AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #1 Skrevet 11. oktober 2013 Hei! Jeg har nesten akkurat fått vite at jeg har PCOS. Hadde lenge en mistanke om at det kanskje var det, men det var ikke før jeg fikk bekreftet det at jeg ble litt bekymret.. Blir helt kvalm av å tenke på at det er ekle klumper inni kroppen min som mest sannsynlig aldri vil gå vekk. Jeg har ingen ønsker nå om å få barn, men jeg ble plutselig redd for at om jeg en dag kanskje vil, så kan jeg ikke, eller at det vil bli vanskelig. Følte jeg satt med en haug av spørsmål når jeg var ferdig hos gynokologen.. Og håper kanskje dere har noen tips og råd. Det eneste gynokologen sa til meg er at jeg burde gå ned i vekt, at jeg kommer til å ha litt vansker med å bli gravid hvis jeg vil det, og han ga meg p-piller (microgynon) for at jeg kanskje får mensen igjen. Har bare hatt mensen 3 ganger i løpet av det siste året. Men etter litt "googling" fant jeg ut at de fleste som har PCOS har insulinresistens. Er det noe jeg burde sjekke meg for hos legen? De siste 3 årene har jeg gått opp tilsammen 30+ kg, på grunn av at jeg ikke kan jobbe lenger (kronisk sykdom). Dette gjør at det er fryktelig vanskelig å slanke meg, da jeg ikke eier energi og noe som helst overskudd. Hjelp meg her, hvordan i all verden skal jeg klare å bli tynnere når jeg er en slappfisk som ikke orker en dritt? Er ikke flink til å ordlegge meg, og har en tendens til å få svært få svar, så jeg beklager på forhånd om eventuelle skrivefeil o.l. Anonymous poster hash: 45b46...639
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #2 Skrevet 11. oktober 2013 Mye av det med å hå ned i vekt handler om hva du spiser, så kan anbefale for eksempel et Grete Roode- kurs, elns. Og ja du burde sjekke dette med insulinresistens da dette kan være en faktor. Fysisk aktivitet kan også hjelpe deg til å få mer energi, nok å bare komme deg ut å gå noen turer. Da du har fått p-pillene vil dette også mest sannsynlig være med på å stabilisere vekta di.Anonymous poster hash: 5a791...e88
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #3 Skrevet 11. oktober 2013 Du sier du har PCOS, men har du hormonubalanse eller bare cyster på eggstokkene? Cyster på eggstokkene kan gå helt vekk. Du kan sjekke deg for insulinresistens, noen synes det hjelper med metformin for vektnedgang og syklus. Å bli gravid kan være vanskelig uansett, du har en fordel som vet årsak og er forberedt. Det er ikke sikkert det kommer til å være noe problem, så ikke bekymre deg før det er aktuelt. PCO-damer har iht min erfaring ofte god effekt av lavkarbokosthold. Anonymous poster hash: 4042d...ae8
Meridian Skrevet 11. oktober 2013 #4 Skrevet 11. oktober 2013 (endret) Altså, det er ikke så mye som skal til for å gå ned i vekt. Jeg raste selv ned i vekt bare ved å endre på kostholdet, og jeg spiste meg likevel god og mett til hvert måltid. Jeg drev aldri med noen hardtrening, men jeg beveget meg hver dag, Enten gikk jeg tur, eller så tok jeg meg en sykkeltur. Om vinteren gikk jeg alltid på ski, eller bare gikk en tur til butikken eller jobben. Man må ikke på helsestudio og ta helt av. Dessuten vil energien din komme tilbake når du legger om kostholdet. Jeg kuttet ut alt av gluten og melkeprodukt, og var forsiktig med sukker. Kun godis i helgene. Jeg kuttet ut brusen, og erstattet dette med vann. Vann er eneste tørstedrikk, og drikk vann til hvert måltid. Om du ønsker en bruslignende drikk så kan du drikke farris. Eventuelt blande farris med juice. Jeg starter alltid dagen med vann, og avslutter dagen med vann. Jeg spiste kun fett, proteiner, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter. Jeg spiste dermed alt av fisk, hvitt kjøtt, mørkt kjøtt, grønsaker og bær. Vær forsiktig med frukt, det holder med en frukt om dagen. Selv spiser jeg grønsaker hver dag og flere ganger om dagen - det er ikke farlig. Spiser mer bær enn frukt, fordi bær ikke inneholder dette fruktsukkeret, men er rik på antioksidanter og mye annet bra. Frukt er bra også, men pga fruktsukkeret bør man spise begrenset av dette. Ikke vær redd for det sunne fettet som fins naturlig i nøtter, frø, avokado, fet fisk. Det er slankende og fett fordriver fett. Så dette kan du spise mye av hele uka. Spis også grønsaker hver dag. Lag deg gode wokker(bruk kokkosfett/olje for steking, fåes kjøpt på helsekost)med alt av grønsaker. Lag deg gode salater av diverse bladgrønsaker som spinat, ruccula osvosv sammen med ønsket salat. Pynt det opp med pinjekjerner og sunne oljer. Ha oppi laks, kylling, eller lag deg en tacosalat med mye avokado til. Jeg spiser ikke noe potet eller ris eller gulrot, da dette er stivelse i. Men jeg spiser det er sjelden gang, men føler jeg blir tung i magen av dette. Jeg metter meg rett og slett på protein og fett og grønsaker. Det er karbohydrater til grønsaker, bær og frukt, men det er bra kabohydrarter som kroppen trenger. Ris, potet er noe kroppen ikke trenger... Det er viktig å lage seg sunn og god mat hver dag, og det er ikke så dyrt når det kommer til stykke. Enten kan jeg lage meg smooothie av bare bær som jeg blander chia-frø oppi(fåes kjøpt på helsekost, og er veldig næringsfulle og gode), eller så lager jeg meg egg og bacon - supersunn frokost! Jeg spiser alltid to stekte eller kokte egg og steker 3-4 baconskiver til. Spiser med salat, ruccula, spinat til. eller majones og agurk om det er kokte egg. Jeg lager mitt eget knekkebrød som kun er lagd av sesamfrø, linfrø, solsikkefrø, valnøtter, vann eller egg i og himalayasalt(sunneste saltet som fint og helt naturlig, og fåes kjøpt på helsekost.) Om du går inn for dette vil du oppleve å gå ned i vekt, og du vil få tilbake energien din. Jeg tåler ikke melk, men om du tåler melk, må du gjerne bruke rømme og ost og melk og yoghurt. Eventuelt lage din egen frokostblanding av nøtter og frø, og spise med yoghurt til. Det er bare å søke etter oppskrifter på nettet. Du kan t.o.m. lage kaker som er glutenfrie, melkefrie og sukkerfrie, og som er sunne og gode. Da blir det ofte brukt mørk sjoklade som er mye sunnere enn den med melk og sukker. Håper du får masse tips her, og at du finner ut av dette. Det er ikke så vanskelig når du først kommer igang! Lykke til! PS: Dette kostholdet har også positiv virkning på PCOS og uønsket hårvekst og alt som følger med. Jeg har ingen problem med mens lenger, og jeg har heller ingen menssmerter. Endret 11. oktober 2013 av Bølle
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2013 #5 Skrevet 11. oktober 2013 Jeg tar ikke p-piller for å få mensen tilbake. Jeg hadde før mensen 1-2 ganger i året.Nå har jeg det helt vanlig. kjøpte vitex for å få stabilisert mensen. Når det gjelder å gå ned i vekt. så tok jeg en ting av gangen. Begynte med trening. litt etter litt. ble bare mer og mer. så sluttet jeg med godis. etter det var vellykket. tok jeg tak i de andre spisevanene mine. Det funket på meg. men er utallige ting du kan gjøre. Anonymous poster hash: 5790d...b90
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2013 #6 Skrevet 12. oktober 2013 Du sier du har PCOS, men har du hormonubalanse eller bare cyster på eggstokkene? Cyster på eggstokkene kan gå helt vekk. Du kan sjekke deg for insulinresistens, noen synes det hjelper med metformin for vektnedgang og syklus. Å bli gravid kan være vanskelig uansett, du har en fordel som vet årsak og er forberedt. Det er ikke sikkert det kommer til å være noe problem, så ikke bekymre deg før det er aktuelt. PCO-damer har iht min erfaring ofte god effekt av lavkarbokosthold. Ble litt usikker nå faktisk og husker ikke helt om det var PCO eller PCOS gynokologen sa.. Men regner med det er PCOS i og med at jeg ikke har mensen, overvektig, og er rimelig sikker på at jeg har fått mer hår på magen og en litt mørkere "bart" Gynokologen så nesten litt sjokkert ut når han så alle cystene, han sa det var veeldig mange. Har ikke fått pratet med legen min etter jeg fikk vite det, da jeg kanskje tenkte legen ville kontakte meg om det er noen blodprøver jeg må ta. Men kanskje jeg rett og slett skal ringe og høre om de burde sjekke om jeg har insulinresistens? Jeg leste litt om metformin og ser det er veldig mange som har klart å gå ned i vekt etter de begynte på det. Hvis det er PCOS og insulinresistens jeg har, skal jeg absolutt begynne på metformin! Altså, det er ikke så mye som skal til for å gå ned i vekt. Jeg raste selv ned i vekt bare ved å endre på kostholdet, og jeg spiste meg likevel god og mett til hvert måltid. Jeg drev aldri med noen hardtrening, men jeg beveget meg hver dag, Enten gikk jeg tur, eller så tok jeg meg en sykkeltur. Om vinteren gikk jeg alltid på ski, eller bare gikk en tur til butikken eller jobben. Man må ikke på helsestudio og ta helt av. Dessuten vil energien din komme tilbake når du legger om kostholdet. Jeg kuttet ut alt av gluten og melkeprodukt, og var forsiktig med sukker. Kun godis i helgene. Jeg kuttet ut brusen, og erstattet dette med vann. Vann er eneste tørstedrikk, og drikk vann til hvert måltid. Om du ønsker en bruslignende drikk så kan du drikke farris. Eventuelt blande farris med juice. Jeg starter alltid dagen med vann, og avslutter dagen med vann. Jeg spiste kun fett, proteiner, vitaminer, mineraler, sporstoffer og antioksidanter. Jeg spiste dermed alt av fisk, hvitt kjøtt, mørkt kjøtt, grønsaker og bær. Vær forsiktig med frukt, det holder med en frukt om dagen. Selv spiser jeg grønsaker hver dag og flere ganger om dagen - det er ikke farlig. Spiser mer bær enn frukt, fordi bær ikke inneholder dette fruktsukkeret, men er rik på antioksidanter og mye annet bra. Frukt er bra også, men pga fruktsukkeret bør man spise begrenset av dette. Ikke vær redd for det sunne fettet som fins naturlig i nøtter, frø, avokado, fet fisk. Det er slankende og fett fordriver fett. Så dette kan du spise mye av hele uka. Spis også grønsaker hver dag. Lag deg gode wokker(bruk kokkosfett/olje for steking, fåes kjøpt på helsekost)med alt av grønsaker. Lag deg gode salater av diverse bladgrønsaker som spinat, ruccula osvosv sammen med ønsket salat. Pynt det opp med pinjekjerner og sunne oljer. Ha oppi laks, kylling, eller lag deg en tacosalat med mye avokado til. Jeg spiser ikke noe potet eller ris eller gulrot, da dette er stivelse i. Men jeg spiser det er sjelden gang, men føler jeg blir tung i magen av dette. Jeg metter meg rett og slett på protein og fett og grønsaker. Det er karbohydrater til grønsaker, bær og frukt, men det er bra kabohydrarter som kroppen trenger. Ris, potet er noe kroppen ikke trenger... Det er viktig å lage seg sunn og god mat hver dag, og det er ikke så dyrt når det kommer til stykke. Enten kan jeg lage meg smooothie av bare bær som jeg blander chia-frø oppi(fåes kjøpt på helsekost, og er veldig næringsfulle og gode), eller så lager jeg meg egg og bacon - supersunn frokost! Jeg spiser alltid to stekte eller kokte egg og steker 3-4 baconskiver til. Spiser med salat, ruccula, spinat til. eller majones og agurk om det er kokte egg. Jeg lager mitt eget knekkebrød som kun er lagd av sesamfrø, linfrø, solsikkefrø, valnøtter, vann eller egg i og himalayasalt(sunneste saltet som fint og helt naturlig, og fåes kjøpt på helsekost.) Om du går inn for dette vil du oppleve å gå ned i vekt, og du vil få tilbake energien din. Jeg tåler ikke melk, men om du tåler melk, må du gjerne bruke rømme og ost og melk og yoghurt. Eventuelt lage din egen frokostblanding av nøtter og frø, og spise med yoghurt til. Det er bare å søke etter oppskrifter på nettet. Du kan t.o.m. lage kaker som er glutenfrie, melkefrie og sukkerfrie, og som er sunne og gode. Da blir det ofte brukt mørk sjoklade som er mye sunnere enn den med melk og sukker. Håper du får masse tips her, og at du finner ut av dette. Det er ikke så vanskelig når du først kommer igang! Lykke til! PS: Dette kostholdet har også positiv virkning på PCOS og uønsket hårvekst og alt som følger med. Jeg har ingen problem med mens lenger, og jeg har heller ingen menssmerter. Vet det ikke er så mye som skal til for å gå ned i vekt. Jeg sitter relativt stille og er i lite aktivitet på grunn av den andre sykdommen min. Det er denne som hindrer meg i å få den lille energien det krever å ta en sykkeltur eller en liten gåtur.. Men når det kommer til matveien så kan jeg nok bli rimelig mye flinkere, og jeg ser du nevner lavkarbo -Noe som høres bra ut, men "vanskelig" for ei som er relativt kjedelig og kresen i matveien. Hvis jeg ikke skal spise ris eller poteter, hva i all verden skal jeg spise da? Bare salat og nøtter? Uff, nå trur du jeg er veldig negativ. Og jeg mener ikke å være vrang så du må ikke tro jeg ikke vil gå ned i vekt, for det vil jeg! Men jeg har liksom prøvd så lenge å gå ned i vekt, at jeg har gitt helt opp. Mest på grunn av at jeg er kresen når det kommer til grønnsaker og fisk. Ikke liker jeg farris heller, og er avhengig av cola.. Anonymous poster hash: 45b46...639
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå