Gå til innhold

Løse hunder på felles tomt. Er det greit?


Gjest Propelly

Anbefalte innlegg

Gjest Propelly

Hei.

Bor i en firmannsbolig, der tomten er felles. Dvs parkeringsplass, uteområde, plen osv. Ene naboen min har tre store hunder, og har disse løs ute. Jeg har en kattunge på 6 mnd, som ikke tørr å være ute på grunn av dette.

Er dette noe jeg kan ta opp med henne og klage på? Denne naboen er veldig grinete, sur og sint av seg, og kommer til å bli illsint for et evt forslag om å ha hundene i bånd... Gruer meg derfor til å spørre.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Kan ikke svare helt på det du spør om, er usikker på hva som vil være riktig ang hunder i firmannsbolig, selv om jeg synes hun bør ta hensyn til andre. Men kattungen din er kun 6 mnd, som vil si at han ikke har utviklet stedsans og ikke bør være ute enda uansett. Den bør holdes inne minst 2-3 mnd til. Katten vil sannsynligvis også bli modigere etterhvert som den blir eldre, kommer jo litt an på hvordan hundene reagerer på katten. Er de aggressive mot pusen eller ignorerer de den? Er pus forresten kastrert?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propelly

Beklager, mener ikke å være frekk, men når katten min skal være ute og ikke var ikke det jeg spurte om. Det har jeg full kontroll på selv og velger å stole på vetrinær, pluss at jeg er erfaren med kattehold.

Problemet mitt er at jeg har 3 hunder rekenes løst rundt hjemmet mitt til alle tider, og både jeg og mitt besøk kan til tider være redd for disse hundene, og det plager meg så innmari. I tillegg er pusen min veldig skeptisk og tørr ikke gå ned trappen (jeg er ute sammen med henne).

Noen som har råd til meg? Har noen lov å drive på med hunder på denne måten, mtp båndtvang? Fellesområdene er jo til alles bruk, men denne naboen skrenker jo inn muligheten til å ta det i bruk....

Endret av Propelly
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt sameie er det en selvfølge at hunder får gå fritt på plenen, så fremt de er under oppsyn.



Anonymous poster hash: 00486...e0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder selv, men ville ikke godtatt at hunder skal gå løse på fellesområde. Er det ikke mulig å dele inn slik at dere får hver deres del? Så kan hundeeieren gjerde inn sin del.



Anonymous poster hash: 0b1c5...2b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde akseptert det hvis hundene er under oppsyn, men ville at dette skulle være avklart med beboerene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare i orden om det er greit for alle som bor der. Snakk med henne, og hvis hun ikke gir seg så lån deg en ponni for å understreke poenget.



Anonymous poster hash: 85fbf...62a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Propelly

Det er bare i orden om det er greit for alle som bor der. Snakk med henne, og hvis hun ikke gir seg så lån deg en ponni for å understreke poenget.

Anonymous poster hash: 85fbf...62a

Hehe, ikke dumt ;-)

Jeg kjenner naboen såpass fra væremåte - og det at naboen har vært vanskelig på andre ting at dette ikke kommer å gå knirkefritt akkurat..... Blæææ!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha en ponni :)

Eller stå å sløy fisk fra neste fisketur i felleshagen. Pass på at sloget står lett tilgjengelig. Om hundene kommer å spiser / ruller seg i sloget (ikke giftig men stinker som bare rakkern) så er ikke det din feil. :)

Skjønner hva du mener med grinete nabo, har dere en styreleder eller et hovedkontor? Jeg hadde en gang en sånn nabo, og da begynte jeg samtalen med at dette plager meg, og jeg håper vi kan bli enige, så slipper jeg å gå til styret (men si det på en supertrivelig måte) så får du naboen til å føle at han er grei som samarbeider uten å måtte gå til styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har katten mere rett til å være ute enn hundene? De må da kunne venne seg til hverandre slik at alle kan være ute

Anonymous poster hash: bdb53...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke ha hunder løse på fellesareal med mindre de er under oppsyn OG lydige/veloppdragne nok til at de ikke oppsøker folk eller dyr. Det sier seg selv at man ikke har hunder løse ute uten oppsyn (det er ikke lov en gang, med mindre de er forsvarlig inngjerdet), og dersom naboen sørger for å kun ha hundene ute når h*n er ute sammen med dem, så må det da begrense seg selv hvor lenge h*n gidder å sitte i hagen.

Angående kattunger så sier fagfolkene at de utvikler stedssans et sted mellom 6 måneder og 1 år. Men må naturligvis være ute i korte perioder sammen med menneskene sine før de slippes avgårde på egenhånd.

https://www.google.no/search?q=kattunge+stedssans&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=_GFcUofTDKbo4QSRoIGIBQ

Endret av Tiak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"I perioder uten båndtvang kan hunder bare være løs når de blir fulgt og kontrollert på en aktsom måte, eller er forsvarlig inngjerdet på et sted ikke åpent for allmenn ferdsel. Det er eksempelvis ikke tillatt å slippe hunden løs uten tilsyn i forbindelse med lufting."

https://www.politi.no/nord_trondelag/natur_miljo_og_sjotjeneste/hunder/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det kan være nytteløst å snakke med dem. Foreldrene mine har en nabo som har hunden sin løs hver dag. De bare slepper den ut når de vil, foreldrene mine har 2 bikkjer de og. Og siden dem har Alaska malamute så blir de fort overbeskyttende og går ikke alltid sammen med hubikkjer. Også har nabobikkja nesten bitt gamle hunden min som er hos foreldrene mine nå. Ho går å glefser og biter etter andre bikkjer..

Lurer på hvor mange ganger jeg og foreldrene mine har sagt det at de må sette bikkja si i bånd! Ihvertfall når halve hagan er inngjerda. En dag vil det gå veldig galt. Den har til og med stikki av en del ganger, drivi på motorveien osv..

Så jeg tror ikke det er noe vits i å si ifra. Du kan prøve, men da ender det bare med at dere blir uvenner osv... Da er det ikke så morsomt å bo der noe mer tenker jeg. Men siden foreldrene mine er i den samme situasjonen, så aner jeg ikke hva du skal gjøre fordi vi ikke vet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...