Gå til innhold

Mat i 50-årsdag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som har forslag til mat kan servere i en 50-årsdag? Altetende gjester, som det for øvrig blir 5 stk. av denne dagen. Det bør ikke være for komplisert.

Anonymous poster hash: cabaa...bbd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hva liker jubilanten best da? :)

Om du vil ha det veldig enkelt, og ikke er så veldig nøye med at det må være noe avansert eller spesielt, er jo kanskje pizza eller taco alternativ?
Eller hva med en gryterett med litt brød og salat til?

Dersom du ikke vil lage mat selv er kanskje snitter eller koldtbord noe å vurdere? :)

Skrevet

Tapas er også et bra tips :)

Ikke hvis man vil ha det enkelt - tapas er enormt tidkrevende å lage.

Anonymous poster hash: 92967...84a

• Liker 3
Skrevet

Pizza, taco og gryterett blir for enkelt..
Tapas er for så vidt et godt tips, men tar gjerne imot flere! :)

Skrevet

Lasagne eller wok

Anonymous poster hash: 616db...ee9
Skrevet

Lasagne eller wok

Fremdeles for enkelt.

Det er 50-årsdag, ikke en vanlig fredag...

• Liker 1
Skrevet

Fremdeles for enkelt.

Det er 50-årsdag, ikke en vanlig fredag...

Biff da.

Skrevet

Kalkunbryst med hvitvinssaus? Tror trines matblogg har en god oppskrift på det :)

Skrevet

Tja, hva liker jubilanten best da? :)

Om du vil ha det veldig enkelt, og ikke er så veldig nøye med at det må være noe avansert eller spesielt, er jo kanskje pizza eller taco alternativ?

Eller hva med en gryterett med litt brød og salat til?

Dersom du ikke vil lage mat selv er kanskje snitter eller koldtbord noe å vurdere? :)

Ville du servert pizza eller taco i femtiårslag?!??

Anonymous poster hash: f2a1a...fab

Gjest boblebrus
Skrevet

Godt, gammeldags koldtbord fungerer bra til slike selskap synes jeg. Tar litt tid å stelle i stand, men forholdsvis enkelt å lage selv (og ikke minst supergodt!). Noen fat med eggerøre, laks, karbonader, kyllingvinger, diverse salater, loff etc. Så kan alle forsyne seg med det de vil ha :)

Skrevet

Godt, gammeldags koldtbord fungerer bra til slike selskap synes jeg. Tar litt tid å stelle i stand, men forholdsvis enkelt å lage selv (og ikke minst supergodt!). Noen fat med eggerøre, laks, karbonader, kyllingvinger, diverse salater, loff etc. Så kan alle forsyne seg med det de vil ha :)

Jeg er snart 50 og et tradisjonelt koldtbord hadde jeg ikke jublet over.

Jeg har også servert fiskepakker, dvs fisk, grønnsaker og saus pakket porsjonsvis i matpapir. Største jobben var å lage sausen, men den kunne gjøres i stand mange timer før. Fiskepakkene også.

Anonymous poster hash: 48cd6...fa1

Skrevet

Altså, det skal være 5 gjester i selskapet, hvis jeg leser hovedinnlegget riktig?

Da er det liksom ikke nødvendig med koldtbord og sånn, 5 stk er jo et lite og ganske håndterlig middagsselskap. Med andre ord kan man fint lage en enkel, men gjennomtenkt 3-retters.

Hvis dagen er nå i nær framtid, ville jeg satset på lammeskanker eller tilsvarende langsom gryte med lam.

http://www.bbc.co.uk/food/recipes/roastedlambshanks_4513

Eneste tilbehøret man trenger da er en god potetmos.

Forrett: Gresskarsuppe med stekte kamskjell og urtedryss? Grønn salat med krabbe, avokado, koriander, lime og chili? Fint med noe som er fargerikt og friskt, for å skape en kontrast til hovedretten.

Dessert: En eller annen ekstra god kake du kan lage helt klar i god tid, feks en ostekake, god brownie med is og frukt/bær el.l.

Anonymous poster hash: 92967...84a
  • Liker 4
Skrevet

Ville du servert pizza eller taco i femtiårslag?!??

Anonymous poster hash: f2a1a...fab

Ja, dersom det ikke var en høytidelig feiring.

Vi gjorde det i min stemors lag, etter stemors ønske. Vi er en liten familie og hadde bare sju gjester totalt med oss.

Skrevet (endret)

Forrett:

Fisk- og/eller skalldyrsuppe:

Lag suppen på forhånd, uten garnityr.

Juliennekutt gulrot, litt purre, persillerot, sellerirot og legg det i bunnen av suppetallerkenene sammen med fiskebiter og blåskjell. Kjør opp litt basilikum i en stavmikser og bland den med den varme suppebasen, hell dette over garnityret. Da blir garnityret akkurat passe kokt - grønnsakene er fortsatt crunchy og fisken fortsatt saftig.

Hovedrett:

Kveite med potetstappe, pannestekte rotgrønnsaker og rødvinssaus?

Eller kalv hvis dere er kjøttelskere. Ville i så fall ha gått for Pommes Anna og en portvinssaus f.eks., masse sopp og rotgrønnsaker som er bakt i ovnen.

Dessert:

Pannacotta hvis du velger fiskehovedrett?

Eller sjokolademousse hvis du velger kjøtt?

Edit: glemte å få med at det meste av dette kan gjøres klart på forhånd. Fiskesuppa og alt garnityret kan gjøres klart i god tid, bare å legge opp garnityret og helle varm suppe over. Suppebasen kan jo stå varm en god stund før du serverer også, men ikke bland ut med basilikum før i siste liten.

Potetene til stappa kan kokes og gjøres klare, bare å varme litt melk og smør i en kjele og mose potetene oppi der når du skal servere stappa. Ovnsbakte grønnsaker kan også gjøres ganske klare og bare piffes litt. Pommes Anna kan gjøres helt klar, så skjæres i perfekte firkanter mens den er kald og få en runde i stekeovnen sammen med grønnsakene før servering.

Begge dessertene bør du jo gjøre helt klare kvelden før.

Endret av Tonka

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...