Gå til innhold

Den store treningstråden!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vil opprette en treningstråd, rett og slett fordi jeg tenker det kan være fint å kunne motivere hverandre, gi hverandre råd og rett og slett støtte hverandre når det går trått.

Stygge og slemme kommentarer kan man ta et annet sted, dette skal være en tråd for både glede og sinne. :)

Litt om meg:

Selv er jeg en som var svært aktiv som liten, trente karate i mange år, måtte slutte da jeg flyttet til en annen del av landet da jeg var 23 år. Jeg har slitt mye med å finne en ny treningsform som jeg trives med og liker. Har også tenkt å ta opp igjen karaten når jeg bor litt nærmere karatedojoen hvor jeg trente tidligere.

Uansett, jeg vil i bedre form, så det har jeg altså begynt med. Godis på lørdagene, ellers lever jeg lavkarbo, dog ingen fanatiker.

Jeg er kjempestolt av meg selv: jeg har endelig klart å knekke "treningskoden". Jeg trener annenhver dag, og det er akkurat nok til at jeg føler jeg blir i bedre form, det gir akkurat nok pauser til at jeg få hentet meg inn. Mitt store problem er at trening kan bli kjedelig. Det ser derimot ut som det nå begynner å bli en rutine, og det er annenhver gang kondis og styrke. Og jeg merker veldig godt hvor bra ryggen min har blitt etter treningen. Det er helt fantastisk å kjenne!

Uansett, andre sjeler der ute? Om man elsker trening eller ikke, sleng dere på!

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt om meg:

Som barn så hatet jeg gym ;) Jeg har alltid hatt dårlig selvtillit når det kommer til kropp og fysiske prestasjoner. Jeg gikk både på fotball og håndball et par år, men trivdes ikke med det. Mye tårer og angst var forbundet med sport!

Når jeg ble tenåring begynte jeg å gå masse lange turer og fant ut at dette virkelig var noe for meg - og det er det enda! Ellers hadde jeg en joggeperiode for et par år siden, som dabba veldig av. Starta med litt styrketrening hjemme i stua, men det blir aldri nok til å få noen effekt. Det eneste jeg klarer å holde "vedlike" er de lange turene mine.

I høst derimot har jeg fått et treningsgjennombrudd! Jeg har meldt meg inn i et "treningslag" hvor vi er ca 50 stk som trener på tirsdager og torsdager. Treningene er varierte: step, styrke, zumba, aerobic og fleksibilitet. Treningsinstruktørene er leid inn og flinke :) Endelig har jeg kommet inn i en god rytme jeg også! Treningen gir meg selvtillit, energi og glede! For første gang i mitt liv er trening forbundet med noe gøy. Håper jeg klarer å holde det oppe.

Målet mitt videre er å fortsette med disse treningene samt prøve å løpe eller jogge litt langdistanse på egenhånd også. - og å beholde treningsgleden (:

Kostholdsmessig lever jeg sunt i ukene, spiser mye sunn og god mat, men må klare å begrense helgekosen min litt, da den har en tendens til å skli ut i veldig mange kalorier.

Skrevet

Så bra det var noen som svarte i tråden. Og godt jeg tydeligvis ikke er alene. :)

Det har gått ganske bra denne uka, og jeg var veldig stolt av meg selv i går som i det hele tatt klarte å karre meg til trening. Var rett og slett litt "tungt" i går. Men det var allikevel en bra økt, og jeg hadde en veldig god følelse etter trening.

Det ble tre treninger denne uken, neste uke er planen fire, vi får se. Skal bort i helgen, så blir spennende å se om det faktisk blir noen trening på meg på fredag. Det er ihvertfall planen. ;)

Skrevet

Jeg slenger meg på! Søkte akkurat på "trening" på google for å få noen tips, så passet fint med denne tråden nå :)

Er 19år.

Jeg var mye mer aktiv som barn, og prøvde ut ulik type dans, håndball og idrettsskole. Men jeg har vel aldri funnet noe som var "min greie". Gikk også mye mer tur før. Alt fra søndagsturer på fjellet til kortere turer og kveldsturer.

Treningen skjærte seg vel da jeg begynte på ungdomsskolen. Jeg synes jeg var for gammel til dans (var mange unger på dansegruppene), ble mer trass og ville ikke være med på familieturer. Og jeg var for ung til å melde meg inn på treningsstudio...Jeg ble rett og slett lat!

På vgs. tok det seg litt opp igjen, da meldte jeg meg inn på treningsstudio. Problemet var vel at jeg ikke klarte å få fingen ut. Det var jo mye gøyere å ligge på sofaen og se film etc.

Men i sommer klarte jeg å få fingen ut. Gikk ned 5kg. Men mye av grunnen var nok at jeg spiste mindre pga. jeg hadde mer å gjøre, og derfor mindre tid til å tenke på god mat :fnise: I høst begynte jeg å gå mer inn for å komme meg til treningsstudioet. Når man først er kommet dit, så er det faktisk helt greit å trene! Men et problem igjen er studiene. Mye av tiden går til lesing, og jeg blir for sliten til å trene sent på kvelden. Men jeg skal prøve en ny løsning: trene rett etter forelesninger. Da får jeg det unnagjort, og trenger ikke å tenke på det resten av dagen. Jeg vil også begynne å gå turer, men har vanskeligheter med å finne venner som vil bli med (og da er det ikke like kjekt med tur).

Jeg prøver å bli sunnere, og prøver å velge sunnere alternativer når jeg handler. Jeg tenker meg også om to ganger for å finne ut om jeg faktisk er sulten eller bare har lyst på noe godt.

Mine mål er å gå ned noen kg til, spise sunnere og få en litt mer fit kropp (trenger ikke ha mye muskler, men vil ha en stram kropp).

Det er lett å tenke at "jaja, da gikk treningen i dass", når jeg vet jeg ikke kommer meg til treningssenteret. Så jeg tar gjerne imot tips om styrkeøvelser som kan gjøres hjemme, når jeg ikke har tid til å gå på treningsstudioet. Vil også forbedre kondisen (men hater intervaller), så tar gjerne imot tips for det også :)

Skrevet

Idag er det step&styrke for min del! Det er surt og kaldt ute (og jeg bor i et kaldt hus) så jeg motiverer meg med at jeg får bli skikkelig varm på trening! :P

Man tager den motivasjon man haver.

Flere som skal trene idag? Ha en fin tirsdag !

Skrevet (endret)

Jeg kom akkurat tilbake fra en noe mislykket løpetur på tredemølle. Klarte bare i underkant av 4 km i dag, pga. vondt i setet - som jeg mistenker skyldes piriformissyndrom. Nå er jo dette "syndromet" egentlig ikke en helt anerkjent diagnose, men det kjennes ut som muskelvondt, er akkurat i området der musculus piriformis sitter, og med utstråling på baksiden av låret - klassisk med andre ord, Så nå må jeg passe på å strekke ut hver dag. Prøver meg igjen med løping på torsdag, tenker jeg. Irriterende!

Edit: Jeg kan jo kanskje presentere meg samtidig. Er litt over 30 år, har en travel jobb, men prøver å få tid til å trene jevnlig. Liker best å gå fjellturer, jogge eller trene styrke. Går i tillegg til og fra jobb hver dag, det er 30 min rask gange hver vei, med en del stigning på veien til jobb. Jeg trener for å opprettholde en god helse, for å få en kropp jeg kan trives i og for å kompensere for at jeg er veldig glad i mat og drikke :fnise: Spiser sunn mat til daglig, dvs. hjemmelaget mat med mye grønnsaker. Prøver å begrense karbohydratinntak uten å øke fettinnhold så veldig mye. Jeg bruker Nike+ når jeg jogger, og det er en god motivasjon å se at jeg klarer lengre distanser på kortere tid. Skal også i gang med et mer strukturert styrketreningsprogram snart.

Endret av FruLuna
Skrevet

Så koselig å se flere i tråden, sånn blir man glad av! :)

I dag ble det ingen trening på meg, jeg hadde nemlig trening i går, så da er det hvile i dag. Og det passer meg bra, for jeg merker at jeg setter veldig pris på frikveldene mine.

Så kjedelig FruLuna, men: du prøvde ihvertfall, og det er det viktigste.

Jeg hadde en super dag i går, rent treningsmessig. Har skrevet om det i dagboka mi fra før, men jeg er faktisk kjempestolt, for jeg oppnår resultater jeg ikke hadde trodd for bare noen uker siden. Uansett, jeg er jo da ikke spesielt glad i å løpe. Jeg har alltid hatet det. Jeg har alltid vært eksplosiv og ikke spesielt utholdende. Så jeg klarte knapt å løpe 8 km/t i ett minutt. Jeg har ganske korte ben, så for meg er altså 8 km/t MYE. Føler bena går som trommestikker. :ler:

Uansett, i går hadde jeg 10 intervaller hvor jeg altså klarte å løpe 8-9 km/t i flere minutter i strekk av gangen. Det var helt fantastisk, og det gikk så lett! Jeg ble rett og slett nesten litt paff av meg selv. :fnise:

Skrevet

Dere er kjempeflinke! Stas å slå seg selv og bli bedre Yvonne! Hurra. Stå på :) 8km er ikke verst for noen som helst!

Nå har jeg også utført dagens treningsøkt. Er sliten og skjelver i armene :P Belønning: kose meg i sofaen og se Farmen på tv. Bruker per idag 3kg-vekter på alle styrkeøvelsene, men jeg har planer om å gå opp til 4kg. Det er mitt neste mål.

Neste planlagte trening er på torsdag så satser på jeg greier å dra meg ut døra da også.

Skrevet

Flink du også Bell! Det er alltid bra med mål man kan se framover til. :)

I morgen er det styrke også for meg. Styrke er det jeg synes er mest morsomt, kanskje fordi jeg føler jeg mestrer det bedre enn kondis sånn sett. Bruker vekter på mellom 5 og 15 kg (vanligvis 8 kg), alt ettersom hva slags strykeøvelser jeg tar med armene.

Så blir det også en del øvelser som f.eks markløft, knebøy og benkpress.

Skrevet

Hiver meg med! :)

Litt om meg; alltid vært veldig aktiv og drev med bl.a ridning, fotball og kick-boksing i oppveksten. Fikk problemer med knærne i 12-års alderen, legene trodde det "bare" var schlatters, men har i senere år fått påvist en medfødt feilstilling i anklene som forårsaker smerter i knærne. Har fått diagnosen patellofemoralt smertesyndrom, behandling hos fysioterapeut og opptrening. Har nå smertene delvis under kontroll, og trener fremdeles forsiktig.

Jeg trener på styrkerommet tilhørende den lokale skolen, og åpningstidene har hittil vært svært dårlige samt at styrkerommet er stengt så lenge skolen er stengt, så i går var faktisk første treningsdag etter sommerferien (og høstferien, så klart). Her er min treningsplan (brukte denne før sommeren og var fornøyd da også);

Mandag; C25K + styrke ben

Tirsdag; styrke bryst, skuldre, triceps og mage

Onsdag; C25K

Torsdag; styrke rygg og biceps

Fredag; C25K + styrke skuldre, biceps og mage

Lørdag og søndag er styrkerommet stengt så da blir det bare lengre tur med hunden om jeg gidder (jobber mye helg).

Skrevet

Jeg slenger meg med her!

Litt om meg:

Jeg har vel alltid vært aktiv. Drev med dans og fotball i barndommen og fram til videregående. Begynte da å trene på treningssenter og ble etter hvert gruppeinstruktør. Så har stort sett trent på senter de siste årene, både spinning, aerobic og styrke. Har det siste året også begynt å løpe litt, og har endelig klart å finne gleden i å kunne ta seg en løpetur ute. Så målet mitt fremover er å opprettholde den gode løpevanen og i tillegg få litt mer struktur i styrketreningen. Synes det er vanskelig å rekke alt jeg egentlig vil trene (luksusproblem?), særlig nå for tiden når jeg har prioritert å ha mange grupper for å tjene litt ekstra penger. Håper å få motivasjon til å trene litt mer strukturert av denne tråden :)

I dag har jeg hatt en bra treningsdag. Først ledet jeg en 60-minutters spinningklasse og deretter en 60 minutters aerobic-klasse. Veldig gøy, men det skal sies at jeg er relativt utslitt nå!

Skrevet

I dag har jeg trent styrke. En god økt!

Spørs når neste gang blir, siden jeg har mye på planen. Men jeg får forsøke å ta med en kveldstur hvis jeg ikke får sjans. Bedre enn ingenting!

Vurderer også å kjøpe noen vekter som jeg kan ha hjemme. Da blir det enklere å trene de dagene det er mye å gjøre.

Så flink du er Yvonne! Hvordan type intervaller løper du? Skulle gjerne fått opp kondisen litt, men sliter sånn med disse 4x4.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også trent i dag. Og i går! Spinningklasse i går og aerobic/styrkeklasse i dag. Har en plan om å få til en egentreningsøkt i morgen, mest sannsynlig løping på mølla :)

Skrevet

Slenger meg på! Jente på 21 år, trener på treningssenter, men går veldig i perioder. Nå har jeg ikke trent på en mnd pga to reiser (høstferie) og fordi jeg har vært syk. Jeg kan være veldig flink til å trene en periode, hvor jeg trener 3-4 dager i uken og prøver å holde meg sunn. Dette holder i et par uker, og så blir jeg lei av treningen, selv om jeg varierer (forskjellige gruppetimer, styrke, cardio, tredemølle osv), og slutter nesten helt en periode. I tillegg begynner jeg å spise usunt igjen med mye sukker og godteri. Dette er gjerne fordi jeg er lei meg for noe, og trøsten blir mat og godteri. Men jeg vil ikke holde på sånn her lengre!

Så i dag dro jeg meg selv til treningssenteret, og denne gangen skal jeg forsøke å holde meg til de gode vanene i litt lengre tid enn et par uker. Ikke godteri i ukedagene, forsøke å ha faste og varierte måltider, og trene 3-4 ganger i uka. Håper å få litt inspirasjon fra dere andre i denne tråden :)

• Liker 1
Skrevet

Igår ble det aerobic og styrke. Fornøyd med 2 treningsøkter så langt denne uka. Nå har jeg jobbehelg resten av uka, men skal prøve å få gått meg en tur eller to i helga også :)

Skrevet (endret)

Da var dagens økt ferdig :) Ca 45 min: Mye cardio, litt styrke. Sliten og fornøyd :) Nå er det bare å bli helt frisk så jeg kan yte max!

Endret av hjulvisp6
Skrevet

Idag droppa jeg den vanlige treningen, men jogga 4 km og gikk en 4 km tur med rask gange :)
- ikke så aller verst likevel håper jeg?

På torsdag er det aerobic&styrke igjen.

Skrevet

Jeg var på trening igår og det kjentes utrolig tungt. Armene var svake og kondisen ikke helt på topp, men jeg fikk nå gjennomført! Trent er trent ;)

Hvordan går det med dere?

Skrevet

Her er det mye trening for tiden. Har hatt mange gruppetimer, både spinning og i sal. Stort sett 1-2 om dagen. Veldig gøy!! (og fint å få betalt for å trene)

Skrevet (endret)

Jeg er her enda, men jeg har vært i Budapest fra tirsdag til i dag, så da har det blitt lite skriving. :)

Happiest: Når jeg kjører intevaller start jeg først med å ta det gradvis i 25 min. Det høres kanskje mye ut, men jeg sliter med at hvis jeg ikke får varmet opp ordentlig så får jeg innmari hold i siden - og jeg får "vanskeligheter med å puste". Så jeg begynner veeeldig rolig og øker gradvis for hvert minutt frem til jeg er på 5 km/t. Etter det så løper jeg i 8-9 km/t ettersom hvordan jeg føler meg. Sikkert ikke helt hvordan man skal gjøre det, men jeg må bare gjøre det sånn at jeg orker. Og da løper jeg rundt 10 intervaller fram til jeg har vært på tredemølla i rundt 60 min. Jeg tar det på gefühlen helt enkelt.

Man må finne sin greie har jeg skjønt. ;)

Sist jeg trente var på tirsdag, styrketrening i 30 min før jeg måtte dra til Budapest. I Budapest trente jeg ikke aktivt, men vi gikk 5-6 timer om dagen, i to dager, så i grunn føler jeg at jeg har fått trent allikevel. Er ganske gåen i bena altså.

Og til tross for at jeg har vært bortreist har jeg ikke rørt et eneste godteri. Jeg er veldig stolt av meg selv. I morgen derimot, da skal jeg kose meg. Og tilbake på treningsstudioet!

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...