AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Hva skal man svare på noe slikt? Noen her inne med noen tips? Stemor til en 6åring, som kan finne på å si noe slikt om jeg prøver å irettesette o.l. "Du er ikke moren min, pappa er sjefen her i huset.." Jeg prøver så godt jeg kan, og svarer derfor at "nei, jeg er ikke det, men jeg bor her jeg også, og har derfor litt å si." Blir dette feil? I såfall, hva skal man svare? Anonymous poster hash: 14857...a49
Lea2 Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Man slenger ballen over til sjefen i huset, som man selvsagt har diskutert slike ting med på forhånd. Hvordan har dere avtalt at dette skal fungere? Unger vil alltid prøve seg på alle mulige måter for å få det som de vil. 7
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Man slenger ballen over til sjefen i huset, som man selvsagt har diskutert slike ting med på forhånd. Hvordan har dere avtalt at dette skal fungere? Unger vil alltid prøve seg på alle mulige måter for å få det som de vil. Vi har snakket om dette, og far sier at jeg også skal være med å bestemme i huset. Dette er også sagt til barnet, som vet veldig godt at BÅDE jeg og far er "sjefene" i huset. Men det er vel en form for testing, vil jeg tro? Om det har noe å si, har vi bodd sammen i 2 år, barnet er her 50/50.Anonymous poster hash: e9752...1e4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Bare testing. Bare hold på ditt. Gjør òg det, men hva skal man svare når man får en sånn kommentar i fleisen? Er det greit svar jeg pleier å komme med? Jeg synes ikke det høres så verst ut, men det kan være bare meg og da. Så om det finnes andre forslag, sier jeg takk! Anonymous poster hash: e9752...1e4
Lea2 Skrevet 11. oktober 2013 #6 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg tror jeg hadde svart som sant er.. "Jeg er voksen og bestemmer her sammen med faren din og vi har snakket om dette før! Gå og rydd på rommet ditt!" 16
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #7 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg tror jeg hadde svart som sant er.. "Jeg er voksen og bestemmer her sammen med faren din og vi har snakket om dette før! Gå og rydd på rommet ditt!" Det var kanskje et bedre svar enn det jeg pleier å komme med. Tusen takk! TsAnonymous poster hash: e9752...1e4
Lea2 Skrevet 11. oktober 2013 #8 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Hva vet jeg.. jeg har ikke unger en gang. Ikke engang stebarn Men om jeg hadde fått et sånt svar fra en unge, så tror jeg at jeg heller hadde forsterket at jeg faktisk er voksen og bestemmer (uten å være truende riktignok) enn å begynne å vingle eller hisset meg opp for mye. (Kan riktignok litt pedagogikk, så jeg har lært det med å forklare og forklare og forklare og være konsekvent.. i teorien!) Endret 11. oktober 2013 av Lea2
Sulosi Skrevet 11. oktober 2013 #9 Skrevet 11. oktober 2013 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Sulosi, mod. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #10 Skrevet 11. oktober 2013 Hva vet jeg.. jeg har ikke unger en gang. Ikke engang stebarn Men om jeg hadde fått et sånt svar fra en unge, så tror jeg at jeg heller hadde forsterket at jeg faktisk er voksen og bestemmer (uten å være truende riktignok) enn å begynne å vingle eller hisset meg opp for mye. (Kan riktignok litt pedagogikk, så jeg har lært det med å forklare og forklare og forklare og være konsekvent.. i teorien!) Synes ikke det hørte for gæli ut jeg med eller uten barn! Jeg prøver også å være konsekvent, og si ifra på en måte som får meg til å virke "stø" på meg selv. Men det hender jo at jeg blir stilt til veggs med en sånn kommentar, så har vært greit å faktisk vite hva man kan svare på en grei måte. Og på en måte som går inn. Selv om det kommer en "attitude" fra barnet når man er konsekvent med det, er det viktig å vise at man mener alvor med det man sier. Ikke bare, bare dette her Men igjen, takk for svar som virker bedre enn det jeg driver med! Det skal prøves neste gang! TsAnonymous poster hash: e9752...1e4
Gjest slettetbruker Skrevet 11. oktober 2013 #11 Skrevet 11. oktober 2013 er det lovbrudd å klype en unge i øret? Mamma gjorde det på meg hele tiden???? 2
myself30 Skrevet 12. oktober 2013 #12 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg er stemor til ei på 13. Og har bodd sammen i 8 år. Hun sa aldri den kommentaren til meg - men venter fortsatt på at den skal komme i ungdomstiden. Hvis hun er uenig med noe jeg bestemmer og sier en slik kommentar fordi det er noe jeg sier nei til - har jeg bestemt meg for at svaret mitt er; Når din far er borte er det jeg som har ansvaret, og jeg sier nei. Hvis det er noe som hun ønsker å gjøre og jeg ikke vil la henne gjøre det. For når far er borte og du er hjemme med barnet har jo far overlatt styringen til deg. Gitt deg sin fullmakt på en måte. Er det noe i huset hun ikke får o.l. sier jeg bare at det er mitt hus også - og at jeg bestemmer der slik som far. Håper det hjelper deg. og lykke til. Mange kan være vanskelige bare får å få testet. Selv om man har et ellers så godt forhold til stebarna. Jeg krysser fingrene for min del om at jeg slipper å høre kommentaren. Men er forberedt - om den skulle komme...
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #13 Skrevet 12. oktober 2013 Hva skal man svare på noe slikt? Noen her inne med noen tips? Stemor til en 6åring, som kan finne på å si noe slikt om jeg prøver å irettesette o.l. "Du er ikke moren min, pappa er sjefen her i huset.." Jeg prøver så godt jeg kan, og svarer derfor at "nei, jeg er ikke det, men jeg bor her jeg også, og har derfor litt å si." Blir dette feil? I såfall, hva skal man svare? Anonymous poster hash: 14857...a49 Barn er flinke å teste sine omsorgspersoner. Du og faren bestemmer dere for hvilke regler som gjelder hos dere og holder dere til dem. Du er stemor og må kunne få ta del i barnets oppdragelse. Dere er en familie. Så synes svaret du gir barnet er greit, du kan også si du og pappaen er enige om hvordan dere skal ha det hjemme. Anonymous poster hash: 90e8f...2f2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #14 Skrevet 12. oktober 2013 Hva skal man svare på noe slikt? Noen her inne med noen tips? Stemor til en 6åring, som kan finne på å si noe slikt om jeg prøver å irettesette o.l. "Du er ikke moren min, pappa er sjefen her i huset.." Jeg prøver så godt jeg kan, og svarer derfor at "nei, jeg er ikke det, men jeg bor her jeg også, og har derfor litt å si." Blir dette feil? I såfall, hva skal man svare? Anonymous poster hash: 14857...a49 Vel, barnet har kun 1 mor og det er ikke deg...synes det da må være faren til barnet som kjører sjef.Anonymous poster hash: 6584a...0f5
Lea2 Skrevet 12. oktober 2013 #15 Skrevet 12. oktober 2013 Vel, barnet har kun 1 mor og det er ikke deg...synes det da må være faren til barnet som kjører sjef.Anonymous poster hash: 6584a...0f5 Den dette gjelder ting i et hjem som ikke moren til barnet har noe med å gjøre og når barnet er i dette hjemmet er det far OG stemor som bestemmer og de som har ansvaret. Far skal kjøre sjef.. absolutt.. men det betyr ikke at barnet skal ha fritt frem når han ikke er tilstede. Det blir helt feil om stemor må be far om lov til å si nei om ungen bestemmer seg for å bake sølekaker på kjøkkenbordet. 6
hjärterdam Skrevet 12. oktober 2013 #16 Skrevet 12. oktober 2013 Jeg ser på det som testing, på samme måte som min sønn kan si ting som "Det får jeg lov til hos pappa"osv. Mannen her (som da ikke er far til barnet) bestemmer like mye i forhold til hverdagen her i huset, altså antall timer TV-spill, rydding, språkbruk osv, av den enkle grunn at vi er to voksne i denne heimen, og vi skal ha like mye å si på hvordan hverdagen er. Oppdragelse osv er snakket litt om, dermed vet vi at vi står på likt sted i forhold til konsekvenser osv. Ser en AB over her sier noe om at barnet bare har en mor osv, og det er sant, men barnet har, så fremt det bor i hus med flere voksne, flere omsorgspersoner. Jeg hadde syntes det var veldig rart om min mann ikke engasjerte seg i det familielivet vi valgte å skape da vi flyttet sammen. 3
Stella-Polaris Skrevet 12. oktober 2013 #17 Skrevet 12. oktober 2013 Vel, barnet har kun 1 mor og det er ikke deg...synes det da må være faren til barnet som kjører sjef.Anonymous poster hash: 6584a...0f5 Så hvis far ikke er hjemme kan ungen gjøre akkurat som han/hun vil? Nei, det blir for dumt..
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #18 Skrevet 12. oktober 2013 Vel, barnet har kun 1 mor og det er ikke deg...synes det da må være faren til barnet som kjører sjef.Anonymous poster hash: 6584a...0f5 Jeg er ikke mor til barnet men det er mitt hus også. og det er samme regler for alle barna i huset (selvfølgelig litt forskjellig pga alder).Hun blir behandlet som de andre ungene i huset. Når mannen min ikke er hjemme så er det kun jeg som bestemmer i huset. Jeg er voksen,jeg har ansvaret. Moren hennes hadde ikke blitt glad om hun hadde fått sitte å spise godis å se på tv hele uka.og ikke gjort lekser. osv. Anonymous poster hash: 658b5...4d6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2013 #19 Skrevet 14. oktober 2013 Bare testing. Alle unger gjør det enten de bor med steforeldre eller kun foreldre. Du har fått gode råd til svar her. Det viktige er at du og mannen er enige (og det ser det jo ut som om dere er) og kjører fast linje. Hold på deres, så gir det seg etter hvert. Vær bare forberedt på at det kan ta tid Har hatt noe lignende her i huset nå med mitt barn og stefaren. Etter ett år ++ har hun skjønt at det ikke nytter å tro at ikke han bestemmer like mye her hjemme som meg. Og hun er stor Anonymous poster hash: 15e80...e1d
Hulderen Skrevet 14. oktober 2013 #20 Skrevet 14. oktober 2013 er det lovbrudd å klype en unge i øret? Mamma gjorde det på meg hele tiden???? Fysisk avstrafflse av barn er ikke lov. Hvis din mor kløp deg i øret, så gjorde hun noe galt. Det er ikke noe problem å oppdra barn uten å påføre dem smerte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå