Gå til innhold

Unngå lisens ved annskaffelse av dekoder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer flyttet hjemmefra og ut sammen for ganske nøyaktig ett år siden. Da vi kjøpte TV til leiligheten hadde vi med svigermoren min som satte den i hennes navn, slik at vi slipper lisens. (Hun betaler sin uansett)

Inntill nå har vi ikke hatt kanaler, men i steden sett på netflix gjennom apple TV, og brukt tv'en til å spille konsoll på, samt se nedlastede filmer gjennom HDMI.

Vi har ikke fått noen kontrolører på døren, logisk nok siden de ikke har noe bevis på at vi har tv, og vi ikke er "oppført" noe sted.

Etter hvert har vi likevell opplevd et savn etter å se fks nyhetene på tv, og å følge med på tv-serier, og se på tv-kanaler enkelt og greit. Derfor har vi besluttet å skaffe oss Rikstv eller noe i den dur. En kanalpakke i hvertfall! ;-)

Kan vi sette denne og i svigermor sitt navn? Det er i hvertfall det vi tenker å gjøre. Det har vell ikke noe å si hvilket navn og adresse abonementet er satt på så lenge det er vi som betaler? Altså: det gjør ikke noe om dekoderen står koblet til tv'en vår på en annen adresse enn den er "registrert" til?

Anonymous poster hash: e6a34...5dc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her. Ville legge til at grunnen til at vi ikke vil betale lisens i utgangspunktet er at vi synes det er tåpelig å betale alvorlig mye penger for en kanal vi ikke ser på i det heletatt. Har også problem med tvangen bak dette, at du ikke har muligheten til å "slippe" NRK. Hadde vi sluppet å ha kanalen, hadde vi aldri i livet skaffet det. Prisen på lisensen er jo like mye som vi hadde betalt for en kanalpakke i året, og det er jo kanaler vi faktisk vi hadde sett på!

Dessuten er vi begge "fattige studenter", så 2600,- for tull er faktisk alt for mye for oss.

• Liker 1
Skrevet

Skam deg! Har du ikke råd til å betale lisens, har du ikke råd til TV, din snylter.

Anonymous poster hash: f31ab...ed9
  • Liker 7
Skrevet

TS her. Ville legge til at grunnen til at vi ikke vil betale lisens i utgangspunktet er at vi synes det er tåpelig å betale alvorlig mye penger for en kanal vi ikke ser på i det heletatt. Har også problem med tvangen bak dette, at du ikke har muligheten til å "slippe" NRK. Hadde vi sluppet å ha kanalen, hadde vi aldri i livet skaffet det. Prisen på lisensen er jo like mye som vi hadde betalt for en kanalpakke i året, og det er jo kanaler vi faktisk vi hadde sett på!

Dessuten er vi begge "fattige studenter", så 2600,- for tull er faktisk alt for mye for oss.

Du betaler ikke for å se på NRK, du betaler for å ha TV. Stor forskjell.

Det er ikke tull, det er en avgift som du sniker deg unna. Ingen syns synd på dere fordi dere er ‹‹fattige studenter››, det er et valg det og. Alternativet er at det går over skatteseddel og da har ingen noen valgfrihet lenger.

• Liker 7
Skrevet

Det er uansett tåpelig å betale for BRUK at tv'en som allerede er betalt for.

• Liker 1
Skrevet

Skam deg! Har du ikke råd til å betale lisens, har du ikke råd til TV, din snylter.

Dust... Lisensen er dust! Og den er for NRK!

Har svigermora di RiksTV? For man kan ha tv på 4 plasser om man har det :)

• Liker 5
Skrevet

Haha, helt enig! ;)

Nei, hun har Canal Digital tror jeg. :)

Skrevet

Går fint an da også, gjort det selv :) Du trenger selvfølgelig antenna og en dekoder, dekoderen bestiller svigermora di og antenna får du sikkert kjøpt av noen om det ikke er fra før av. Må også ha LNB-hode, det følger enten med antenna eller så får man det hos CD.

Billigere blir det for begge også!

Skrevet

Går fint an da også, gjort det selv :) Du trenger selvfølgelig antenna og en dekoder, dekoderen bestiller svigermora di og antenna får du sikkert kjøpt av noen om det ikke er fra før av. Må også ha LNB-hode, det følger enten med antenna eller så får man det hos CD.

Billigere blir det for begge også!

Flott! Takk for tipset/forklaringen! ;)

Skrevet

Du betaler ikke for å se på NRK, du betaler for å ha TV. Stor forskjell.

Det er ikke tull, det er en avgift som du sniker deg unna. Ingen syns synd på dere fordi dere er ‹‹fattige studenter››, det er et valg det og. Alternativet er at det går over skatteseddel og da har ingen noen valgfrihet lenger.

Tullball. Man betaler til nrk ! De prøver seg med å si at det er en avgift for å ha tv, men den logikken bristert når de ønsker å ha lisens på både data og mobiltelefoner fordi der har man mulighet til å se på nrk. Hater nrk lisens folka.

• Liker 2
Skrevet

Nei, du er en dust snylter!

• Liker 3
Skrevet

Tullball. Man betaler til nrk ! De prøver seg med å si at det er en avgift for å ha tv, men den logikken bristert når de ønsker å ha lisens på både data og mobiltelefoner fordi der har man mulighet til å se på nrk. Hater nrk lisens folka.

Alternativet er at du betaler over skatteseddelen. Er det så fryktelig vanskelig å forstå?

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes fartsgrenser er dust. Og i hvert fall nå når botepengene vil gå til Frp.

Anonymous poster hash: 411f8...a75

Skrevet

Alternativet er at du betaler over skatteseddelen. Er det så fryktelig vanskelig å forstå?

Jeg diskuterte ingenting om alternativ her i det heletatt jeg. Jeg svarte på at det var en nrk lisens og ikke tv lisens. Er det så fryktelig vanskelig å lese?

Skrevet

Nei, du er en dust snylter!

HaHa, jeg snylter faktisk ikke! Er to tv-er i huset, jeg bor i leilighet hos pappa, så jeg går under hans! :fnise:

Skrevet

Jeg synes fartsgrenser er dust. Og i hvert fall nå når botepengene vil gå til Frp.

Anonymous poster hash: 411f8...a75

Jeg syns også fartsgrenser er dust... Så hva var poenget ditt egentlig?

Skrevet

Hvorfor ikke betale før f.eks TV sumo og kjøre det opp på tven

Anonymous poster hash: c87a9...fdc

Skrevet

HaHa, jeg snylter faktisk ikke! Er to tv-er i huset, jeg bor i leilighet hos pappa, så jeg går under hans! :fnise:

Til info, uten at jeg vet om du er student eller ikke:

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 4, ledd I.

http://www.nrk.no/lisens/ (se under "ofte stilte spørsmål")

Og til TS: nei, du har ikke lov til å gjøre det. Som du ser over, så har det kun noe å si hvorvidt du er fullt ut forsørget av de som eier abbonementet eller ikke. Hvis du ikke er det så skal du betale lisens, uansett hvor dekoderen er (også i samme hus). Les mer på NRKs sider.

• Liker 4
Skrevet

Jeg diskuterte ingenting om alternativ her i det heletatt jeg. Jeg svarte på at det var en nrk lisens og ikke tv lisens. Er det så fryktelig vanskelig å lese?

Nei, men du tar feil.

Skrevet

Jeg syns også fartsgrenser er dust... Så hva var poenget ditt egentlig?

Fartsgrenser er dust, faktisk. Ja, helt til noen kjører deg ned i 140 km i timen, eller?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...