne og pizza og drikker paraplydrinker. Hvor mye kultur er det egentlig å snakke om? Forskjellen på de typiske turiststedene i Spania, Frankrike, Hellas osv er minimale. Da er det snakk om charterferie i aller ytterste grad og det var dette jeg mente med at det er en egen type folk som bruker uttrykket "Syden".
Cuddlegirl Skrevet 13. oktober 2013 #19 Skrevet 13. oktober 2013 Ser ikke noe problem i å si syden. Visste ikke at det var noen som irriterte seg over det en gang.
Kjempeliten Skrevet 13. oktober 2013 #20 Skrevet 13. oktober 2013 Jeg skal til syden, hytta, fjellet, besøke foreldrene, besøke søstera, jeg skal til en venninne, jeg skal på interrail, roadtrip, jobb, skolen, besøk, Asia, Afrika, nordnorge ... MÅ man spesifisere hver gang ? Eller hvorfor er det bare syden som er irriterende? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå