Gå til innhold

Noen som har peiling på Paypal?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lagt ut et par ting for salg på Finn.no, og nå er det en dame som vil kjøpe fra meg. Det som er greia er at, hun snakker engelsk, og hun ønsker at jeg sender det ene plagget som en pakke til Nigeria. Hun har lagt ved adresse og alt. Når det gjelder betalingen så vil hun bruke paypal, da hun mener det er tryggest for begge parter. Hun spør da om paypal-mailen min, slik at hun kan overføre og da lurer jeg på et par ting.

1. Går det an å svindle folk via paypal?

2. Kan hun på noen som helst måte få tak i noen av konto opplysningene mine også gjøre noe sånn at hun stjeler fra meg?

- Beklager, men jeg er helt grønn på dette med paypal og har aldri brukt dette før. Laget meg en konto da, men tenkte det ville være lurest å høre her før jeg evt, gjør noe da. Det høres litt tvilsomt ut, men jeg har jo hørt at paypal er sikkert ogsånn.

La oss si hvis dette er helt ok da, hvordan får man pengene fra paypal kontoen over på den vanlige bankkontoen sin da? :)

Setter stor pris på alle svar!



Anonymous poster hash: 2c471...8b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på spørsmålet ditt sånn egentlig, men det er ugler i mosen. Hva i all verden skal en dame i Nigeria med klær fra Norge (frakten er jo også forferdelig dyr), og antagelig til en ca. norsk pris?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på spørsmålet ditt sånn egentlig, men det er ugler i mosen. Hva i all verden skal en dame i Nigeria med klær fra Norge (frakten er jo også forferdelig dyr), og antagelig til en ca. norsk pris?

Altså jeg solgte en ting for 2100, men hun ville betale 3400 for den, om jeg sendte den som en gave til nigeria, og hun sa hun ville legge på ekstra 700 for frakt. Så jeg aaner ikke om jeg tør, det er liksom for godt til å være sant ..

Anonymous poster hash: 2c471...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Går det an å svindle folk via paypal?

2. Kan hun på noen som helst måte få tak i noen av konto opplysningene mine også gjøre noe sånn at hun stjeler fra meg?

1. Ja, paypal mellom privatpersoner er i bunn og grunn svært usikkert. Bruk finn sin betalingsløsning PayEx i stedet hvis det er litt høye beløper det er snakk om. Feks 500+.

2. Nei, ikke med mindre du har et veldig enkelt passord. Alt hun vet er epost-adressen din :) Normalt nettvett holder lenge her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, har du ikke hørt alle de vitsene om svindlere fra nettopp Nigeria? De er jo notoriske for å drive med slikt...

Det virker temmelig åpenbart at dette bare er svindel, så jeg håper du ikke faktisk vurderer seriøst å sende "henne" noe.



Anonymous poster hash: 3f72c...056
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, paypal mellom privatpersoner er i bunn og grunn svært usikkert. Bruk finn sin betalingsløsning PayEx i stedet hvis det er litt høye beløper det er snakk om. Feks 500+.

2. Nei, ikke med mindre du har et veldig enkelt passord. Alt hun vet er epost-adressen din :) Normalt nettvett holder lenge her.

Okei, så for overføring av rundt 4000 ville ikke ha vært lurt? Er så redd for å bli svindlet, er jo helt grønn på det her

Anonymous poster hash: 2c471...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest JegHeterIngenting

1: Det er ekstremt lett å svindle folk via Paypal. Etter de har overført til deg er det bare å rapportere Chargeback til banken sin.

2: Nei. Hun får ikke tilgang til noe annet enn din paypal addresse.

For å overføre til din bankkonto er det bare å gå til "withdraw" på paypal siden. Tar 2-5 dager.

Jeg hadde nok ikke giddet å sende ting til utlandet.. Høres litt sketchy ut.

Den tryggeste betalingsløsningen er ALLTID den som krever f.eks BankID og sånn for å betale. Hvis en person må betale noe med bankID så pleier som regel ikke banken å godkjenne chargebacks, siden det er kun du som kan ditt personlige passord osv.

Endret av JegHeterIngenting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette var en stor sak i media for en stund siden.. den gangen med biler. En eller annen fra et eller annet sted ville kjøpe bilen for mye mer enn den var til salgs for. Selgeren lot seg friste og ble svindlet. Husker ikke hva og hvor, men jeg ville sagt nei og krevd en norsk adresse som kunne videresende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, har du ikke hørt alle de vitsene om svindlere fra nettopp Nigeria? De er jo notoriske for å drive med slikt...

Det virker temmelig åpenbart at dette bare er svindel, så jeg håper du ikke faktisk vurderer seriøst å sende "henne" noe.

Anonymous poster hash: 3f72c...056

Altså hun ville betale på paypal først, også skulle jeg ha sendt jakken når de pengene var inne.

Anonymous poster hash: 2c471...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR :) !
Da bare driter jeg i det, vil ikke riskere noen ting!



Anonymous poster hash: 2c471...8b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir svindlet. Jeg hadde iallfall ikke sendt noe uten å fysisk ha pengene i hånda.

Ingen i Nigeria betaler norsk pris før en vare og i tillegg byr ekstra samt betaler frakt. Prisnivået og inntekter der neste er ikke nærheten av nivået her i landet.

Anonymous poster hash: f435f...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg solgte en ting for 2100, men hun ville betale 3400 for den, om jeg sendte den som en gave til nigeria, og hun sa hun ville legge på ekstra 700 for frakt. Så jeg aaner ikke om jeg tør, det er liksom for godt til å være sant ..

Anonymous poster hash: 2c471...8b3

Om det virker for godt til å være sant så er det som regel det. Det der høres ut som ren svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et klassisk svindelforsøk. Søk på google så finner du mange som har opplevd det samme. Gjengangeren er at kjøperen er fra et afrikansk land, ønsker å benytte paypal og betaler for mye.

Anonymous poster hash: 06b10...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svindel. Hun sender en falsk melding fra paypal om at det er problemer blabla og får deg til å sende et par tusen kroner til. På den falske paypal meldingen så står det også gjerne at hun har betalt det dobbelte enn det hun skulle, slik at du vil synes at det er greit å sende de pengene. Vanskelig og forklare egentli, men det eneste du trenger å vite er at det bare er forsøk på svindel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du hadde garantert fått en eller annen bekreftelse på at betalingen var overført.. så hadde du sendt pakken og så var plutselig pengene trukket tilbake eller borte vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...