Gå til innhold

Fordeler med Fagforbundet? Melde meg ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er medlem, har vært medlem i 5 år, men har nå ikke videre vikariat så tenker på melde meg ut. Jeg er blitt erstattet av ufaglærte assistenter ( er selv fagutdannet) En tror jo det skal lønne seg å være utdannet, men i dag brukes da assistenter og ufaglærte i mitt yrke (helse og omsorg) Så hva ville dere gjort?



Anonymous poster hash: 621e5...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterende at ufaglærte faktisk får jobbene før meg, er dette en sak for fagforbundet tro?



Anonymous poster hash: 621e5...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem, har vært medlem i 5 år, men har nå ikke videre vikariat så tenker på melde meg ut. Jeg er blitt erstattet av ufaglærte assistenter ( er selv fagutdannet) En tror jo det skal lønne seg å være utdannet, men i dag brukes da assistenter og ufaglærte i mitt yrke (helse og omsorg) Så hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 621e5...215

Har du jobbet på samme plassen eller for samme firma i 5 år? Det er regler som sier at hvis du har jobbet en viss tid i kommunen, så skal du tilbys fast stilling. Det er en fordel å ha jobbet mye i de årene.

Din fagforening skal bistå deg hvis du blir forbigått når du har jobbet lenge hos en arbeidsgiver. Det er jo det vi betaler kontigent for.

Jeg synes det er rart hvis din fagforening har godtatt at du blir forbigått til fordel for en ufaglært. Det skal lønne seg å være fagutdannet. Har du vært i kontakt med LO?

Ellers vil jeg også anbefale Delta. De er politisk uavhengig å har blitt et stort forbund. Jeg mener at du også får nedsatt eller ingen kontigent når du er arbeidsledig. Det er dumt å ikke være organisert.

http://delta.no/

Anonymous poster hash: 5f932...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme sted i snart 5 år. Vikar hee veien, men får nå ikke vakter pga asistenter får dem istedenfor. Har spurt om jeg har gjort noe galtl, ikke vært flink nok osv, men de sa nei, at de var fornøyd med meg, men hadde ikke videre jobb. Ok, skal jeg da melde meg ut? Har jo ikke inntekt mer heller :(



Anonymous poster hash: 621e5...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, masse skrivefeil....beklager, skrev veldig fort.



Anonymous poster hash: 621e5...215
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja samme sted i snart 5 år. Vikar hee veien, men får nå ikke vakter pga asistenter får dem istedenfor. Har spurt om jeg har gjort noe galtl, ikke vært flink nok osv, men de sa nei, at de var fornøyd med meg, men hadde ikke videre jobb. Ok, skal jeg da melde meg ut? Har jo ikke inntekt mer heller :(

Anonymous poster hash: 621e5...215

Hvis du vil melde deg ut av LO, må du sørge for å melde deg inn i f.eks Delta først. Vet du om de er representert på arbeidsplassen din?

Er de det, snakker du med tillitsvalgte for Delta, er de det ikke ringer du Delta på tlf; 02125 å får vite hvem du kan kontakte i din kommune. Når du har snakket med en fra Delta å meldt deg inn, sørger de for å melde deg ut av LO.

Forklar samtidig situasjonen din på arbeidsplassen, at du ikke lenger får vakter og blir forbigått av ufaglærte. Da settes "systemet" igang for å ivareta dine rettigheter.

Du skal på ingen måte bare akseptere å bli forbigått eller ikke få vakter. Du har jobbet såpass lenge der at du kan ha krav på fast stilling.

Du kan være medlem i Delta selv om du er arbeidsledig. Jeg er ikke sikker på om du betaler redusert kontingent eller ikke betaler i det hele tatt som arbeidsledig, men det får du vite om du kontakter de.

Anonymous poster hash: 5f932...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme sted i snart 5 år. Vikar hee veien, men får nå ikke vakter pga asistenter får dem istedenfor. Har spurt om jeg har gjort noe galtl, ikke vært flink nok osv, men de sa nei, at de var fornøyd med meg, men hadde ikke videre jobb. Ok, skal jeg da melde meg ut? Har jo ikke inntekt mer heller :(

Anonymous poster hash: 621e5...215

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal melde deg ut av et fagforbund, fordi du ikke får jobbe mer?

I Fagforbundet er det også slik at du slipper å betale kontigent når du er arbeidsledig, du betaler bare for eventuelle forsikringer. Ta en telefon til Fagforbundet og snakk med dem. Kanskje er det som noen over her sa, ulovlig å ha deg i vikariater så lenge uten å gi deg jobb. Du finner i alle fall ikke ut hva de kan hjelpe deg med, hvis du ikke tar kontakt med dem!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme sted i snart 5 år. Vikar hee veien, men får nå ikke vakter pga asistenter får dem istedenfor. Har spurt om jeg har gjort noe galtl, ikke vært flink nok osv, men de sa nei, at de var fornøyd med meg, men hadde ikke videre jobb. Ok, skal jeg da melde meg ut? Har jo ikke inntekt mer heller :(

Anonymous poster hash: 621e5...215

Jamen, har du vært i kontakt med Fagforbundet da? Eller den tillitsvalgte på arbeidsplassen?

Arbeidsgivere forsøker seg ofte på både det ene og det andre (som å benytte ufaglært, billig arbeidskraft), men det er jo derfor du har fagforeningen i bakhånd. Det hjelper ikke å være medlem, du må ta tak i saken og be om bistand- enten fra den tillitsvalgte eller fra forbundet direkte.

Jeg jobber i et fagforbund, og uten at medlemmene tar kontakt vet vi jo ikke hva som skjer ;) På en normaldag får vi inn kanskje 20 telefoner og noen mailhenvendelser, om smått og stort. Noen saker løses over telefon, andre med møter med arbeidsgiveren (vi stiller med advokat for den ansatte), og noen saker må gå rettens vei. Men jeg skjønner ikke helt at du vurderer å melde deg ut på grunnlag av arbeidsgivers praksis, hvis du ikke har vært i kontakt med fagforeningen først og forsøkt å få hjelp fra dem...? Ta en telefon i dag :)

Anonymous poster hash: a6158...a42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med Fagforbundet da? Du vet at et forbund ikke har tilgang til vaktlistene på alle arbeidsplasser i landet? De har heller ingen personlig dialog med hver eneste sjef i landet. Du burde vri all energien fra denne misnøyen på å faktisk løse problemet. Sett deg inn i regler, kontakt forbundet og hør om du har noen rettigheter. Ingenting løser seg ved å melde deg ut, du må jo snakke med noen om problemet.



Anonymous poster hash: 2dc83...79f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...