Gå til innhold

Fredsprisen - hva synes dere?

Fremhevede innlegg

Gjest Marsvinet
Skrevet

De har altså besluttet å gi fredsprisen til OPCW, en organisasjon som jobber mot bruk av kjemiske våpen.

Ved meningsmlinger har Malala Yousafasai og Bradley Manning vært fredspris-favoritter, mens OPCW ikke var på skalaen en gang.

Har de driti seg ut igjen (tenker på Obama og EU) ?

Var dette en god beslutning av Fredspris-panelet?

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes Malala skulle fått den.

Så synes jeg det er rart at så mange får fredspris FØR de har gjort noe? Burde de ikke heller vise til noen konkrete resultater, og ikke bare ha en god plan?

Anonymous poster hash: 6e82e...ec6
  • Liker 1
Skrevet

Tipper Malala må bli drept før hun kan få den...

Anonymous poster hash: 02654...40b

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det var en riktig avgjørelse, selvom jeg ikke engang visste at denne organisasjonen var nominert.

Malala og Snowden burde uansett ikke fått denne prisen. Misforstå meg rett, de har begge gjort beundringsverdige og viktge ting, men det har ikke vært knyttet til å skape fred i en konflikt. De fortjener en mengde andre priser, men ikke Fredsprisen.

• Liker 2
Skrevet

Tipper Malala må bli drept før hun kan få den...

Anonymous poster hash: 02654...40b

Døde personer kan ikke motta en Nobelpris i noen kategori.

Jeg synes årets prisvinner er en verdig vinner. Og de har jo allerede oppnådd en god del. Organisasjonen er jo ikke ny. At det er en organisasjon som allerede har bevist at de er gode for noe i fredsarbeid og samtidig fortsatt har en jobb å gjøre, er noe som gjør at jeg synes dette er et godt tidspunkt for tildelingen av Nobels Fredspris.

• Liker 3
Skrevet

Dessuten kom det frem nylig at Malalas far har presset datteren til å være politisk aktiv og fronte aktivismen som han selv gjør, og det ville vært grunnleggende galt å gi en slik tung prestisje til et barn som blir presset.

Skrevet

Jeg tviler ikke på at OFRKV gjør en god jobb jeg er ikke helt overbevist om at dette er det viktigste spørsmål i en fredsdebatt. Vi har hatt Syria konflikten hvor det har vært brukt en liten mengde. Det forekom også noe i Irak tidligere og det har sikkert vært noen spredte bruk ellers som jeg ikke erinfrer i farta.

Poenget er at totalt så er problemet lite i forhold til mye annet. Så lenge og fredsprisen skal virke slik at det og skal påvirke i det nobel komiteen mener er riktig retning ser jeg ikke helt at det kan skje. Trusselen om bruk av kjemiske våpen i dag er ikke spesielt stor, på meg virker det som om avgjørelsen ble tatt akkurat i det det var fokus på situasjonen i Syria.

Kanskje var Malala Yousafzai for ung og en for stor bør på hennes unge skuldre. Mye kan gå galt i fremtiden. Men Malala har bevist at hun kan ta en tung bør, hun er skutt i hodet og reist seg. Lang sykehus opphold, hun drev en formidabel kampanje for at jenter skulle ta utdannelse. Hun opptrer i FN og på talerstolen i mange sammenhenger.

Henne respekterer jeg og jeg støtter hennes arbeid fullt ut, hun hadde vært en av de mest verdige vinnere i moderne tid. Men Jagland klarer ikke gjøre en ting riktig, ikke en gang. Det er godt gjort.

Skrevet

Døde personer kan ikke motta en Nobelpris i noen kategori.

Var det ikke ett år prisvinneren døde rett før utdelingen eller noe?

Anonymous poster hash: 061bf...b65

Skrevet

Var det ikke ett år prisvinneren døde rett før utdelingen eller noe?

Hva google kan finne =) http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/nobelprisvinner-var-doed-3600937.html

Glipper kan jo forekomme, men døde mennesker får egentlig ikke en Nobelpris. Det er noen gode vitenskapsmennesker opp igjennom som ikke fikk (del av) en pris fordi de var døde. De døde riktignok i litt bedre tid før tildelingen var vedtatt.

Skrevet

Jeg synes det var en riktig avgjørelse, selvom jeg ikke engang visste at denne organisasjonen var nominert.

Malala og Snowden burde uansett ikke fått denne prisen. Misforstå meg rett, de har begge gjort beundringsverdige og viktge ting, men det har ikke vært knyttet til å skape fred i en konflikt. De fortjener en mengde andre priser, men ikke Fredsprisen.

Veldig enig i dette, sånn i utgangspunktet. Imidlertid er det en helt drøss med fredsprisvinner de siste tiårene som strengt tatt ikke har drevet med fredsarbeid. Kan jo være de ønsker å snu litt på dette.

Skrevet

Glipper kan jo forekomme, men døde mennesker får egentlig ikke en Nobelpris. Det er noen gode vitenskapsmennesker opp igjennom som ikke fikk (del av) en pris fordi de var døde. De døde riktignok i litt bedre tid før tildelingen var vedtatt.

Innlegget var ikk ment som at det var sedvane i å gi. Mer for å vise at det ble oppstyr av at det ble gitt. =)

• Liker 1
Skrevet

Malala er en aktiv marxist, det er ganske inkompitabelt med fred. Det Bradley Manning gjorde kan ikke akkurat heller sies å være så fredsskapende heller, han lekket hundretusenvis av hemmelige dokumenter i håp om det beste om at de ville avsløre et eller annet, inkludert store mengder logger om militære operasjoner, hvem som samarbeidet med USA og med hva under krigene osv. Snowden var i hvert fall selektiv når det gjaldt hva han lekket, og lekket ikke en haug med dokumenter som ikke var av noen som helst relevans for poenget han ville få ut.

Skrevet

Veldig enig i dette, sånn i utgangspunktet. Imidlertid er det en helt drøss med fredsprisvinner de siste tiårene som strengt tatt ikke har drevet med fredsarbeid. Kan jo være de ønsker å snu litt på dette.

Det håper jeg virkelig. Fredsprisen som for eksempel gikk til Barack Obama var en skam for Nobels testament.

• Liker 1
Skrevet

Dag Hammarskjöld fikk da vitterlig Fredsprisen Post Mortem, han døde 18 september 1961 og fikk fredsprisen i 1961 også. Og han døde vitterlig før offentliggjøringen.

Skrevet

Fra Statutes of the Nobel Foundation §4:

Work produced by a person since deceased shall not be considered for an award. If, however, a prizewinner dies before he has received the prize, then the prize may be presented.

Skrevet

Fra Statutes of the Nobel Foundation §4:

Benekter du at Hamarskjøld fikk prisen Post Mortem bør du sette deg ned og lese historie.

Skrevet (endret)

Benekter du at Hamarskjøld fikk prisen Post Mortem bør du sette deg ned og lese historie.

Nei, jeg benekter ikke det. Regelen om ikke til deling post mortem ble satt inn i 1974

Endret av AUG---UAG

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...