Gå til innhold

Mynt-allergi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere vet hva en norsk femmer eller enerkrone (feks) er laget av, fordi jeg får heftige utslett og kløe i flere uker etter å ha hatt det i kontakt med "sart" hud over lengre tid?

Hvis jeg er ute på byen og putter noen mynter i bhen fordi jeg ikke har med veske, vil jeg få stygge utslett på puppene i flere uker etterpå, og nå nylig sov jeg på et sted i sengen hvor det HADDE ligget en femkroning i senga, og sliter med merker etter femkroningene overalt på rumpa...

Ser ikke for meg at det kan være noen form for nikkelallergi, da jeg aldri reagerer på smykker, øredobber eller lignende. Dessuten ville det jo vært rart om jeg skulle det, da jeg tåler å ha det på meg en kveld, men ikke tåler å sove i senga mi hvis det har ligget en penge der?

Noen andre som har opplevd det samme? :(

Skikkelig plagsomt, for utslettet er kjempestygt! Og det er en enkel sak å ta med ei lita veske på byen, men om det skal være så ille at jeg må bytte sengetrekk hver gang enten jeg eller samboeren er så uheldige å slippe en mynt i senga så vet jeg ikke D:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dagens myntmaterialer og vekt
  • 1 krone – 75% Cu, 25% Ni – Vekt: 4,35g – Diameter: 21,0 mm
  • 5 krone – 75% Cu, 25% Ni – Vekt: 7,85g – Diameter: 26,0 mm
  • 10 krone – 81% Cu, 10% Zn, 9% Ni – Vekt: 6,8g – Diameter: 24,0 mm
  • 20 krone – 81% Cu, 10% Zn, 9% Ni – Vekt: 9,9g – Diameter: 27,5 mm

Så enten har du nikkelallergi og har ikke merket noe fordi du bare har smykker uten nikkel, eller så har du en eller annen form for kobberallergi.

Det kan også hende at du reagerer på alle de andre stoffene som sitter på mynten, folk er ikke akkurat renslige når de behandler sine egne penger...

Mange som jobber med penger, feks folk som sitter i kassen på dagligvarebutikker, reagerer på mynten de behandler daglig. De fleste løser det ved å vaske hendene ofte, andre må bruke hansker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...