Gå til innhold

Tannlege, voldtekt og refusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har utviklet ekstrem tannlegeskrekk (odontofobi) etter en voldtekt. Psykologen og psykriateren min er begge enige om at det har sammenheng med voldtekten.

Etter denne voldtekten har jeg også utviklet en personlighetsforstyrrelse (borderline-aktig), post traumatisk stress (ptsd) og bipolar lidelse II.

På grunn av alt dette går jeg foreløpig på AAP fra Nav, og jobber bitte litt ved siden av. Jeg har en inntekt på mellom 8000-10.000,- pr mnd, som er akkurat nok til at jeg klarer å betale husleie, regninger og mat.

Tannlegeskrekken min er så ekstrem at jeg må ha full narkose for å kunne gjennomføre tannbehandling.

Jeg var hos tannlegen i dag for en konsultasjon, og regningen kom på hele 30.000,-

Er det noen her som vet om jeg kan ha krav til noe form for refusjon, fra enten Nav eller noen andre på behandlingen min? Det er litt for mye penger for meg, men jeg MÅ til tannlegen nå.

På forhånd takk for svar :)

Anonymous poster hash: cc1a2...c32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo forsøke å søke støtte fra Nav. Legg ved attester fra lege, psykolog og tannlege på problemene som du sliter med. Det skader ikke å forsøke



Anonymous poster hash: 6df2f...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du oppfølging fra kommunens psykiatritjeneste eller hjemmesykepleien? Har du det har du rett på dekt tannlege. Jeg har forstått det sånn at det bare er medisiner eller spiseforstyrrelser som fører til direkte dekking av tannleg.

Forresten, har du veldig høyt skattetrekk? Jeg har minstesats AAP og ca 11 500 netto (5320 kroner per utbetaling * 26 utbetalinger /12 mnd).



Anonymous poster hash: 07d7b...3ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Jeg har ikke hjemmesykepleie, men går til en spesial avdeling på Ullevål for personlighetsforstyrrelser. Men jeg bor ikke i Oslo, så det er ikke i kommunen min.

Tror også jeg har litt høy skatt ja. Kanskje jeg burde sette den ned litt :) AAP utbetalingene mine er 8000,- i mnd, og så tjener jeg litt på jobbing, men da trekker de i AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos tannlegen i dag for en konsultasjon, og regningen kom på hele 30.000,-

Kan jeg bare spørre om hvordan en konsultasjon kan ende opp med å koste så mye? :klo:

Et lite Google søk viser følgende :)

1) Stønad til tannbehandling i følge Lov om Folketrygd:

Det er tannlegen som vurderer hvorvidt du har grunnlag for å få slik støtte, og du må derfor komme til undersøkelse hos oss før dette kan avklares. Tannlegen skal kunne dokumentere hvorfor du har et slikt krav, og grunnene etter denne loven kan være:

  • Periodontitt (tannkjøttsykdom)
  • Tannskade ved godkjent yrkesskade
  • Tannskade ved ulykke som ikke er yrkesskade
  • Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/erosjon (tanngnissing/syreskader)
  • Sykdommer og anomalier i munn og kjeve
  • Allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer
  • Hyposalivasjon (munntørrhet)
  • Tannutviklingsforstyrrelser
  • Bittanomalier
  • Svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen forøvrig
  • Infeksjonsforebyggende behandling ved særlige medisinske tilstander
  • Leppe-kjeve-ganespalte
  • Sjelden medisinsk tilstand (visse sjeldne sykdommer)
  • Manglende evne til egenomsorg ved varig sykdom eller ved varig nedsatt funksjonsevne

LES LOVEN

2) Stønad til tannbehandling i følge Lov om Sosiale tjenester:

Individer som i lengre eller kortere perioder har økonomiske problemer, kan i noen tilfeller få dekket nødvendig tannbehandling. Kosmetisk tannbehandling omfattes ikke av dette.

Ønsker du å søke om slik stønad, må du først ta kontakt med ditt lokale sosialkontor/NAV, og få tilsagn om støtte før du kontakter tannlegen. Stønad vurderes ut fra din økonomiske situasjon, men også nødvendigheten av tannhelsesjekk og behandling.

Du kan ikke fritt velge tannlege etter denne ordningen.

http://prestestientannlegepraksis.no/trygderettigheter_tannbehandling.php

Endret av LionQueen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiateren min ringte og ordna så jeg fikk betale bare 25% av tannlegeregningen. Spør psykiateren din om hun/han kan ordne det til deg å. Verdt et forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får avslag i pris på tannbehandling grunnet tidligere spiseforstyrrelser, så regner med at du bør få det også.

Endret av Keljo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helfo dekker evt tannlege, hos NAV vil du evt få tilskudd som sosialstønad - ikke som trygdestønad.

Tenkte det kunne være greit å vite :)

Lykke til.

Anonymous poster hash: 6eb32...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlege, spesialist eller psykolog kan søke for deg.

Anonymous poster hash: 83c53...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen skal være oppdatert på hva du kan ha krav på.

Det finnes nå en lov som sier følgende;

Vedrørende refusjon til tannbehandling ved redusert evne til egenomsorg.

Personer som lider av somatiske eller psykiske tilstander som reduserer pasientens evne til å ta vare på tennene, får dekning til tannbehandling på trygdens regning. Dette gjelder for pasienter med fysiske lidelser som vil hindre optimalt renhold, men Helfo tolker det også slik at personer med fobier, her under odontofobi/ tannlegeskrekk etc. vil få dekket behandling under dette nye/ reviderte punktet.

Kravet til dokumentasjon er legeattest fra relevant lege. Dette er tolket slik at fastlege er relevant lege, men dette må vurderes av hver enkelt lege.

Det er ikke satt noe tidsbegrensning, slik at tenner som ev. er skadet for mange år siden, kan erstattes. Kravet er at det dokumenteres ca. hvor lenge pasienten har hatt denne lidelsen.

Med redusert evne til egenomsorg, menes at odontofobien er så stor at du ikke klarer å ivareta tannhelsen, som jevnlig tannlegebesøk.

Jeg ser at du har vært hos tannlege å fått prisoverslag.Jeg synes det er rart at du ikke ble informert om hva du kan ha krav på å få dekket, Er du ikke fornøyd med tannlegen din eller hvis du ikke føler deg trygg der du går er det viktig at du finner en tannlege du kan få tillit til. Du må også opplyse tannlegen om at du har unnlatt å gå til tannlege pga tannlegeskrekk. Da vil dette bli tatt hensyn til. Er du veldig urolig før og under tannlegebesøket, kan du be tannlegen eller legen om å skrive ut beroligende til deg som du tar etter avtale i forbindelse med tannlegetime. Dette gjør det lettere både for deg som pasient og tannlegen å gjennomføre behandlingen.

Det kan være en fordel å gå til yngre tannlege da de som er nyutdannet også er oppdatert på refusjoner. Under tannlegeutdanningen jobbes det nå også med å få forståelse for bl.a odontofobi.

Det er ikke Nav som avgjør hvilken paragraf du kommer under eller hva du skal få dekket. Det er det den behandlende tannlegen som avgjør.

Du bør også spørre tannlegen om de har direkte oppgjør med Helfo. Har de det, betaler du kun egenandelen, også sørger tannlegen for å sende papirene om kravet til Helfo.



Anonymous poster hash: 37f2d...f7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre om hvordan en konsultasjon kan ende opp med å koste så mye? :klo:

Et lite Google søk viser følgende :)

Det var nok ikke det ene tannlegebesøket som kostet så mye, men totalt for å sette tennene til ts istand igjen.

Ellers kan du se bort ifra ditt google søk. Der kommer ikke alt fram, men les innlegget over her. Det i rødt er fra papirer jeg har fått hos min tannlege å ikke generell informasjon som ligger tilgjengelig på nettet.

Fastlege, spesialist eller psykolog kan søke for deg.

Anonymous poster hash: 83c53...447

Tannlegen skal søke Helfo, men det beste er å bruke en tannlege som har direkteoppgjør med Helfo. Dette gjør at man kun betaler egenandelen, også ordner tannlegen med dokumentasjoner til Helfo.

Psykiateren min ringte og ordna så jeg fikk betale bare 25% av tannlegeregningen. Spør psykiateren din om hun/han kan ordne det til deg å. Verdt et forsøk ;)

Det er tannlegen som avgjør hvilken gruppe pasienten kommer under, men det kreves en legeattest enten av fastlege eller psykiater.

Anonymous poster hash: 37f2d...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får avslag på tannbehandling grunnet tidligere spiseforstyrrelser, så regner med at du bør få det også.

Jeg trodde at de med spiseforstyrrelser fikk dekket deler av tannbehandlingen. Kanskje du skulle prøve en annen tannlege.

Anonymous poster hash: 37f2d...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nok ikke det ene tannlegebesøket som kostet så mye, men totalt for å sette tennene til ts istand igjen.

Ellers kan du se bort ifra ditt google søk. Der kommer ikke alt fram, men les innlegget over her. Det i rødt er fra papirer jeg har fått hos min tannlege å ikke generell informasjon som ligger tilgjengelig på nettet.

Anonymous poster hash: 37f2d...f7c

men ts kan likevel ha krav på at NAV betaler regningen fordi h*n har så dårlig økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men ts kan likevel ha krav på at NAV betaler regningen fordi h*n har så dårlig økonomi.

Gikk litt fort i svingen her på natta...

Ts kan nok søke Nav om å få dekket det som ikke dekkes av Helfo hvis inntekten er så lav. Men i utgangspunktet er det Helfo som dekker tannbehandling.

Skader ikke å prøve.

Anonymous poster hash: 37f2d...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Kejlo mente at hun fikk avslag på prisen :)

Jeg trodde at de med spiseforstyrrelser fikk dekket deler av tannbehandlingen. Kanskje du skulle prøve en annen tannlege. Anonymous poster hash: 37f2d...f7c

Det er det jeg får, ser at det kan misforstås det jeg skrev.

Tror Kejlo mente at hun fikk avslag på prisen :)

var det jeg mente :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts, har du fått gjort noe ang tannproblemene dine?



Anonymous poster hash: 37f2d...f7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...