Gå til innhold

Middag for ca 300,-/600,- på en uke


Brimi

Anbefalte innlegg

Noen som har lyst til å hjelpe meg med hva vi kan spise til middag for 300,-/600,- på en uke og evnt. sette opp en ukeplan? :) Med middag og andre ting. Får nok sløyfe osten (for den er dyr) og kyllingpålegget :-p.

Grunnen til at jeg sier 300/600 er fordi jeg vet ikke om dyrlegebesøket idag blir dekket av forsikringen. Er forøvrig ikke store forskjellen om det går igjennom eller ei :-p

Det vi har i skapene:

- Mel (spelt/rug/litt fint mel).

- Melk.

- Gjær.
- Pasta.

- Bacon.

- 2 kyllingfileter igjen.

- Litt restemiddag.

- Havregryn.

- Masse sauser (Bretagne, bearnaise. brun saus)

- 2 koteletter.

- Ca. 400g grønnsaker fryst.

- 1 Hermetisk boks med grønnsaker.

- 2 porsjons beger med nudler.

- Lapskaus på boks.

- 4 fiskefileter til kjæresten, jeg er allergisk.

- Forskjellig frø (linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø osv)

- Ris.

- Lasagne plater.

- Masse tomatsuppe :-p.

- Knekkebrød og brød. Vi trenger antageligvis 2 brød til.

- Kjøpte en ost idag og den vil nok holde ihvertfall noen dager.

- Har masse smør.

- Har litt pålegg også.

Planlegger å kjøpe:

- Jordbærsyltetøy.

- Billig kjøttdeig (som jeg da kan spe ut på gryterettene)

- Egg.

- Gulerøtter.

Er sliten idag, og dette stresser meg. Så om noen har lyst til å hjelpe meg med å sette sammen dette til 6-7 måltider så hadde jeg blitt kjempe glad! Jeg ser jo at vi har ganske mye i skapene, men jeg klarer for all del ikke å sette det sammen til 6 middager. Klarer kanskje 3-4, ellers er jeg helt tom for ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo lage mye av det du har. Men pasta, kjøttdeig og pastasaus fra rema1000 blir vel en 50 lapp, lag hjemmelaget hamburgerbrød og hjemmelaget hamburger 30-60,-

Hjemmelaget pizza. iom at du har ris og saus kan du kjøpe koteletter for 40-50,-

Kutt kyllingen og bacon i små biter og kjøp poteter som du kutter i terninger, og tilsett feks grønnsaker/pasta og en saus.

Se etter rema1000 sin middags-app der er det en del tips med prislister.

Tips til brød er kneipen på ica til 10,- Den er 10 ganger bedre enn billigbrødet til rema og kiwi pluss at du får brødkort så kjøper du 4 billig kneiper så får du ett valgfritt brød gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Skal ha det i bakhodet når jeg skal handle. Rekker nok dessverre ikke å kjøpe 4 brød. Forhåpentligvis blir ikke dyrlege regningene så store videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at du tenker slik!

Et tips generelt er å gjøre dette hver uke, ikke bare når det er en stor regning. Utrolig hvor mye penger som spares ved å handle fornuftig, en gang i uka, basert på hva man allerede har stående. Mindre fare for at matvarer ikke blir brukt opp også. Og kostholdet kan bli sunnere når man legger opp en matplan ut i fra fornuften heller enn hva man har lyst på hver dag.

Vi gjør dette hver uke, uavhengig av om vi har lite eller mye penger stående på matkontoen.

Penger spart på fornuftig handling kan feks brukes til å lage en bufferkonto for veterinærutgifter ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve å få laget en matplan hver uke. Ser for meg at det blir lettere å handle da også. Blir litt dyrt siden vi ofte spiser posemat, fjordland eller hermetisk mat( lapskaus). Spesielt etter at jeg begynte å lage middagene:)

Jeg har pleid å sette av 1000,- i måneden til kattene, som skal gå til dyrlege, vaksiner, helsesjekk, forsikringer osv. Men har vært dum og ikke kommet ordentlig igang med det. Når økonomien er på stell igjen skal jeg være streng med å la de pengene stå på kattekontoen:-p

Ser ut som om det er rundt 100 dager til jeg må betale egenandel igjen også :) Så da skal jeg burde klare å få spart opp egenandelen ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop Obs bruker å ha 40 prosent avslag på all frukt og grønt. Du kan jo sjekke om de har det nå.



Anonymous poster hash: 32ad6...ede
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har i skapene:

- Mel (spelt/rug/litt fint mel).

- Melk.

- Gjær.
- Pasta.

- Bacon.

- 2 kyllingfileter igjen.

- Litt restemiddag.

- Havregryn.

- Masse sauser (Bretagne, bearnaise. brun saus)

- 2 koteletter.

- Ca. 400g grønnsaker fryst.

- 1 Hermetisk boks med grønnsaker.

- 2 porsjons beger med nudler.

- Lapskaus på boks.

- 4 fiskefileter til kjæresten, jeg er allergisk.

- Forskjellig frø (linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø osv)

- Ris.

- Lasagne plater.

- Masse tomatsuppe :-p.

- Knekkebrød og brød. Vi trenger antageligvis 2 brød til.

- Kjøpte en ost idag og den vil nok holde ihvertfall noen dager.

- Har masse smør.

- Har litt pålegg også.

1. Han spiser fiskefilet og du spiser kyllingfilet. Kok opp ris, lag saus og kjøp en grønnsaksblanding til 10 kr. Da har dere den middagen.
2. Spis tomatsuppe med brød.
3. Kok opp pasta og tilsett bacon og ost. Så lager dere en hvit saus av mel, melk og smør.
4. Stek kotelettene, kok opp nudler som tilbehør med en saus til. Om du skal kjøpe gulrøtter, så kan du/dere bruke det som tilbehør også.
5. Om du skal kjøpe egg så lag dere en svær omelett.
6. Kjøttdeigen du skal kjøpe kan du putte oppi lapskausblandingen på boks, så blir den litt fyldigere. Spis brød med smør som tilbehør.
7. Bruk havregrynet til å lage havregrynsgrøt, smak til med sukker og kanel.
8. Lag pannekaker utav melken, resten av eggene og melet.
9. Kjøp et blomkålhode og lag blomkålsuppe. :)



Anonymous poster hash: cf932...4e2
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttdeigen blir nok brukt til en gryte om vi har, husker ikke helt.

Blir mett nok av lapskausen. Men skal prøve å lage det andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coop Obs bruker å ha 40 prosent avslag på all frukt og grønt. Du kan jo sjekke om de har det nå.

Anonymous poster hash: 32ad6...ede

t.o.m. med 40% avslag er de dyrere enn for eks. Rema 1000... Coop er blant de dyreste butikker. Anbefaler først å handle på Rema1000 og så kjøpe det som mangler igjen på Coop eller Meny eller annet. Da sparer du penger.

Når det gjelder brød har Ica og Meny et brød på 20kr hver dag, og hos Ica får du et bbrødkort med tror jeg femte brød gratis.

Anonymous poster hash: 44cb9...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å hjelpe meg med hva vi kan spise til middag for 300,-/600,- på en uke og evnt. sette opp en ukeplan? :) Med middag og andre ting. Får nok sløyfe osten (for den er dyr) og kyllingpålegget :-p.

Grunnen til at jeg sier 300/600 er fordi jeg vet ikke om dyrlegebesøket idag blir dekket av forsikringen. Er forøvrig ikke store forskjellen om det går igjennom eller ei :-p

Det vi har i skapene:

- Mel (spelt/rug/litt fint mel).

- Melk.

- Gjær.

- Pasta.

- Bacon.

- 2 kyllingfileter igjen.

- Litt restemiddag.

- Havregryn.

- Masse sauser (Bretagne, bearnaise. brun saus)

- 2 koteletter.

- Ca. 400g grønnsaker fryst.

- 1 Hermetisk boks med grønnsaker.

- 2 porsjons beger med nudler.

- Lapskaus på boks.

- 4 fiskefileter til kjæresten, jeg er allergisk.

- Forskjellig frø (linfrø, gresskarkjerner, solsikkefrø osv)

- Ris.

- Lasagne plater.

- Masse tomatsuppe :-p.

- Knekkebrød og brød. Vi trenger antageligvis 2 brød til.

- Kjøpte en ost idag og den vil nok holde ihvertfall noen dager.

- Har masse smør.

- Har litt pålegg også.

Planlegger å kjøpe:

- Jordbærsyltetøy.

- Billig kjøttdeig (som jeg da kan spe ut på gryterettene)

- Egg.

- Gulerøtter.

Er sliten idag, og dette stresser meg. Så om noen har lyst til å hjelpe meg med å sette sammen dette til 6-7 måltider så hadde jeg blitt kjempe glad! Jeg ser jo at vi har ganske mye i skapene, men jeg klarer for all del ikke å sette det sammen til 6 middager. Klarer kanskje 3-4, ellers er jeg helt tom for ideer.

Mandag: Kyllingfilet med ris og frosne grønnsaker. Ta en pakke saus til om du vil.

Tirsdag: Middagsrester med brød eller ris til (stekt ris feks)

Onsdag: Lapskaus

Torsdag: Pasta med bacon og tomat

Fredag: Lasagne med innkjøpt billig kjøttdeig

Lørdag: Lasagnerester på deg, fisk på typen

Søndag: koteletter med grønnsaker og ris (eller du kan kjøpe 5-6 poteter)

Frokost/lunsj/kvelds: havregrøt, pannekaker, brød, smoothie etc.

Innkjøp:

-kjøttdeig

-Melk (til grøt og lasagne)

-Ost

-Fersk frukt og grønt

-brød

Du kan overleve uka på en 100-lapp, om du vil.

Anonymous poster hash: a3e2d...0b5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Coop er billig jeg. Billigere enn spar. Problemet er at rema 1000 ligger så innmari langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden her, egg er perfekt for å lage næringsrike retter.

F.eks: wok med egg i (mye mer mettende), tomatsuppe med egg i, lag et restekoldtbord på slutten av uka med det du har igjen av pålegg/brød/knekkebrød + eggerøre, omeletter kan jo varieres i det uendelige (også veldig lur måte å bli kvitt rester på) for ikke å snakke om kokt egg og speilegg til brødskive.

Jeg er student og ofte skipper jeg "skikkelig middag" til fordel for en litt enklere eggerett. Man blir jo kanskje litt lei, men i en knipen periode er egg + rester en sikker vinner i min bok. :)



Anonymous poster hash: 49686...0e3
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vend dere til å spise mindre av kjøttet og mer av billige grønnsaker, poteter og ris. Ha mindre kjøtt i gryteretter, på pizza osv. Ta mindre biter av hamburgere og mer av det som koster minst. Det var en grei erfaring å få da jeg var alene med to barn. Er søtsuget der så bak en kake. Jeg pleide å hs basisvarer og fant en kake som skulle ha 2 egg.

Anonymous poster hash: fe6cd...4e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere har jo veldig mye mat, så dette går nok helt fint!

Dere lage stekt ris med egg og grønnsaker, evt med slik frossenblanding som noen nevner over her. Hvis den koster 10 kr og dere kan fordele den frossenblandingen over flere dager er jo det helt fantastisk. Stekt ris er kjempegodt, tar 5 min og er veldig billig også. Ellers synes jeg dere skal lage tomatsuppe med kokt egg i og brød med smør ved siden av - dere kan jo toaste brødet så det blir litt mer spennende. Til frokoster ville jeg kjørt på med mye havregrøt, det er jo kjempebillig og veldig mettende. Hvis dere skal kjøpe brød kan dere jo lage forskjellige eggretter som er både sunt, billig og godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du ris til middag en dag, så kok ekstra mye. Som noen sier er stekt ris veldig godt; stek ris på panna, ha i etpar egg, en halv pose grønnsaksblanding (for eksempel amerikansk blanding som har små grønnsaksbiter og koster tja 10 kr), ha også i picnicskinke (sånn hermetisk skinkeboks til ca 20 kr) Hvis du ikke syns du trenger hele boksen kan resten være pålegg.

En pk brødmiks på butikken kan du få for 15 kr, og sammen med en pk gjær har du to gode, mettende brød.

Det går helt fint å klare seg ut uka på 300 kr når dere har alt det i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en type puslespill-lek?

Jeg forstår virkelig ikke at det kan oppleves som et problem og sette sammen diverse varer til et visst antall middager, så lenge dere har nok mat, og det likevel kun er for noen dager...



Anonymous poster hash: 7863a...cce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en type puslespill-lek?

Jeg forstår virkelig ikke at det kan oppleves som et problem og sette sammen diverse varer til et visst antall middager, så lenge dere har nok mat, og det likevel kun er for noen dager...

Anonymous poster hash: 7863a...cce

Nei, er ikke en lek. Jeg var stressa og sliten da jeg opprettet denne tråden. Men det har gått bra hittil. Nå er det bare noen dager igjen til vi får fylt opp kjøleskapet igjen:) Når man er vant til å handle for 1000,- i uka så blir man, ihvertfall jeg, stresset når man plutselig bare har 300,- å bruke på over en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...