Gå til innhold

Hvorfor smaker springvannet best i Norge?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som andre har sagt, vi har vel ikke så mye klor i vannet.

Husker med gru da jeg ble matforgifta i Portugal og i et ubetenksomt øyeblikk midt på natta drakk vann rett av springen på badet...FYSJ, ble noen ekstra runder der og da :fnise:

Skrevet (endret)

Smaken på vannet varierer i forhold til hvor det blir hentet fra. Jeg synes vannet i Tønsberg, Stokke, Sandefjord og Larvik smaker aller best, vannet fra Maridalsvannet i Oslo er også ganske ålreit og vannet i Drammen smaker ganske godt.

I Dublin smaker det noe klorete, mens vannet i Ungarn feks skal man ikke drikke i det hele tatt pga for høyt kalkinnhold, så der nede kostet vannflaskene på butikkene mindre enn femti øre.

Endret av Minya
Skrevet

Voss har da det beste vannet i Norge??

Anonymous poster hash: f66c7...5cf

Voss-vannet er ikke en gang tappet i Voss..

Skrevet

Fransk vann smaker pyton! Forøvrig det beste vannet jeg noen gang har smakt er vann fra bekk i Ål:)

Skrevet

er ikke et snev av hverken klor eller annen rensing på vannet mitt. Det smaker som jord :P

flaskevann er fint ;)

og jeg liker faktisk best de helt billige flaskevannene og Bonaqua (alt uten kullsyre eller smak).

ellers synes jeg flere steder i Telemark har ganske godt vann. Jeg liker vann med et lavt mineralinnhold og litt lav pH

Skrevet

I Iveland aust-agder har de voss vann i springen :)

• Liker 1
Skrevet

Så der sitter dere, der hjemme på berget med nisseluen tredd godt nedover ørene.

Jeg har reist og bodd flere steder i Europa og nøler ikke ett sekund med å si at drikkevannet i Norge ikke engang kommer på min topp 5-liste. At dere tror at det er farlig sør for Skandinavia sier jo sitt om hvor trangsynte dere er.

Det beste drikkevannet er i

1) Wien

2) Toscana

3) Frankrike, Bourdeaux-området

4) Milano

5) Tsjekkia, Switavy-området

Anonymous poster hash: 0f536...1da
  • Liker 2
Skrevet

Vannet på Island smaker også veldig godt :)

• Liker 1
Skrevet

Voss-vannet er ikke en gang tappet i Voss..

I begynnelsen ble det vel det? Så flyttet de kilde eller noe?

Er forresten vanskelig og vite hvem som har det beste vannet, alle har jo forskjellige meninger. Men jeg synes vannet i min spring smaker utrolig rent og godt, er glad for det. :)

Skrevet

I begynnelsen ble det vel det? Så flyttet de kilde eller noe?

Er forresten vanskelig og vite hvem som har det beste vannet, alle har jo forskjellige meninger. Men jeg synes vannet i min spring smaker utrolig rent og godt, er glad for det. :)

Det kan godt være :) Hehe ja, er vel like mange meninger om hva som er det beste vannet som det finnes steder i Norge vil jeg tro :P Mitt også :) men merker faktisk forskjell på vannet når jeg vasker håret hjemme, til forskjell fra hos foreldrene mine som bor i en by en halvtime unna. Det er merkelig.

Skrevet

Tror Mandal er det stedet som har best drikkevann, men har ikke sjekket kilder på dette.

Anonymous poster hash: 04d4b...1fd

Boing! Den satt...!

Vannet rundt om i de offentlige fontenene i Roma ble spesielt anbefalt, det var friskt, men veldig kalkholdig.

• Liker 2
Skrevet

Så der sitter dere, der hjemme på berget med nisseluen tredd godt nedover ørene.

Jeg har reist og bodd flere steder i Europa og nøler ikke ett sekund med å si at drikkevannet i Norge ikke engang kommer på min topp 5-liste. At dere tror at det er farlig sør for Skandinavia sier jo sitt om hvor trangsynte dere er.

1) Wien

2) Toscana

4) Milano

Haha, elsker sånne "nisselue"- og "sitte på bjerget"-klisjékommentarer når de passer så dårlig inn. Du glemte "Pollllitikkera må gå" og "janteloven ødelegger Norge".

Enig i at nordmenn ofte kan være i overkant opptatt av seg selv, men virkelig? Gå fullstendig Trude Mostue over at noen på internett liker norsk vann best?

Anonymous poster hash: 6ebd3...6be

• Liker 3
Skrevet

Haha, elsker sånne "nisselue"- og "sitte på bjerget"-klisjékommentarer når de passer så dårlig inn. Du glemte "Pollllitikkera må gå" og "janteloven ødelegger Norge".

Enig i at nordmenn ofte kan være i overkant opptatt av seg selv, men virkelig? Gå fullstendig Trude Mostue over at noen på internett liker norsk vann best?

Faktisk min debut som nisselue-/og berget-bruker, og Trude Moestue liker jeg ikke engang. Helt greit at man liker norsk vann best. Selv burde jeg ha tatt med Zürich i Sveits som et annet sted med bedre vann enn Norge.

Uansett, trangsyntheten er påfallende. Folk tror jo i ramme alvor at om man i det hele tatt kan drikke vannet i utlandet, så er det i alle fall ikke så godt som i Norge (smaker ikke som norsk vann).:

Jeg har ikke drukket springvann spesielt mange steder, men du trenger ikke dra lenger enn til Tyskland før vannet smaker helt annerledes, og ikke i positiv forstand.

Derfor lurer jeg på hvorfor springvannet i Norge er så godt, i forhold til andre steder? Og hvorfor anbefales det ikke å drikke springvann lenger sør i Europa?

Og hvilke land har vann som smaker norsk? :fnise:

Anonymous poster hash: a333b...574

Det er ikke anbefalt å drikke springvann andre steder (sveriga går greit liksom)

Anonymous poster hash: fa6d6...564

Det er vel ikke helt sant. Det er veldig regionale forskjeller på om springvannet kan drikkes. Vannet vest i Slovakia er helt trygt å drikke, men du skal ikke lenger enn noen mil over svenskegrensen før det er frarædet at barn drikker springvann.

Anonymous poster hash: bdb8a...574

Når jeg er hos venner i sverige, smaker vannet sikkelig jord, mens hjemme er det så "rent".

Så kommer vel ann på hvor "kilden" er

• Liker 1
Skrevet

1) Wien

2) Toscana

4) Milano

Takk for at noen er enige med meg om at det ikke er ille utenfor Norge=)

• Liker 1
Skrevet

Faktisk min debut som nisselue-/og berget-bruker, og Trude Moestue liker jeg ikke engang. Helt greit at man liker norsk vann best. Selv burde jeg ha tatt med Zürich i Sveits som et annet sted med bedre vann enn Norge.

Uansett, trangsyntheten er påfallende. Folk tror jo i ramme alvor at om man i det hele tatt kan drikke vannet i utlandet, så er det i alle fall ikke så godt som i Norge (smaker ikke som norsk vann).:

Hvordan tolket du mitt svar over vann i Slovakia og Sverige som at jeg bare syntes Norskt vann er godt å drikke? Syntes vannet i Wien smaker bedre enn vannet i Seljord, men vet også at jeg ikke bør drikke vann overalt. Skal ikke lenger enn Zagreb før de lokale fraråder deg å drikke vann fra springen.

Gjest Anubiel
Skrevet

Akkurat som vann i Norge smaker svært forskjellig basert på hvor du er, så smaker også vann i andre land forskjellig ettersom hvor du er i det landet. For eksempel så smaker vannet i Mostar i Bosnia fantastisk friskt og godt, mens vannet 20 km lenger mot Kroatia er fullt av kalk og smaker blæh.

Og man kommer vel ikke unna at alle har forskjellig smak, så enige blir man vel ikke her...

Skrevet

Faen, du var jo ålreit likevel. My bad.

Skrevet

Her var det mange meninger om smak av vann - morsomt. Vann tar smak av det miljøet det befinner seg i - det være seg om det er en overflatekilde eller en grunnvannskilde. I Norge har vi overvekt av overflatevannkilder

Skrevet

Æsj, tastet feil. Sorry.

...som ofte er humusrike, har lav pH og er "bløte" - humus kan gi en viss jordsmak på vannet. En grunnvannskilde inneholder andre typer mineraler og kan være mye hardere (altså høyere alkalitet). Felles for mange vannkilder i Norge er at de i utgangspunktet har god hygienisk kvalitet og derfor trenger lite behandling for å oppfylle kravene til drikkevannskvalitet slik stilt opp i drikkevannsforskriften. Vi tilsetter normalt lite klor i drikkevannet i Norge, noe som gir vårt vann en "mindre behandlet" smak enn mange andre steder.

Det er uansett stor forskjell på smak av drikkevann i Norge, og Norsk Vann kårer jevnlig Norges beste drikkevann:

http://www.norskvann.no/10-nyheter/604-3-vannverk-kronet-med-tittelen-norges-beste-drikkevann-2013

Det finnes mange ulike behandlingsmetoder for drikkevann, felles er at det er partikler i vannet som skal fjernes og at vannet skal ha riktig pH og alkalinitet - i tillegg til at bakterier skal fjernes (klor, UV, ozon).

Uansett så er smak en personlig opplevelse og hva man foretrekker vil vel være avhengig av hva man er vant med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...